سنگ اندازی در انتخابات صنفی!

۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۰۰:۴۸:۴۳
کد خبر: ۱۸۷۴۲۵

خبرهای پشت پرده حکایت از این دارد، که برخی از افراد قصد برهم زدن یک انتخاب صنفی، که قرار است هفدهم اسفندماه برگزار شود، را دارند. این درحالی است که براساس قانون اصلاحی نظام صنفی، افرادی که 2 دوره متوالی یا 4 دوره متناوب عضو هیات‌مدیره اتحادیه‌ها بودند، نمی‌توانند مجدد انتخاب شوند. حال یک منبع آگاه در این باره عنوان کرده که برخی از اعضای اتحادیه صوت، تصویر و تلفن همراه قصد دارند در انتخابات پیش رو، اخلال ایجاد کنند. از این رو، «تعادل» به منظور روشن شدن ابعاد قضیه و اذهان عمومی چند پرسش مهم را مطرح کرده که جا دارد، ابراهیم درستی به عنوان رییس این اتحادیه به آنها پاسخ دهند. 

     قانون انتخابات صنفی چه می‌گوید؟ 

با اصلاح قانون نظام صنفی در سال 92 محدودیت برای تکرار عضویت در هیات‌مدیره اتحادیه‌ها ایجاد و مقرر شد افرادی که 2 دوره متوالی یا 4 دوره متناوب عضو هیات‌مدیره اتحادیه‌ها بودند، نمی‌توانند مجدد انتخاب شوند. برهمین اساس دیوان عدالت اداری هم 29 دیماه 99 به این قانون فارغ از اینکه بعد از سال ۹۲ یا قبل از آن باشد، نیز رأی مثبت داد. البته در این میان، یک ابهام نیز مطرح شد. برخی مدیران اتحادیه‌ها که مدیریت اتاق اصناف را بر عهده دارند، معتقدند مبنای محاسبه بعد از سال 92 است؛ اما عده‌ای معتقد بودند که قانون مطلق است نه مقید به زمان. ا زاین رو، دیوان عدالت اداری سال گذشته با صدور رای پاسخ این ابهام را هم داد. بنابراین حکم ذیل تبصره 1 ماده 22 قانون نظام صنفی این است که فارغ از اینکه عضو هیات‌مدیره اتحادیه پیش یا پس از لازم الاجرا شدن قانون عضو هیات‌مدیره اتحادیه باشد، هر زمان دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب عضویت در هیات‌مدیره اتحادیه را دارا باشد امکان عضویت جدید در هیات‌مدیره را ندارد. اخیرا هم وزارت صمت هم براساس تاکید سازمان بازرسی کل کشور، در نامه‌ای خطاب به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت 31 استان وجنوب کرمان اعلام کرده باید نسبت برگزاری انتخابات تشکل‌های صنفی در چارچوپ قانون اقدام شود. 

در نامه کامبیز معتمد وزیری آمده است: «با عنایت به تاکید به سازمان بازرسی کل کشور به مورخ چهاردهم آبانماه 1400 و مکاتبه پانزدهم آبانماه سال جاری، حسب دستور معاون تجارت وخدمات وزرات صمت دال بر انقضای مهلت سه ماهه مندرج در مکاتبه معاون اول قوه قضاییه در مورخ 5 آبانماه سال 1400 و نیز عدم ورود هرگونه خدشه بر صحت و اعتبار انتخاباتی که در فاصله زمانی چهارم مهرماه تا یکم آبانماه سال جاری برگزار شده‌اند، بخشنامه مورخ 12 آبانماه این دفتر کان لم یکن اعلام می‌گردد. شایسته است به قید فورست نسبت به برگزاری انتخابات تشکلهای صنفی در چارچوب قوانین و مقررات اقدام گردد.» همچنین درنامه دیگری به نکاتی چند بر حسب دستور قائم مقام وزیر درامور بازرگانی مواردی را به شرح زیر در فرایند انتخابات اتحادیه‌های صنفی متذکر شده است. براساس بند یک این نامه، یا توجه به اطلاق تبصره یک ماده 23 قانون نظام صنفی مصوب سال 92 هرگونه عضویت در هیات‌مدیره اتحادیه‌های صنفی اعم از عضویت در ادوار قبل از اصلاح قانون مزبور یا بعد از آن، مشمول ممنوعیت درح در مقرره مذکور است. 

