اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۰۰:۲۲:۳۰
کد خبر: ۱۸۴۹۷۳

تکذیب پرداخت ۵ میلیارد دلار  از بدهی عراق به ایران

ایلنا |در حالی که در چند روز اخیر اخباری مبنی بر پرداخت بخش زیادی از بدهی‌های عراق به ایران منتشر شده بود. سید حمید حسینی؛ این موضوع را تکذیب کرد. در حالی که در چند روز اخیر اخباری مبنی بر پرداخت بخش زیادی از بدهی‌های عراق به ایران منتشر شده بود. سید حمید حسینی؛ عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایلنا این خبر را تکذیب کرد. پایگاه خبری العهد، خبری را منتشر کرد که ادعا شده بود عراق تاکنون 5 میلیارد دلار از مجموع 7.2 میلیارد دلار بدهی‌های گازی و برقی خود به ایران را پرداخت کرده است. سید حمید حسینی در این رابطه به ایلنا گفت: هیچ منبع رسمی خبر پرداخت بدهی عراق به ایران را اعلام نکرده است. عراق بعضا پرداخت‌های کوچکی انجام می‌داده که در مقابل هر روز هم به بدهی این کشور اضافه می‌شود. یعنی میزان پرداختی عراق کفاف گاز و برقی که دریافت می‌کند را هم نمی‌دهد. وی ادامه داد: بنابراین در مجموع این موضوع تایید نمی‌شود که عراق 5 میلیارد دلار از بدهی خود را پرداخت کرده باشد. به گفته بانک مرکزی عراق حدود 7 میلیارد دلار بدهی به ایران دارد.

رشد ۲ درصدی صادرات  فولاد تا پایان آبان‌ماه

ایرنا|شرکت‌های بزرگ فولادی کشور از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه چهار میلیون و ۹۳۷ هزار و ۸۵۴ تن فولاد صادر کردند. آماری که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۲۲ درصدی نشان می‌دهد. بررسی عملکرد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد اکسین، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد آذربایجان، فولاد خراسان، فولاد کاوه جنوب، صبا فولاد، فولاد بناب، جهان فولاد سیرجان، سنگ‌آهن چادرملو و فولاد کویر حاکی از صادرات ۶۸۴ هزار و ۲۰۳ تنی فولاد در آبان‌ماه امسال است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد هفت درصدی داشته است.در هشت ماهه امسال، بهترین عملکرد صادراتی متعلق به فولاد خوزستان با یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۰۶ تن بود که رشد ۱۸ درصدی نیز به ثبت رسانید. پس از آن فولاد مبارکه با ۸۱۴ هزار و ۷۲۴ تن و ذوب‌آهن اصفهان با ۷۶۶ هزار و ۶۳۰ تن به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم برترین صادرکنندگان فولاد در هشت ماهه امسال قرار گرفتند.بیشترین رشد صادراتی در این مدت به میلگرد فولاد خراسان با یک‌هزار و ۸۱ درصد تعلق گرفت.  پیشتر سخنگوی گمرک اعلام‌کرد: صادرات انواع محصولات مرتبط با آهن در هشت ماه امسال به بیش از ۴.۵ میلیارد دلار رسید که سهمی بیش از ۱۴ درصد ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. ایران دارای ۸۱ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ‌آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر جهان) و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است. کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.

تکذیب پرداخت ۵ میلیارد دلار از بدهی عراق به ایران

در حالی که در چند روز اخیر اخباری مبنی بر پرداخت بخش زیادی از بدهی‌های عراق به ایران منتشر شده بود، سید حمید حسینی؛ عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق این خبر را تکذیب کرد.پایگاه خبری العهد، خبری را منتشر کرد که ادعا شده بود عراق تاکنون 5 میلیارد دلار از مجموع 7.2 میلیارد دلار بدهی‌های گازی و برقی خود به ایران را پرداخت کرده است.سید حمید حسینی در این رابطه گفت: هیچ منبع رسمی خبر پرداخت بدهی عراق به ایران را اعلام نکرده است. عراق بعضا پرداخت‌های کوچکی انجام می‌داده که در مقابل هر روز هم به بدهی این کشور اضافه می‌شود. یعنی میزان پرداختی عراق کفاف گاز و برقی که دریافت می‌کند را هم نمی‌دهد. وی ادامه داد: بنابراین در مجموع این موضوع تایید نمی‌شود که عراق 5 میلیارد دلار از بدهی خود را پرداخت کرده باشد. به گفته بانک مرکزی عراق حدود 7 میلیارد دلار بدهی به ایران دارد.

 

ارسال نظر