اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۲۸ - ۰۱:۵۵:۲۰
کد خبر: ۱۸۷۰۰۳

تجارت با امارات به 20 میلیارد دلار می‌رسد

خبرگزاری فارس |رییس اتاق مشترک ایران و امارات، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تجارت ایران و امارات به 20 میلیارد دلار برسد.عرفان شاکری در رابطه با تجارت ایران و امارات، بیان کرد: روند تجاری ایران و امارات رو به رشد است و زمانی که رفت و آمد مقامات بین دو کشور افزایش می‌یابد نشانه انجام اقدامات مثبت است و بنابراین حوزه‌های اقتصادی تحت تاثیر این مسائل احساس امنیت می‌کنند تا در این فضا توسعه مناسبات را در دستور کار قرار دهند. وی با بیان اینکه سطح روابط تجاری دو کشور در 9 ماهه امسال حدود 15 میلیارد دلار بوده است، افزود: در گذشته روابط تجاری 40 میلیارد دلاری بین دو کشور برقرار بوده است و این رقم را برای آینده نیز می‌توان متصور بود اما رسیدن به این عدد نیازمند برنامه‌ریزی و فراهم ساختن زیرساخت‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های بانکی و لجستیکی است.  وی بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال روابط تجاری ایران و امارات به 20 میلیارد دلار افزایش یابد. شاکری با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی به امارات اظهار داشت: اگرچه در زمینه صادرات محصولات کشاورزی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم اما صادرات ما در این بخش هنوز به صورت سنتی و در مواردی از طریق لنج انجام می‌شود این در حالی است که رشد و توسعه در این بخش نیازمند به‌کارگیری سیستم‌های مدرن است. وی در رابطه با سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و امارات اظهار داشت: بسیاری از سرمایه‌گذاران اماراتی و حتی ایرانیان مقیم امارات علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف شیلات، آبزیان و معادن هستند اما تحقق آن نیازمند تدوین برنامه‌های درست از سوی دولت و بخش خصوصی است.  رییس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به مسیر ترانزیتی ایران به کشورهای همسایه دریای خزر و افغانستان، گفت: از این مسیر می‌توان برای اتصال کشورهای همسایه و همچنین اتصال مسیر ریلی دریای خزر به شمال کشور استفاده کرد اما لازمه آن فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم است.

خشکبار بفروشید، موبایل  وارد کنید! 

ایسنا  | از هفته آینده ارز صادرات خشکبار با واردات موبایل بالای سیصد دلار، شامل کل برند آیفون و سری‌های N و S و Z سامسونگ، تهاتر خواهد شد .انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرده که با مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر شده تهاتر ارز صادرات خشکبار با واردات موبایل بالای سیصد دلار صورت گیرد. بنابراین از هفته آینده این مصوبه برای کل برند آیفون و سری‌های N و S و Z سامسونگ اجرا خواهد شد. بر این اساس برای مدل‌های یاد شده ارز نیمایی تخصیص داده نخواهد شد و این مدل‌ها از این پس با قیمت ارز آزاد (با اختلاف ۱۰ تا ۱۵ درصد با ارز نیما) وارد کشور خواهند شد. گفتنی است هفته گذشته مجموعه وزارت صمت با انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مذاکراتی در خصوص تهاتر ارز صادراتی خشکبار و زعفران و گیاهان دارویی با واردات موبایل به پیشنهاد صنوف یاد شده و با تبدیل ارز نیمایی به صادراتی برای کل یا بیش از ۳۰۰ یا بیش از ۶۰۰ دلار داشته، اما انجمن به علت برهم خوردن نظم بازار و مشکلات عدیده کوتاژهای وارداتی در سال گذشته، با این موضوع اعلام مخالفت کرده بود. از نظر انجمن موبایل پیش از تغییرات ارزی گروه‌های یاد شده باید اخبار و شایعات مختلف مبنی بر تغییرات تعرفه‌ای هر کدام از گروه‌های کالایی موبایل و تولید در سال ۱۴۰۱، فرمول و نحوه محاسبات سابقه برای واردات موبایل یا حذف آن در سال ۱۴۰۱ و چگونگی تغییرات ارز محاسباتی گمرک در سال ۱۴۰۱ بر مبنای ۴۲۰۰ تومان فعلی یا نرخ ETS بانک مرکزی و مبنای این نرخ مشخص می‌شد.

هشدار به  گرانفروشان لوازم خانگی

در جلسه ستاد تنظیم بازار قرار شد به دستور رییس‌جمهور، قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مردم تا پایان ماه مبارک رمضان هیچ تغییری نداشته باشد. نجف‌پور رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان درباره جزییات جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: علاوه بر بررسی قیمت کالاهای اساسی در این جلسه موضوع لوازم خانگی و افزایش قیمت آن نیز مطرح شد. متاسفانه در طول یک ماه اخیر برخی از تولیدکنندگان نسبت به افزایش قیمت کالاهای خود اقدام کرده بودند که در این جلسه تاکید شد هیچ مجوز افزایش قیمتی صادر نشده و اقدام این تولیدکنندگان مصداق گرانفروشی است. وی افزود: قرار است از طریق واحدهای نظارتی عملکرد واحدهای تولیدی متخلف بررسی و اگر قیمت‌ها برگردانده نشود با آنها برخورد لازم صورت گیرد. وی با تاکید بر اینکه البته در جلسه امروز تاکید شد که باید تناقض میان قیمت مواد اولیه و قیمت تمام شده کالا برطرف شود افزود: متاسفانه در واحدهای پتروشیمی ما شاهد افزایش قیمت هستیم که تولیدکننده مجبور است مواد اولیه را با قیمت بالا خریداری کند اما از آن طرف نمی‌تواند افزایش قیمتی را در محصولات خود اعمال کند. در این جلسه تاکید شد که باید این تناقضات برطرف گردد تا منافع تولیدکنندگان نیز در مسیر تولید تامین گردد.

 

ارسال نظر