اخبار مهم

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۰۱:۲۱:۵۲
کد خبر: ۱۸۵۴۴۰

مصوبه وزارت اقتصاد کالاها را گران‌تر می‌کند!

با توجه به اینکه از ۱۳ دی ماه قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اجرا می‌شود، از زمان اجرای آن، واردات کالاهای موضوع جزءهای (۱)، (۳) و (۵) بند «الف» این ماده مشمول معافیت نبوده و مالیات و عوارض با نرخ استاندارد ۹ درصد در مبادی گمرکی به آن تعلق می‌گیرد. عرضه این کالاها در داخل کشور نیز، مانند عرضه کالاهای مشابه داخلی از پرداخت مالیات و عوارض معاف است. از زمان اجرای قانون دایمی مالیات ارزش افزوده، معافیت مالیاتی کالاهای وارداتی نظیر برنج و روغن که ذیل جزءهای (۱)، (۳) و (۵) بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار دارند، حذف می‌شود که این موضوع به نامه ارسالی سازمان امور مالیاتی به گمرک در اوایل آذرماه برمی‌گردد. متن نامه سازمان امور مالیاتی به گمرک ایران نیز به شرح زیر است: با عنایت به لازم‌الاجرا شدن قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده (مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲) از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ و در اجرای آن بخش از تبصره ۰۱۰ جزو ۱۷ بند «الف» ماده ۹ قانون یاد شده که مقرر می‌دارد: واردات کالاهای موضوع جزءهای ۱، ۳ و ۵ بند «الف» این ماده مشمول معافیت نبوده و مالیات و عوارض با نرخ استاندارد ۹ درصد در مبادی گمرکی به آن تعلق می‌گیرد. عرضه این کالاها در داخل کشور، مانند عرضه کالاهای مشابه داخلی از پرداخت مالیات و عوارض معاف است. 

گمرک ایران از تاریخ اجرای قانون مکلف است در مبادی ورودی گمرکی از کالاهای موضوع جزء‌های ۱، ۳ و ۵ به شرح ذیل، مالیات و عوارض ارزش افزوده با نرخ استاندارد ۹ درصد وصول کند؛ لذا خواهشمند است به منظور اجرای دقیق قانون و جلوگیری از سردرگمی فعالان اقتصادی، دستور فرمایید در این خصوص اقدام مقتضی صورت پذیرد. گفتنی است، کالاهای موضوع جزو ۱ ماده ۹ قانون مالیات برارزش افزوده شامل کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده مشتمل بر محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگلی (از جمله چوب خام)، محصولات گلخانه (از جمله سبزی، صیفی، گل و گیاه و انواع قارچ) است که فعالیت‌های مربوط به مراحل بسته بندی، انبارداری و نگهداری محصول در دمای مناسب در سردخانه، انجماد محصول (شامل سردخانه)، پاک کردن، درجه بندی، بوجاری بذور، پوست‌گیری مانند شالی‌کوبی، شستشو، تمیزکاری، تفکیک، همگن‌سازی، خشک کردن انواع محصولات مانند چای، کشمش و خرما با روش‌های مختلف، تفت دادن، مانند پخت نخود و پنبه پاک کنی، فرآوری محصولات کشاورزی محسوب نمی‌شود و ارایه خدمات مزبور به محصولات کشاورزی مشمول مالیات و عوارض فروش نیست.همچنین، کالاهای موضوع جزو ۳ ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز شامل بذر، نشا، نهال، سم و کود و جزو (۵) کالاهای زیر است: «شیر، پنیر و ماست، تخم ماکیان، آرد و نان» و «انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی مطابق با فهرستی که هر سال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پایان دی ماه برای اجرا در سال بعد به این سازمان ارسال می‌کند.» همچنین کالاهایی چون «برنج، حبوبات، سویا و پروتئین سویا، انواع روغن‌های خوراکی، اعم از گیاهی و حیوانی، شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، تخم مرغ نطفه‌دار و تبدیل آن به جوجه یک روزه» را در بر می‌گیرد.

برنج ایرانی و شکر صدرنشین گرانی‌ها

فارس | بررسی قیمت کالاهای اساسی نشان می‌دهد برخی اقلام اساسی در بازه زمانی آبان 99 تا آبان 1400 بین 11.2 تا 56.7 درصد افزایش قیمت داشته است. بررسی قیمت کالاها و اقلام اساسی حاکی از آن است که قیمت کالاهای اساسی مانند برنج خارجی و داخلی، شکر سفید، گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و گوشت مرغ تازه در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است.  براین اساس قیمت برنج پاکستانی در آبان ماه امسال نسبت به آبان سال 1399 در مجموع 14 درصد رشد داشته است و قیمت آن از هر کیلوگرم 242936 ریال در آبان 99 به 277029 ریال در آبان 1400 رسیده است.  قیمت برنج تایلندی نیز در آبان 1400 نسبت به آبان 1399 در مجموع 11.2 درصد رشد داشته است.  برنج طارم اعلا نیز در بازه زمانی یاد شده 56.7 درصد رشد قیمت داشته و براین اساس هر کیلوگرم از این نوع برنج از 319 هزار و 104 ریال آبان 99 به 500 هزار و 32 ریال در آبان ماه امسال رسیده است. قیمت برنج داخلی هاشمی درجه یک نیز در بازه زمانی یاد شده 55.4 درصد رشد داشته است. 

شکر سفید با افزایش قیمت 76.1 درصدی بیشتر رشد قیمت را در بین اقلام اساسی داشته است، به‌طوری که قیمت این کالای اساسی در آبان ماه سال گذشته 83 هزار و 833 ریال بوده که در آبان ماه امسال به 147 هزار و 643 ریال افزایش یافته است که بر این اساس قیمت این کالا در بازه زمانی یک‌ساله یعنی از آبان 99 تا آبان 1400 به میزان 76.1 درصد رشد داشته است. گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و گوشت مرغ تازه نیز به ترتیب هر کدام 41.6، 18.7 و 27.1 درصد در بازه زمانی مذکور رشد قیمت داشته است.

 

ارسال نظر