اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۱:۲۳:۰۸
کد خبر: ۱۸۴۰۸۰

حجم تجارت با افغانستان امسال 2.2 میلیارد دلار

فارس  |  رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: به دلیل تسهیلاتی که ترکیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاران افغانستانی سرمایه‌گذاری در ترکیه را به ایران ترجیح می‌دهند. حسین سلیمی با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها اظهار داشت: در سال‌های اخیر به خاطر مشکلاتی که در افغانستان وجود داشت، سرمایه‌گذاران افغانستانی تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران داشتند و طرح‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در ایران ارایه و اجرا می‌کردند.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان، افزود: اما اخیرا با توجه به تسهیلاتی که ترکیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاران افغانستانی، سرمایه‌گذاری در ترکیه به ایران را ترجیح می‌دهند.

وی با اشاره به مشکلات اخذ اقامت سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران، گفت: ترکیه با دادن گذرنامه و مجوز اقامت بلندمدت 5 و 8 ساله و سایر مشوق‌ها موجب جذب سرمایه‌گذاران افغانستانی شده است.

سلیمی اظهار داشت: ما پیش از این برای جذب سرمایه‌گذاران افغانستان رقیبی نداشتیم و انتخاب سرمایه‌گذاران افغانستانی نیز به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی سرمایه‌گذاری در ایران بود، اما اخیرا با توجه به امکانات و تسهیلات ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی، سرمایه‌گذاران افغانستانی کشور ترکیه را برای سرمایه‌گذاری به ایران ترجیح می‌دهند. 

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان همچنین در رابطه با وضعیت روابط تجاری بین ایران و افغانستان گفت: با تسلط طالبان بر افغانستان، حدود دو الی سه ماه مشکلاتی برای تردد کامیون‌ها در مرزها به وجود آمد که اکنون این مشکلات حل شده است و روند عبور کامیون‌ها از مرزها به حالت عادی بازگشته است.

وی گفت: قبل از اتفاقات اخیر در افغانستان پیش‌بینی می‌شد حجم صادرات ایران به افغانستان تا پایان سال به 2 میلیارد و 600 میلیون دلار برسد، اما به علت کند شدن روابط تجاری طی مدت مذکور، پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات ما به این کشور در سال جاری در نهایت به حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار برسد. 

سلیمی با اشاره به تاکید دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با همسایگان گفت: دولت سیزدهم علاقه‌مندی خود را برای توسعه تجارت با همسایگان از قبیل عراق و افغانستان اعلام کرده است و براین اساس پیش‌بینی می‌شود روابط تجاری ایران با افغانستان افزایش یابد.

۵۰ درصد بازار مرغ با نرخ مصوب تامین می‌شود

ایلنا | رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از گوشت مرغ مورد نیاز بازار با قیمت مصوب کیلویی ۳۱ هزار تومان تامین می‌شود.

 مهدی یوسف‌خانی بااشاره به کمبود گوشت مرغ گرم در بازار، گفت: عرضه گوشت منجمد باهدف کاهش تقاضا برای گوشت مرغ گرم صورت گرفت.

وی با اشاره به تفاوت قیمت مرغ منجمد با مرغ گرم، تصریح کرد: مرغ منجمد کیلویی 20 هزار تومان در تمامی واحدهای صنفی عرضه می‌شود. این در حالی است که مرغ گرم با قیمت مصوب کیلویی 31 هزار تومان به فروش می‌رسد. 11 هزار تومان اختلاف قیمت بین این محصول وجود دارد و همین مساله خرید گوشت منجمد را برای مردم جذاب کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث تفاوت قیمت مرغ منجمد و مرغ گرم شده است، بیان کرد: به نظر من کیفیت مرغ منجمد با مرغ گرم چندان متفاوت نیست. دولت برای اینکه مرغ منجمد با این نرخ در بازار توزیع شود یارانه قابل توجهی به تولیدکنندگان پرداخت می‌کند تا مصرف‌کنندگان توان خرید این محصول را داشته باشند. این فعال اقتصادی بابیان اینکه مرغ با نرخ مصوب تمام نیاز بازار را تامین نمی‌کند، بیان کرد: نرخ بازار آزاد با نرخ مصوب حداقل 4 تا 5 هزار تومان فرق دارد و قیمت مرغ گرم آماده طبخ بین 35 تا 37 هزار تومان است. البته باید این نکته را بگویم که مرغ با نرخ مصوب تنها 50 درصد نیاز بازار را تامین می‌کند. 

وی با بیان اینکه در تامین مرغ گرم با مشکلاتی مواجه هستیم، بیان کرد: تولیدکنندگان مرغ با مشکلاتی چون افزایش قیمت جوجه یک روزه و کمبود نهاده و خوراک طیور دست و پنجه نرم می‌کنند و همین مسائل دست به دست هم داده تا قیمت مرغ در بازار آزاد روند صعودی به خود بگیرد.

یوسف‌خانی در پاسخ به این پرسش که خبر فروش مرغ اینترنتی از سوی رییس سازمان تعاون روستایی اعلام شد به نظر شما این شیوه توزیع تا چه میزان می‌تواند در تنظیم بازار نقش داشته باشد، گفت: این روش فروش در راستای تکریم شهروندان اجرا خواهد شد تا مصرف‌کنندگانی که امکان خرید حضوری ندارند و مریض احوال هستند نیاز خود را به‌صورت مجازی تهیه و تامین کنند.

وی ادامه داد: طبق آنچه اعلام شد قرار است در سامانه‌‎ای که این سازمان برای این موضوع تعریف کرده است مرغ منجمد کیلویی 20 هزار تومان عرضه شود. باید بگویم مرغ منجمد به وفور با همین نرخ در بازار موجود است و من نمی‌دانم فروش این محصول با یک نرخ مصوب در بازار مجازی و بازار حضوری چه فرقی دارد؟

 

ارسال نظر