اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۰۱:۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۸۴۸۹۵

ممنوعیت واردات برند کره‌ای حتی برای مرزنشینان!

واردات لوازم خانگی ساخت کشور کره جنوبی برای مشمولان تسهیلات قانون ساماندهی مبادلات مرزی، بازارچه‌های مرزی غیررسمی موقت، ملوانان و کولبران ممنوع اعلام شد. به گزارش گمرک، سعید عباسپور طی نامه‌ای به مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام کرد: ثبت آماری لوازم خانگی با نشان تجاری و ساخت کشور کره جنوبی برای مشمولان تسهیلات قانون ساماندهی مبادلات مرزی و آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی و آیین نامه ملوانان و شناورهای با ظرفیت زیر ۵۰۰ تن که مجوز خروج آنها (PC) تاکنون صادر نشده، ممنوع است. در نامه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت تاکید شده است: تعرفه‌های لوازم خانگی برای درج در سامانه جامع تجارت ارسال شده تا ثبت آماری لوازم خانگی ساخت کره جنوبی طبق فهرست تعرفه‌های پیوست در سامانه جامع تجارت میسر نباشد و هنگام ثبت آماری پیام «عدم امکان ورود لوازم خانگی با مارک یا برند ساخت تولید کره جنوبی برای مرزنشینان، کولبران و کارگزار آنها و ملوانان» توسط کاربران مرتبط مشاهده شود. در این نامه انواع یخچال، یخچال و فریزر و ساید بای ساید، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جارو برقی، اتوپرس و برقی، توستر، میوه خشک کن، سرخ کن خانگی و رستورانی، انواع کیک پز، ماکروویو، مایکروفر خانگی و صنعتی،  غذا ساز، آسیاب، مخلوط ‌کن و همزن خانگی، لوازم صوتی، تصویری و قطعات آن، ساندویچ ساز خانگی و رستورانی، دستگاه دی‌وی‌دی، قهوه ساز و قهوه جوش، چای‌ساز خانگی، رستورانی و صنعتی، کتری برقی، سماور برقی و گازی و کولر گازی به عنوان تعرفه‌های ممنوع، اعلام شده است.

افزایش ۹۲ درصدی واردات گندم

واردات گندم که با ارز ترجیحی انجام می‌شود، در سال جاری با رشد ۹۲ درصدی همراه بوده است. گندم جزو شش قلم کالای اساسی است که همراه با بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود. بررسی وضعیت واردات اقلام اساسی از ابتدای امسال تا نیمه آبان ماه نشان می‌دهد که از ۱۶.۴ میلیون تن کالای وارداتی با ارز ترجیحی، ۳.۶ میلیون تن گندم بوده است. از حجم ۹.۱ میلیارد دلاری این واردات نیز ۱.۲ میلیارد دلار به گندم اختصاص دارد. این درحالی است که واردات گندم در دوره مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد از لحاظ وزن و ۹۲ درصد از نظر ارزش افزایش دارد. از ابتدا تا نیمه آبان ماه ۱۳۹۹ نیز در مجموع ۲.۲ میلیون تن به ارزش ۶۳۹.۷ میلیون تن گندم وارد ایران شده بود. در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ از واردات، این موضوع نیز مطرح بوده که با توجه به اهمیت گندم، ارز ترجیحی برای این کالا به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی حفظ شود.

قاچاق شیرخشک نوزاد به افغانستان

خبرگزاری مهر| رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد از قاچاق این محصول به کشور افغانستان خبر داد و خواستار مدیریت آن شد. هانی تحویل زاده، رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از قاچاق شیرخشک نوزاد به کشور افغانستان خبر داد. وی افزود: قاچاق این محصول به کشور افغانستان منجر به این شده که صادرات رسمی این کالا محدود شود چرا که قیمت کالای قاچاق ارزان‌تر است. تحویل‌زاده اضافه کرد: برخی شیرخشک را به صورت عمده خریداری و به کشور همسایه می‌برند و با قیمت‌های پایین آنجا عرضه می‌کنند. رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد تاکید کرد: این مساله در حالی است که برای واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد ارز ۴٢٠٠ تومانی تعلق می‌گیرد. تحویل‌زاده ادامه این روند را برای صنعت شیرخشک کشور نگران‌کننده خواند و از مسوولان خواست بر این روند نظارت دقیق و مستمری داشته باشند و از ادامه آن جلوگیری کنند.

مناسبات تجاری با افغانستان توسعه می‌یابد

خبرگزاری فارس | معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک گفت: در سه روز گذشته با حضور نماینده ویژه رییس‌جمهور کشورمان در افغانستان، زیرساخت‌های مرزی و بازارچه‌های مرزی در سه استان هم مرز با افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.‌ احمد ذاکری اظهار داشت: از روز چهارشنبه با حضور کاظمی قمی نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان به همراه نمایندگان گمرک، وزارت خارجه، وزارت صمت، جهاد کشاورزی، استانداری‌ها و نهادهای امنیتی بازدید سه روزه از مرزها و بازارچه‌های مرزی برای تقویت مناسبات تجاری با افغانستان از گمرک، منطقه ویژه و بازارچه دوغارون در خراسان رضوی آغاز شد و پس از آن بررسی مشکلات و موانع تجارت در مسیر ریلی شمتیغ نیز در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: در روز پنجشنبه نیز با حضور در استان خراسان جنوبی بازدید از گمرک، منطقه ویژه و بازارچه ماهیرود، بازارچه‌های یزدان، گلورده و دوکوهانه نیز برای آشنایی مشکلات، زیرساخت‌ها و راه‌های تقویت مناسبات تجاری، حمل و نقلی و گمرکی در ماهیرود و بازارچه یزدان و فعال شدن بازارچه‌های گلورده (میل 73) و دوکوهانه نهبندان مورد بررسی میدانی قرار گرفت و گفت‌وگوهایی با فعالان و سازمان‌های مستقر در مرز و مسوول صورت گرفت.

 

ارسال نظر