اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۰۲:۵۲:۴۴
کد خبر: ۱۸۸۵۵۹

رشد ۱۰ تا ۱۳ درصدی قیمت خودرو در بازار

با گذشت بیش از یک ماه از سال ۱۴۰۱، گرچه بازار خودرو همچون سایر بازارها راه افتاده، اما همچنان در رکود است و به‌جز اندک مواردی خرید و فروش‌ انجام نمی‌شود؛ بررسی قیمت‌ها در سایت‌ها و فضای مجازی حاکی از رشد ۱۰ تا ۱۳ درصدی قیمت‌هاست.

به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان، بازار خودرو و قیمت‌ها روال طبیعی ندارد و در یک آشفتگی و نابسامانی به سر می‌برد و همه منتظرند اتفاق خاصی بیفتد یا تولید و عرضه از سوی خودروسازان بیشتر شود تا کاهش فاصله قیمتی کارخانه‌ای و بازاری را شاهد باشیم. در حالی که کارشناسان نیاز بازار خودرو را حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در سال عنوان می‌کنند، اما در سه سال گذشته خودروسازان در بهترین حالت توانسته‌اند فقط ۶۰ درصد نیاز بازار را تامین کنند و همین مساله فاصله شدید متوسط بالای ۹۰ درصدی قیمت‌ها را رقم زده است. در این میان، آنکه ضرر می‌کند مصرف‌کننده نهایی و طبقه ضعیف جامعه است. هرچند جز آنان که نیاز واقعی به خودرو دارند، هیچکس برای خرید مراجعه نمی‌کند. به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، قیمت خودروهای داخلی نسبت به ۲۵ اسفندماه پارسال بین ۱۰ تا ۱۳ درصد رشد داشته است و این افزایش قیمت به خودروهای مونتاژی و خارجی نیز سرایت کرده است. سعید موتمنی به ایرنا گفت: در این بازه زمانی پراید ۱۱۱ از ۱۸۰ میلیون به ۱۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ از ۲۶۲ به ۲۹۶ میلیون تومان، پژو پارس از ۲۷۵ به ۳۰۴ میلیون تومان و هایما اس ۷ از ۸۱۰ به حدود ۹۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. وی معتقد است: برای تنظیم بازار هرچند به صورت مقطعی باید واردات خودرو اجازه داده شود که به نفع مصرف‌کننده، بازار و دولت است. یکی دیگر از کارشناسان با «خنده‌دار» توصیف کردن قیمت‌ها در بازار، گفت: حتی اگر بر فرض دلار به ۳۰ هزار تومان هم برسد، چرا باید پول یک دستگاه سانتافه مدل ۲۰۲۲ فول آپشن را داد و یک هایما سوار شد. وی بیان‌داشت: با پولی که برای یک دستگاه دنا یا پژو ۲۰۷ پرداخت می‌شود می‌توان مگان مدل ۲۰۲۲ سوار شد و قیمت‌هایی که برای انواع خودروهای ما وجود دارد در حقیقت با دلار ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی محاسبه می‌شود.

کشف‌ 1440 لیتر‌ هرویین مایع

معاون حقوقی گمرک در خصوص کشف بزرگ محموله مواد مخدر ترانزیتی گفت: محموله ترانزیتی به وزن چهل تن تحت عنوان آب مقطر از مبدأ کشور پاکستان برای انتقال به کشور امارات متحده عربی از طریق مرز میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به کشور وارد و قصد خروج از کشور از طریق گمرک شهید رجایی را داشت که کارکنان خدوم گمرک شهید رجایی با بهره‌گیری از شاخص‌های خطر و تجربیات قبلی به احتمال جاسازی مواد مخدر به گالن‌های محموله آب مقطر مشکوک شدند. وی افزود: پس از بررسی این محموله که شامل دو هزار گالن 20 لیتری بود مشخص شد که از مجموع گالن‌ها، 72 گالن به جای آب مقطر، حاوی مایع قهوه‌ای رنگ با بوی تند اسیدی است برهمین اساس نمونه کالای مورد نظر برای بررسی دقیق و علمی به آزمایشگاه تشخیص و آنالیز پلیس مبارزه با مواد مخدر ارجاع شد. زبیدی توضیح داد: پس از انجام آزمایش مورد نظر مشخص شد که ماهیت نمونه مورد بررسی هروئین مایع بوده است که به این ترتیب 72 گالن 20 لیتری به وزن 1440 لیتر «هرویین مایع» که حاوی 468 کیلوگرم «هرویین خالص» بود، کشف شد. معاون حقوقی گمرک در ادامه با اشاره به لزوم تجهیز مبادی رسمی کشور به دستگاه‌های ایکس ری و سگ‌های مواد یاب اعلام کرد: ساختار سازمانی گمرکات اجرایی کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیازمند اصلاح و بازنگری بوده و ان‌شاءالله در صورت به کارگیری نیروهای متخصص، متعهد و آموزش دیده، نتایج مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.

واردات دانه روغنی جایگزین کنجاله سویا شد

با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام بخشی از ذخایر راهبردی کنجاله را از طریق واردات دانه‌های روغنی تامین می‌کند. براساس اعلام انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران، در راستای تامین ذخائر راهبردی کشور و اجرای سیاست‌های کلان دولت سیزدهم مبنی بر توسعه اشتغال و افزایش تولید داخل و همچنین ایجاد ارزش افزوده برای کشور مقرر شد شرکت پشتیبانی امور دام به جای واردات کنجاله با استفاده از پتانسیل کارخانجات روغن‌کشی، دانه روغنی سویا وارد کشور کند. بر اساس این طرح، کنجاله استحصالی از واردات دانه از طریق شرکت پشتیبانی امور دام در سامانه بازارگاه توزیع شده و روغن استحصالی نیز در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار خواهد گرفت تا ضمن تامین ذخایر راهبردی، بخشی از نیاز بازار روغن نباتی از این طریق تامین شود. بنا بر این گزارش در جلسه کارگروه تنظیم بازار دولت، قبل در خرداد ماه ۱۴۰۰ تصویب شد تا ۳۰۰ هزار تن دانه روغنی سویا توسط شرکت بازرگانی دولتی برای تامین ذخایر راهبردی روغن خام و کنجاله سویا وارد کشور شود که متاسفانه تاکنون این مصوبه اجرایی نشده بود.

 

ارسال نظر