رویداد

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۰۳:۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۸۸۸۴۳

سود بازرگانی کاهش یافت

هیات وزیران برای کاهش اثرات تورمی اصلاح نرخ ارز محاسباتی تعرفه گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ‌ای.تی.سی.، سود بازرگانی خیلی از ردیف‌های تعرفه‌ای را کاهش داده است.

به گزارش تسنیم، در راستای اصلاح سیاست ارز ترجیحی 4200تومانی که طی سال‌های اخیر در دستور کار دولت و مجلس بوده است، مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1401 نرخ ارز محاسباتی تعرفه گمرکی واردات را از 4200 تومان به نرخ‌ای.تی.سی. اعلامی بانک مرکزی افزایش داد که حدود 23 هزار تومان است.

بر اساس بخش 1 بند ه تبصره 7 قانون بودجه 1401 کل کشور، ‌نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ای.تی.اِس.) در روز اظهار و مطابق ماده (14) قانون امور گمرکی می‌باشد. این تصمیم در واقع موجب افزایش قیمت کالاهای وارداتی می‌شود که لازم بود دولت برای مقابله با این گرانی تدبیری بیندیشد. هیات وزیران در جلسات 24/1/1401 و 11/2/1401 به‌پیشنهاد صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: 

1- اصلاحات تعرفه‌ای (440) ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح ردیف تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت برخی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات به‌شرح جدول پیوست شماره (1) این تصویب‌نامه که تأییدشده به مهر هیات دولت است، تعیین می‌شود.

2- در اجرای بند (هـ) تبصره (7) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، طبقات سود بازرگانی کلیه کالاها، پس از اعمال اصلاحات بند (1) این تصویب‌نامه به‌شرح جدول زیر تغییر می‌یابد: تبصره ـ موارد مستثنا از بند (2) این تصویب‌نامه، به‌شرح ردیف تعرفه‌های مندرج در جدول پیوست شماره (2) این تصویب‌نامه که تأییدشده به مهر هیات دولت است، تعیین می‌شود.

3- شماره و شرح ردیف‌ تعرفه‌های مندرج در فهرست پیوست بندهای (1) و (2) این تصویب‌نامه مطابق تصویب‌نامه شماره 160249/ت59397 هـ مورخ 11/12/1400 موضوع اعمال سامانه هماهنگ‌شده توصیف و کدگذاری کالا به‌روزرسانی می‌شود.

4- سود بازرگانی روغن و دانه‌های روغنی در سال 1401 صفر درصد تعیین می‌شود. فهرست تعرفه‌ای این بند توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تهیه و به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌شود. اجرای این بند از زمان اعلام ستاد تنظیم بازار خواهد بود. ۵ـ این تصویب‌نامه به استثنای بند (4)، از اول فروردین ماه سال 1401 لازم‌الاجرا می‌باشد.

افزایش قیمت آرد شیرینی را گران نخواهد کرد

رییس اتحادیه قنادان گفت: افزایش قیمت آرد تاثیری در قیمت شیرینی نخواهد داشت. علی‌ بهره‌مند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تغییر قیمت آرد تاثیری در قیمت شیرینی نخواهد داشت، گفت: قنادان آرد مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت هر کیلو ۲۰ هزار تومان خریداری می‌کردند که در حال حاضر نیز قیمت آرد همین است و برای آنها فرقی نکرده است. وی ادامه داد: افزایش هزینه‌های تولید شیرینی مربوط به شکر و روغن است، زیرا قیمت این دو کالا در چند وقت اخیر افزایش زیادی داشته است. رییس اتحادیه قنادان اضافه کرد: روغنی که کارخانه‌ها تحویل می‌دهند کیلویی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان و قیمت روغن در بازار آزاد کیلویی ۸۵۰ هزار تومان است و چون امکان تحویل روغن از کارخانه‌ها نیست مجبور هستیم روغن مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنیم. وی تصریح کرد: قیمت شکر دولتی کیلویی ۱۲ هزار تومان و در بازار آزاد ۲۰ هزار تومان است که شکر را هم از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. بهره‌مند در پایان گفت: اخیرا دولت مقداری شکر و روغن به صنف قنادان داده است، ولی مقدار تخصیص یافته کافی نیست.

توزیع حداکثری روغن، شکر و برنج در دستور کار وزارت جهاد

توزیع حداکثری روغن، شکر، برنج و سایر محصولات استراتژیک سبد مصرفی خانوار از جمله مصوبات جلسه قرارگاه امنیت غذایی بود. جلسه قرارگاه امنیت غذای دیروز به ریاست سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، در سالن جلسات وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. در این جلسه بر بحران جهانی وضعیت غلات در جهان و لزوم برنامه‌ریزی‌های دقیق در تأمین کالاهای اساسی کشور تاکید شد. وزیر جهاد کشاورزی، حمایت از تولید و ثبات و آرامش بازار را ازجمله مهم‌ترین اولویت‌های وزارتخانه دانست. در این جلسه، بر استفاده از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان برای حل مشکلات بخش تولید و بازرگانی نیز تاکید شد. توزیع حداکثری روغن، شکر، برنج و سایر محصولات استراتژیک سبد مصرفی خانوار از دیگر مصوبات جلسه قرارگاه امنیت غذایی بود.همچنین در این جلسه مقرر شد، تسریع پرداخت مطالبات گندم کاران در اولویت شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گیرد.

 

ارسال نظر