بازگشت تجارت بر مدار رشد

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۳:۰۶:۵۰
کد خبر: ۱۸۴۴۷۳
بازگشت  تجارت بر مدار رشد

تعادل |

روند تجارت در هشتمین ماه از سال جاری منتشر شد. بنابر اعلام رییس گمرک ایران، تجارت خارجی ایران در هشت ماهه سال جاری مانند ماه‌های پیش از آن، با رشد قابل توجهی همراه بود، که در این مدت ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری آن مبادله شده است. مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی کشور با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۴۳,۵ درصد در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش دلاری کالاها است. ریز نمرات صدور و ورود کالا نشان می‌دهد، تا پایان آبان‌ماه ۳۱میلیارد و 100 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴۲ درصد افزایش یافته است. درمقابل، ایران ۳۲ میلیارد دلار کالا از کشورهای مختلف وارد کرده، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزش ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. 

    صادرات درماه هشتم 

بررسی پرونده تجارت تا پایان آبانماه سال جاری نشان می‌دهد، از میزان ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای مبادله شده در این مدت، ۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن را صادرات، به ارزش ۳۱ میلیارد و یکصد میلیون دلار تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۰,۵ درصد و از حیث ارزش ۴۲ درصد افزایش یافته است. او در توضیح عمده اقلام صادراتی کشور اظهارداشت: محصولات پتروشیمی با ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ۴۷ درصد از وزن و ۴۳ درصد از ارزش مجموع صادرات کشور را در این مدت به خود اختصاص داده است. پنج مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده‌اند. چین با ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و یکصد میلیون دلار نخستین مقصد صادراتی ایران در این ماه است. عراق با ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتن به ارزش ۶ میلیارد و یکصد میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دومین و سومین بازار صادراتی ایران به شمار می‌روند. امارات متحده عربی هم با ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۳ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار در جایگاه چهارنم و پنجم مقاصد صادراتی ایران قرار دارند. 

    چقدر واردات داشتیم؟ 

بنابر اعلام گمرک، در بحث واردات نیز ایران در هشت ماهه سال جاری ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد دلار از کشورهای مختلف وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۲۱ درصد و از نظر ارزش ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. پنج کشور طرف معامله واردات با ایران به ترتیب «امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان وسوییس» عنوان شده‌اند. بنابر این آمارها، از امارات متحده عربی با ۸ میلیون تن کالابه ارزش ۱۰ میلیارد و یکصد میلیون دلار کالا وارد شده است. همچنین از دومین شریک تجاری‌مان یعنی چین، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است. ترکیه با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۵۴۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و سوییس با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون دلار از دیگرمبادی وارداتی ایران تا پایان آبانماه بودند.  بنابه توضیحات میراشرفی، از کل وادات کشور در مدت مذکور ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آن مربوط به واردات کالاهای اساسی است که ۷۵ درصد از وزن و ۳۸ درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است که از این میزان نیز ۱۷میلیون و ۸۰۰هزارتن به ارزش ۹میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار با ارز ترجیحی بوده است. همچنین رییس گمرک اعلام کرد که در هشت ماهه سال جاری ۸ میلیون و ۱۰۱ هزار تن کالا از قلمرو ایران ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است که حتی از میزان ترانزیت کل سال ۹۹ یا کل سال ۹۸ هم بیشتر شده است و این امر به نوبه خود یک رکورد تازه برای عبورکالا از ایران به حساب می‌آید.

    تجارت درمهرماه

رصد آمارها گویای این است که در مهرماه امسال 15میلیون و 200هزارتن کالا به ارزش 5 میلیارد و 300 میلیون دلار از کشور به بازارهای هدف صادر شده است. همچنین 3‌میلیون و 800 هزار تن کالا به ارزش 4‌میلیارد و 500 میلیون دلار از کشورهای مختلف به ایران وارد شده، از این‌رو تراز تجاری کشور در مهر‌ماه مثبت 800 میلیون دلار ثبت شده بود. حجم تجارت خارجی نیز در این مدت 9‌میلیارد و 800‌میلیون دلار با وزن 19میلیون تن است. نکته قابل تامل کارنامه تجارت در این ماه، افزایش صادرات است؛ به‌طوری‌که از اردیبهشت۹۸ هیچگاه در این کانال قرار نگرفته است. صادرات در شهریورماه حدود 4میلیارد و 200میلیون دلار بوده است. همچنین در مهرماه سال گذشته به ارزش 4 میلیارد و 672 میلیون دلار صادرات انجام شده است، حال آنکه در مهرماه سال 98 میزان صادرات ارزشی معادل 3 میلیارد و 149میلیون دلار داشته است. پیشتازی صادرات در مهر ۱۴۰۰، تراز تجاری ماه را مثبت کرد. 

    جزییات تجارت با عراق  دومین مشتری ایران

بر اساس آمار رسمی گمرک، عراق در رتبه دوم فهرست کشورهای واردکننده کالا از ایران قرار گرفت. بنابرآمارها، در هشت ماه گذشته از نظر ارزش دلاری ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و عراق در رتبه دوم فهرست کشورهای واردکننده کالا از جمهوری اسلامی قرار گرفته است. به گفته رییس کل گمرک ایران، مواد پتروشیمی اصلی‌ترین محصول صادراتی این کشور بوده و ۴۳ درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش، چین در همین مدت بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای ایرانی بود که عمدتا محصولات پتروشیمی خریداری کرده است. عمده خریدهای عراق از همسایه خود محصولات کشاورزی، خدمات مهندسی، مصالح ساختمانی و انرژی مانند برق و گاز طبیعی است. بغداد معافیت‌هایی از واشنگتن دریافت کرده است که به آن اجازه خرید برق و گاز طبیعی از ایران را می‌دهد. مهدی میراشرفی گفت: پنج مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی چین... به ارزش ۹,۱ میلیارد دلار، عراق... به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار و پس از آن ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان هستند. اقتصاد و تجارت ایران تحت همه‌گیری ویروس کرونا و تحریم‌های ایالات متحده به‌شدت کاهش یافت، اما شروع به بهبود کرده است. بانک جهانی ماه گذشته گزارش داد: اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ پس از بیش از دو سال رکود، شاهد بهبود متوسطی بود. این بانک اکنون رشد متوسطی را پیش بینی می‌کند. ایران پیش از این در سال جاری میلادی اعلام کرده بود که طی پنج سال ۱۱ میلیارد دلار محصولات غذایی و کشاورزی به عراق صادر کرده است. در سال ۲۰۱۹، عراق حدود ۹ میلیارد دلار از ۱۲,۵ میلیارد دلار صادرات ایران را به خود اختصاص داد.

 

ارسال نظر