در بنددوم نیز آمده است با توجه به استقلا شخصیت حقوقی اتحادیه‌ها از یکدیگر، تسری ممنوعیت عضویت در هیات‌مدیره یک اتحادیه به اتحادیه صنف دیگر بلاوجه بوده، و از این حیث منعی برای عضویت افراد متصور نخواهد بود. در سومین بند این نامه نیز آورده شده که سیاق مواد مرتبط با اعضای هیات‌مدیره و عضویت در آن، مشعر بر اشخاص حقیقی بوده وبه کرات از لفظ فرد استفاده شده، که این امر ظهور در اشخاص حقیقی دارد، و خاصه ماده 22 مکرر قانون مزبور که در عضو هیات‌مدیره اتحادیه باشند. بر اشخاص حقیقی دلالت دارد و از این جهت اشخاص حقوقی نمی‌توانند، عضو هیات‌مدیره اتحادیه باشند. 

     خبرهای پشت پرده از اخلال درانتخابات 

حال از آنجایی که 17 اسفندماه سال جاری انتخابات صنفی اتحادیه صوت، تصویر و تلفن همراه برگزار می‌شود، خبرهای پشت پرده حکایت از این دارد، که برخی از افراد قصد برهم زدن این انتخابات را دارند. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، براساس قانون اصلاحی نظام صنفی، افرادی که 2 دوره متوالی یا 4 دوره متناوب عضو هیات‌مدیره اتحادیه‌ها بودند، نمی‌توانند مجدد انتخاب شوند. حال یک منبع آگاه در این باره عنوان کرده که برخی از اعضای اتحادیه صوت، تصویر و تلفن همراه قصد برهم زدن این انتخابات را دارند. از این رو، باید از آقای ابراهیم درستی رییس اتحادیه مذکور سوال کرد، با توجه به رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم حضور دوباره‌‌تان در انتخابات اتحادیه صوت، تصویر وتلفن همراه، آیا این گفته را [بنابر اعلام برخی منابع آگاه] تایید می‌کنید، که به دنبال اخلال و انحلال انتخابات پیش رو هستید؟ یا اینکه گفته می‌شود، به منظور حفظ تثبیت جایگاه و تسلط خود در اتحادیه مذکور، به دنبال جابه‌جایی و نقل مکان به اتحادیه مخابرات و الحاق رسته تلفن همراه و درنهایت ادغام این اتحادیه با اتحادیه مخابرات هستید یا خیر؟ پرسش دیگر اینکه آیا بنابر اعلام منبع آگاه قصد دارید، بیش از یکهزار و 200نفر از اعضای اتحادیه فعلی را به اتحادیه مخابرات منتقل کنید، صحت دارد یا خیر؟ به گفته این منبع آگاه، ظاهرا رییس فعلی اتحادیه صوت، تصویر وتلفن همراه قصد دارد با به تعویق انداختن انتخابات پیش رو تا زمان برگزاری انتخابات اتحادیه مخابرات که چندماه دیگر است، همچنان بر صندلی ریاست تکیه بزند. بنابه توضیحات این منبع آگاه، اگر انتخابات پیش رو از حد نصاب بیافتد، کار این اتحادیه یا به انحلال کشیده می‌شود یا با استناد به قانون این دو اتحادیه باهم ادغام خواهد شد! لازم به توضیح است که «تعادل» قصد تایید یا رد صحبت‌های مطرح شده را ندارد؛ اما بنابر رسالت کاری، وظیفه خود می‌داند با توجه به مباحث مطرح شده و به منظور روشن اذهان عمومی و رفع ابهامات موجود، از رییس اتحادیه صوت، تصویر و تلفن همراه بخواهد که به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ دهد. 

 

ارسال نظر