منابع ارزی بلوکه شده چگونه صرف خواهد شد؟

۱۴۰۱/۰۱/۲۹ - ۰۴:۴۴:۵۸
کد خبر: ۱۸۸۳۳۹

بر اساس اظهارات رییس سازمان برنامه‌وبودجه، سیاست دولت در قبال نحوه هزینه‌کرد ارزهای آزاد شده ایران از دیگر کشورها، حرکت در مسیر توسعه و رفع مشکلات مردم است. به گزارش پایگاه خبری اناق ایران، آزاد شدن ارزهای ایران از دیگر کشورها و امکان فروش نفت بیشتر برای ایران از جمله موضوعاتی هستند که این روزها به دلیل اثرگذاری آنها در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این بین نگرانی‌هایی از سوی تحلیل‌گران و فعالان اقتصادی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه با توجه به شرایط پیچیده اقتصادی و مشکلات موجود در سطح جامعه دوباره مانند گذشته این منابع صرف امور جاری و مصرفی می‌شود و اثرات مخربی بر اقتصاد خواهد داشت.

به باور بخش خصوصی اگر قرار باشد بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور اتفاق افتد، لازم است پیش از هر اقدامی، نیازهای اصلی نظام اقتصادی و امکانات موجود برای پاسخ دادن به این نیازها را شناسایی کرده و ترتیبی اتخاذ کنیم تا منابعی که در ادامه مسیر مذاکرات در اختیار دولتمردان قرار می‌گیرد به صورت اولویت‌بندی شده صرف امور زیربنایی و توسعه‌ای کشور شود.

در این ارتباط محسن احتشام، رییس اتاق بجنورد طی گفت‌وگویی که با « اتاق ایران آنلاین» داشت طبق تجربه‌های گذشته از امکان تثبیت اسمی نرخ ارز با توجه به افزایش درآمدهای ارزی ابراز نگرانی کرده است. بر اساس اظهارات او همواره در کشور زمانی که درآمدهای ارزی رشد کردند نرخ ارز به صورت اسمی تثبیت شده و این موضوع رقابت لازم در روند تولید داخل را مخدوش کرده است. در این بین بی‌توجهی به تولید داخلی نکته‌ای است که به اعتقاد سعید پورآبادی، رییس اتاق بجنورد می‌تواند بعد از ورود منابع ارزی جدید به کشور اتفاق افتد. او نیز در واکنش به اتفاقاتی که در صحنه سیاسی شاهد آن هستیم و برخی گشایش‌هایی که صورت گرفته از تصمیم‌سازان کشور می‌خواهد که با شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای، احیای واحدهای تولیدی نیمه راکد با توان بالا، استفاده از تکنولوژی‌ها و تجهیزات به‌روز، برقراری پیوند بین دانشگاه و صنعت برای ارتقای ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ،توجه به فناوری‌های نوآورانه در کنار پیش بردن برنامه‌های آمایش سرزمینی برای هر استان به بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور کمک کنند.

تمرکز بر صنایع پیشران و برقراری ارتباط هوشمند با کشورهای مختلف از دیگر پیشنهادهایی هستند که از سوی فعالان اقتصادی مطرح می‌شود. با این حال این نگرانی‌ها تنها محدود به فعالان، کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی نمی‌شود؛ این روزها در سطح جامعه نیز پرسش‌هایی درباره چگونگی هزینه‌کرد منابع آزاد شده و ارزهای حاصل از فروش نفت مطرح است که در واکنش به این ابهامات، مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه‌وبودجه این نوید را داده است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته ارزهای آزاد شده در اختیار بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و دولت قرار می‌گیرد تا بر اساس سیاست و برنامه مشخصی هزینه شود.

بر اساس اظهارات اخیر او اگر ارزی آزاد شود، برای کمک به پیشرفت پروژه‌های عمرانی، امور زیرساختی و رفع مشکلات مردم صرف می‌شود و این موضوع به‌طور کامل برای همه بخش‌ها روشن است.

 

ارسال نظر