پراید 200.000.000 تومانی و سکوت مسوولان!

۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۰۲:۰۴:۳۲
کد خبر: ۱۸۸۶۲۹
پراید 200.000.000 تومانی و سکوت مسوولان!

تعادل |

ثبت رکوردهای جدید قیمت در بازار خودرو. همین اردیبهشت ماه 99 بود که پراید 100میلیون تومانی به داغ‌ترین سوژه خبری تبدیل شد. اما حالا همین پراید که تولیدش هم متوقف شده همچنان مرزهای گرانی را درمی نوردد؛ به‌طوریکه این عزیز 100 میلیون تومانی سال 99 حال رخت قیمتی 200 میلیون تومانی بر تن کرده است. دیگر خودروهای پرفروش هم با افزایش قیمت چند 10 میلیونی گرانتر از هرزمان دیگری معامله می‌شوند. مثل سمند EF7 دوگانه ۳۶۰ میلیون تومانی یا پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۶۵ میلیونی. پول‌هایی که این روزها بابت خرید وفروش خودرو در بازار دست به دست می‌شد، سال 96 می‌شد با آن در تهران خانه خریداری کرد. اگرچه متولیان وعده کنترل قیمت خودرو در بازار را داده بودند اما قیمت این محصول بی‌توجه به اظهارات، راه خود را می‌رود. کارشناسان معتقدند فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا قیمت خودرو را بالا نگه‌داشته و شکاف قیمت کارخانه تا بازار را هر روز عمیق‌تر می‌کند. به باور آنان رکود بازار شب عید که ناشی از انتظار برای احیای برجام، کاهش نرخ دلار و آزادسازی احتمالی واردات خودرو، با ابهام روبرو شده و انتظارات تورمی، حال جای خود را به شتاب برای خرید داده است. بنابراین متقاضیان با یک‌ماه تأخیر وارد بازار شده‌اند و این به فشار برای افزایش قیمت خودرو دامن زده است. برخی فعالان صنفی هم می‌گویند که قیمت‌های آگهی‌شده با واقعیت بازار متفاوت است. اما آنطور که رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران می‌گوید، کاهش 35 درصدی عرضه خودرو از سال 97 به بعد باعث شده خودرو در بازار بسیار گرا‌ن‌تر از کارخانه باشد. آنچه مشخص است اینکه هیچ اراده‌ای برای تنظیم بازار خودرو از سوی نهادهای بالادستی گرفته تا متولیان خودرویی وجود ندارد.

   روزهای پرتلاطم بازار خودرو 

افزایش قیمت خودرو در بازار که از نخستین روزهای سال جدید شتاب گرفته، با ورد ماه میانی فصل بهار نیز ادامه یافته است به‌طوری که این روزها بازار خودرو رکودهای جدید در قیمت به ثبت می‌رساند. حال از آنجایی که خودرو در ایران به دلیل تولید و عرضه کم، از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و کوچک‌ترین خبری چه مثبت و چه منفی، روی این بازار تأثیر می‌گذارد؛ در همین رابطه نیز از ابتدای سال جاری بازار خودرو متأثر از انتشار اخباری از جمله تداوم ممنوعیت واردات خودرو، عدم حذف قرعه کشی، کاهش عرضه، طولانی شدن روند مذاکرات و… دچار نوسان قیمتی شد. آنطور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی چه نو و چه کارکرده طی یک ماه گذشته بین ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت خورده‌اند و مصرف‌کنندگان نیز به امید کاهش قیمت و البته کاهش قدرت خرید، از بازار خارج شده‌اند. 

رشد قیمت اگرچه در تمام انواع و مدل‌های خودرو مشاهده می‌شود، اما شتاب افزایش نرخ در خودروهای پروفروش چشمگیرتر است. به‌طوری که پراید کانال ۲۰۰میلیون تومان را در نوردید و با قیمت ۲۰۱میلیون تومان آگهی شد. دیگر خودروهای پرفروش نیز افزایش قیمت چند ده میلیونی داشتند. آنطور که رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان کاهش 35 درصدی عرضه عامل گرانی خودروی تهران در این زمینه گفته است: قیمت اعلامی در آگهی‌ها به‌ویژه برای خودروهایی مثل پراید که از سال۹۹ تولید نمی‌شود، قیمتی نیست که معامله شود. سعید موتمنی افزود: کل خودروها نسبت به هفته پایانی اسفند بین ۱۰ تا حدود ۱۳درصد رشد قیمت داشته‌اند که به افزایش قیمت ارز و عرضه کم خودرو از سال‌۹۷ بازمی‌گردد. آمارها نشان می‌دهد این میزان عرضه جوابگوی بازار نیست و این خلأ، فاصله قیمت بازار با کارخانه برای بعضی از خودروها ازجمله ۲۰۶ به ۱۰۰درصد هم رسیده و یک خریدار۲۰۶ باید ۱۵۰میلیون تومان بیش از قیمت اصلی برای خرید این خودرو در بازار پول پرداخت کند.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا پراید ۲۰۱میلیونی در بازار خریدار دارد یا خیر، گفت: متقاضیان، این خودرو را با قیمت ۱۹۶ تا ۱۹۸میلیون تومان خریداری می‌کنند و به اعتقاد من کسی برای پراید ۲۰۱میلیون تومان نمی‌پردازد. این شرایط برای ۲۰۶ هم صادق است که قیمت کارخانه ۱۴۹تومان است و در بازار تا ۳۰۱میلیون هم آگهی شده ولی خریداران تا ۲۹۸میلیون تومان این خودرو را خریداری می‌کنند، یا پژو پارس که قیمت اعلامی ۳۱۴میلیون را هم داشته اغلب با ۴ تا ۵میلیون تومان اختلاف معامله می‌شود و نه بیشتر، زیرا در بازار خودرو خریدار صف نکشیده و با توجه به وضع موجود آنهایی که واقعا احتیاج دارند، خرید می‌کنند.

