رویداد

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۰۱:۵۸:۳۲
کد خبر: ۱۸۷۸۷۸

وزیر صمت خبر داد

آغاز طرح ویژه مبارزه با قاچاق لوازم یدکی از امروز

وزیر صمت گفت: عملیات جمع‌آوری باتری و کمک فنر قاچاق و تقلبی از روز ۱۵ فروردین‌ماه در چند استان آغاز می‌شود و به تدریج در تمامی استان‌ها به مرحله اجرا خواهد رسید.

سید رضا فاطمی‌امین در دومین جلسه سلسله نشست‌های ستاد «مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی» این وزارتخانه که ۱۴ فروردین‌ماه با حضور وزیر دادگستری و رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، اظهار کرد: در راستای مبارزه با قاچاق، کالاهای تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد، کار جدیدی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع کرده‌ایم و لوازم یدکی خودرو، لوازم‌خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات ۵ اولویت نخست در اجرای این طرح خواهند بود.

وزیر صمت اضافه کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در بخش تولید و دسترسی مصرف‌کنندگان به کالای اصل از جمله نتایج مثبت اقتصادی طرح مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی خواهد بود و اجرای تمامی اقدامات در نظر گرفته شده به صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش شده و به صورت مرحله به مرحله با متناسب‌سازی اقتضایی طرح، پیش خواهیم رفت.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها از جمله وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات در کنار اصناف، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان در این طرح، مشارکت و همکاری دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نخستین مرحله در حوزه لوازم یدکی خودرو است، ادامه داد: سه اقدام را به صورت هم‌زمان در این حوزه آغاز می‌کنیم؛ مرحله نخست در مورد باتری و کمک فنر است. از قبل اعلام شده بود این کالاها باید کد رهگیری داشته باشند و کالاهای قاچاق یا تقلبی جمع‌آوری می‌شوند. بر همین اساس از ۱۵ فروردین‌ماه، عملیات جمع‌آوری در چند استان آغاز می‌شود و به تدریج در تمامی استان‌ها انجام خواهد شد. وی افزایش شفافیت جریان کالا را اقدام دوم دانست و اضافه کرد: تعداد زیادی از تولید‌کنندگان، عرضه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان قطعات یدکی خودرو در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده‌اند و صورت‌حساب‌های خود را ثبت می‌کنند و تأکید ما بر تسریع در انجام این کار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره یادآوری کرد: در پروژه شفافیت جریان کالا اگر کالایی کد رهگیری نگرفته و صورت‌حساب آن در سامانه جامع تجارت ثبت نشود، کالای تقلبی و قاچاق محسوب می‌شود.

فاطمی‌امین، نظام‌بخشی، ساماندهی و حرفه‌ای شدن نظام توزیع قطعات یدکی را سومین محور اقدامات دانست و ادامه داد: اکنون پراکندگی بسیار زیادی در این حوزه داریم که این موضوع کنترل‌ها را مشکل می‌کند.

وی اضافه کرد: در تکمیل شفافیت جریان کالا و مقابله با کالای قاچاق در سطح عرضه و ردیابی گلوگاه‌های اصلی، سومین اقدام این است که شبکه توزیع لوازم یدکی را شناسنامه‌دار و مسوولیت‌پذیر کنیم تا نمایندگی‌ها قطعات سالم و با اصالت را عرضه کنند.

تعیین تکلیف واردات بدون انتقال ارز

رییس سازمان توسعه تجارت، با اعلام اینکه در سال 1400 چندین روش برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به اجرا درآمد، از تعیین تکلیف شیوه واردات با استفاده از ارز اشخاص و بدون انتقال ارز طی امسال خبر داده است. علیرضا پیمان‌پاک، واردات در مقابل صادرات، واردات در برابر صادرات غیر، نظم بخشیدن به تهاتر و انجام ۱۲۰۰ تهاتر در ۴ ماه گذشته را از جمله اقدامات تسهیل‌گر در سال گذشته برای صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: مانع‌زدایی از روند صادرات و توسعه تجارت خارجی، حذف قوائد غلط مثل پیمان‌سپاری ارزی و معرفی صادرکنندگان به تعزیرات، قضایی کردن پرونده‌ها، حذف قوانین مزاحم و مخل صادرات، حذف بخشی‌نگری و کاهش تبعات آن، هماهنگ کردن سیاست‌های ارزی و تجاری، ایجاد کارگروه‌های تخصصی کارشناسی در وزارت صمت و بانک مرکزی از جمله مواردی بود که در دستور کار دولت سیزدهم در بخش تجارت خارجی قرار گرفت و از جمله نتایج آن تسهیل بازگشت ارز و افزایش میزان بازگشت ارز و رسیدن آن به ۸۵ درصد در سال ۹۹و ۱۴۰۰ است. پیمان‌پاک همچنین با اشاره به حل مسائل مربوط بدهی‌های ارزی گذشته که از سال ۹۷ باقی مانده بود، گفت: این مهم نیز در کمیته ماده ۲ تعیین تکلیف شد و بخش عمده مشکل صادرکنندگان در این زمینه حل شد. معاون وزیر صمت، با اشاره به تعیین شعار سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری و ضرورت تقویت صادرات کالاهای دانش‌بنیان، افزود: از مهرماه سال گذشته تلاش کردیم با حفظ حمایت از رویه‌های قبلی صادرات، تجارت محصولات دانش‌بنیان را تقویت کنیم. وی با اشاره به ضرورت توسعه صادرات به کشورهای همسایه و مکمل بودن اقتصاد و تجارت کشور با بسیاری از کشورهای همسایه و فرصت‌ها و مزیت‌های موجود گفت: رویکرد دولت سیزدهم توسعه تجارت با کشورهای همسایه و انعقاد پیمان‌های تجاری در منطقه است و پیمان تجارت آزاد با اوراسیا از مواردی است که به جد و به صورت فشرده دنبال می‌شود.

 

ارسال نظر