واکنش اتاق به ادعای گم‌شدن ۱۵۰۰میلیارد تومان

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۰۱:۴۱:۵۹
کد خبر: ۱۸۸۳۹۳

تعادل|رییس اتاق تهران در اولین نشست هیات نمایندگان در سال جاری به ماجرای گم شدن ۱۵۰۰میلیارد تومان در اتاق پرداخت. مسعود خوانساری با انتقاد از اینکه مشخص نیست، این ارقام با چه اهدافی منتشر می‌شوند، عنوان کرد: اما ضربه آن قطعا به دولت و نظام خواهد بود. او در اظهاراتی دیگر گفت: ‌یکی از شرکت‌های نامبرده شرکت چادرملو است که گفته شده ۹۰ میلیارد تومان به اتاق ایران داده و درصورت مالی سایت اتاق نیست، در حالی که ۳ میلیارد و ۲۰۰ تومان کلا پرداخت چادرملو به اتاق بوده است. از همین رو، رییس اتاق بازرگانی تهران درخواست کرد که با توجه به برخی ادعاهای مطرح شده علیه اتاق بازرگانی ایران دستگاه قضا باید برای بررسی ابعاد دقیق این ماجرا به پرونده ورود کند.

    توضیح درباره یک ادعا

مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: از چند روز قبل که در یک روزنامه ادعا شد که ۱۵۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای اتاق بازرگانی ایران گم شده است، صحبت‌های زیادی در این زمینه شکل گرفته که برخی از آنها به هیچ عنوان واقعیت ندارد.

وی با بیان اینکه مشخص نیست این گزارش با چه هدفی منتشر شده بیان کرد: با توجه به اینکه چنین گزارش‌هایی هیچ سندیتی ندارد در نهایت به کد اقتصاد کشور ضربه خواهد زد و مطرح کردن برخی اعداد غیرواقعی شرایط را برای اقتصاد ایران دشوار می‌کند. از این رو خواهش من این است که دستگاه قضایی برای بررسی این ادعاها و شفاف کردن فضا به این موضوع ورود کند.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برخی اعداد ارایه شده در این گزارش توضیح داد: برای مثال اعلام شده که شرکت چادرملو برای دریافت کارت بازرگانی از سوی اتاق تهران ۹۰ میلیارد تومان پول پرداخت کرده در حالی که براساس اطلاعات مستند این شرکت در سال ۱۳۹۶، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده و در سال‌های بعد پرداختی دیگری نداشته است. در رابطه با پتروشیمی جم نیز ادعا شده که این شرکت ۷۵ میلیارد تومان پرداختی داشته در حالی که کل مبلغ دریافت شده ۷۲۲ میلیون تومان و مربوط به سال ۱۳۹۶ می‌شود. از این‌رو باید برای بررسی ابعاد این ادعاها برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بالارفتن آمار رشد اقتصادی ایران در سال گذشته تصریح کرد: براساس گزارش بانک مرکزی رشد ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ با نفت معادل ۴.۱ درصد و بدون نفت ۳.۴ درصد بوده است. گزارش مرکز آمار نیز اعداد بالاتری را نشان می‌دهد که در نهایت بهبود نسبی شرایط به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با این وجود نرخ تورم در پایان سال ۱۴۰۰ بالاتر از ۴۰ درصد بوده که یکی از بالاترین رکوردهای تاریخی تورم در اقتصاد ایران به شمار می‌رود. با وجود تلاش‌های دولت و کاهش پنج درصدی نرخ در شش ماه دوم سال همچنان این عدد بالاست.

به گفته وی در حال حاضر افزایش تورم به یک چالش جهانی تبدیل شده و بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز نرخ‌هایی را به ثبت رساندند که در طول ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی درباره بحران اوکراین و تاثیر آن بر قیمت مواد غذایی نیز گفت: از آنجایی که کشورهای فقیر سهم بیشتری از درآمدهایشان را به غذا اختصاص می‌دهند جنگ اخیر می‌تواند برای آنها ضربه‌ای بزرگ‌تر به همراه داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از تحلیل‌های جهانی به این موضوع اشاره می‌کنند که شاید ابعاد این جنگ در آینده بسیار گسترده‌تر شود.

    موافقت مجلس با تفحص از اتاق 

در همین حال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر موافقت کردند. در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس، تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر با ۱۸۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

 

ارسال نظر