به‌گفته موتمنی، در اسفندماه فروشنده بیشتر بود چون احساس می‌کردند مذاکرات به ثمر بنشیند و قیمت ارز هم پایین بود اما این طرف سال فروشنده‌ها کم شده‌اند و با روند افزایش قیمت، عجله‌ای برای فروش ندارند و اگر فردا قیمت ارز کاهش یابد دوباره فروشنده بیشتر خواهد شد. رییس اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است قول‌ شرکت‌های خودروساز برای افزایش تولید از یک‌سو و خبرهایی که از احتمال واردات دوباره خودرو حکایت دارد، اخبار مثبتی برای بازار خودرو است و می‌تواند بر کاهش قیمت خودرو تأثیرگذار باشد.

   آخرین قیمت خودروهای پرطرفدار

سمند EF7 امروز چهارشنبه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۱ با دو میلیون تومان افزایش به ۳۲۳ میلیون تومان رسید. قیمت سمند EF7 دوگانه با پنج میلیون تومان افزایش به ۳۶۰ میلیون تومان رسید. دنا پلاس دنده‌ای توربو با ۱۰ میلیون تومان افزایش امروز ۴۷۰ میلیون تومان به فروش رسید. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم پنج میلیون تومان گرانتر از روزهای قبل بود و ۵۶۵ میلیون تومان معامله شد. تندر ۹۰ هم با پنج میلیون تومان افزایش قیمت به ۴۶۵ میلیون تومان رسید. 

د رهمین حال، قیمت ساینا چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه دو میلیون تومان گران‌تر از روز مقابل خود گزارش می‌شود و ۲۱۲ میلیون تومان به فروش رسید. ساینا S هم با سه میلیون تومان افزایش قیمت به ۲۱۷ میلیون تومان رسید. تیبا نیز یک میلیون تومان ارزانتر از روزهای بود و ۱۹۶ میلیون تومان و تیبا دو با یک میلیون تومان افزایش قیمت ۱۹۹ میلیون تومان به فروش رسید. پراید ۱۵۱ با چهار میلیون تومان افزایش قیمت به ۱۷۹ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ با یک میلیون تومان افزایش به ۲۰۱ میلیون تومان رسید. پراید ۱۳۱، حدود ۱۸۰میلیون تومان است، ۲۰۶تیپ‌۲ مدل ۱۴۰۱حدود ۳۰۱ تا ۳۰۲میلیون تومان هم درآگهی‌ها قیمت خورده ولی ۲۹۸میلیون تومان معامله می‌شود، ۴۰۵مدل ۹۹ در بازار ۲۷۵میلیون تومان است، پژو SLX ۳۱۰میلیون تومان، پژو پارس ساده ۳۱۲میلیون تومان و پژو پارس TU۵ حدود ۳۷۷میلیون تومان است. در میان مونتاژی‌ها هم جک S۵ مدل‌۱۴۰۱ با قیمت ۹۳۰میلیون تومان و هایما ۹۱۰میلیون تومان آگهی می‌شود. حداکثر تغییرات قیمت برای انواع خودروها را زیر ۱۳درصد است. به‌طوری که به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی آرشیو قیمت‌های اسفند تا امروز را که مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات قیمت چه برای تولیدات شرکت‌های داخلی و چه مونتاژی‌ها به ۱۳درصد هم نرسیده و بین ۱۰ تا ۱۳درصد بوده است. برای خودروهایی که کم است، قیمت‌های بالایی اعلام می‌شود اما خریداری نیست.

فعالان بازار هم می‌گویند که در حال حاضر مشتری در بازار نیست اما قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان بالاست زیرا می‌دانند که شرکت‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و واردات هم معلوم نیست چه زمانی آزاد شود؛ بنابراین توصیه آنها برای بهبود فرایند بازار افزایش عرضه است. این وضعیت در حالی است که آبان ماه سال گذشته سید رضا فاطمی امین وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد را تا پایان سال ۱۴۰۰ داده و نهم آبان ماه ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که «موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید.»

 

ارسال نظر