اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۱۳ - ۰۳:۲۰:۵۶
کد خبر: ۱۸۳۶۳۵

دستور مرجع قضایی  برای ترخیص محموله آلمانی

مرجع قضایی دستور ترخیص محموله لوازم خانگی موجود در گمرک شهید رجایی بندر عباس را به گمرک ایران ابلاغ کرد. دهم آبان‌ماه مرجع قضایی در مکاتبه با رییس کل محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد، بدین‌وسیله بازگشت به شماره‌های ۱۴۰۰/۹۰۰۴۸۶ مورخ یازدهم مهرماه ۱۴۰۰و شماره ