صندوق توسعه سرمایه‌های بین نسلی فدای بورس شد!

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ - ۰۰:۳۲:۰۳
کد خبر: ۱۸۶۵۲۲

سیدمحمد بحرینیان، پژوهشگر اقتصادی و صنعتی درخصوص وام‌های پرداخت شده می‌گوید: از سال 1385 با تحریم‌های جدید روبرو شده‌ایم؛ سهم ساختمان و مسکن از تسهیلات اعطایی 23.4 درصد بوده این تسهیلات در سال 90 به محدوده 30 درصد رسیده است، بعد می‌گویند که ما تسهیلات را به غیر مولدها نداده‌ایم!

وی ادامه می‌دهد: طی سال 84 سهم صنعت و معدن از تسهیلات 31.6 درصد بوده؛ طی سال 97 به 16.2 درصد رسیده است. بحرینیان تاکید می‌کند: من نمی‌دانم مسوولان نظام پولی کشور چطور می‌گویند 68 درصد منابع تسهیلاتی کشور را برای سرمایه در گردش بخش صنعت داده‌ایم؟ اصل آن این است که شما بگویید چنددرصد منابع مالی را به بخش صنعت داده‌اید؟ سهم بازرگانی و خدمات از تسهیلات نظام بانکی از 27.4 درصد در سال 84 به 52.5 در سال 97 رسیده که از این تاریخ به بعد نیز دیگر آمار را منتشر نمی‌کنند. این پژوهشگر اقتصادی و صنعتی توضیح می‌دهد: بانک مرکزی از سال 97 تا 1400 لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی را منتشر کرده که عمق فاجعه را نشان می‌دهد. براساس گزارش عملکرد وزارت صمت در سال 89، یک شرکت مجوز اخذ سرمایه‌گذاری خود را می‌گیرد و 11 میلیون و 976 دلار تحت عنوان سرمایه‌ خارجی می‌آورد. در همان سه دوره سه ساله همین شرکت 130 میلیون ارز دریافت کرده که 122 میلیون دلار آن ارز 4200 تومانی بوده است. 

وی ادامه می‌دهد: شرکتی دیگر در همان سال 39.4 میلیون دلار ارزآوری کرده و در دوره سه ساله 94 تا 96 بیش از 370 میلیون دلار ارز برای واردات مواد اولیه در صنایع غذایی گرفته است که 349 میلیون دلار با دلار 4200 تومانی بوده است.

بحرینیان در ادامه می‌گوید: پس از برجام یک شرکت امریکایی خدماتی از طریق امارات چیزی حدود 18 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری می‌آورد اما حدود بیش از 800 میلیون دلار ارز گرفته است. می‌گویند خدمات جزو تولید است، بله اگر خدمات زاییده تولید داخل باشد روی فرق سر ما جادارد اما آیا خدمات زاییده تولید خارج هم همینطور است؟ 

وی توضیح می‌دهد: اخیرا یک پتروشیمی گفته که 9 ماهه سال 1400 حدود 258 درصد سود خالص داشته که تعداد این شرکت‌ها یکی- دوتا هم نیست.

این پژوهشگر اقتصادی و صنعتی با اشاره به بورس می‌گوید: خوراک پتروشیمی ثابت و کمتر از 5 هزار تومان شود تا بورس رشد کند. شما به بورس چکار دارید که از صندوق توسعه سرمایه‌های بین نسلی را به بورس اختصاص می‌دهید؟ بورس ما اصلا بورس نیست! سرتاپای شرکت‌هایی که در بورس هستند به ارز وابسته‌اند! باورتان می‌شود یک سری شرکت فولادساز در این بدبختی‌ها ارز گرفته باشند؟ یک شرکت بیسکویت‌ساز 32 میلیون دلار ارز گرفته است. 

بحرینیان در پاسخ به این سوال که چرا گوش شنوایی نیست؟ تاکید می‌کند: استیو جابز بحث انفجار نادانی را مطرح می‌کند و می‌گوید من هرکسی که از خودم قدر‌تر بود را به خط می‌کردم چون اگر غیر از این بود انفجار نادانی رخ می‌داد. نفیو در کتاب هنر تحریم‌ها می‌گوید هدف اصلی ما از تحریم‌های ایران از بین بردن مشاغل حوزه غیر دولتی بود و درست همزمان امریکا باید توانایی شرکت‌ها و دولت این کشور برای فروش فناوری‌های مخابراتی به ایران را افزایش می‌داد. اخیرا من دیدم یک روزنامه خبرداده است که افزایش واردات تلفن همراه به مرز سه میلیارد دلار رسیده است! 

 

ارسال نظر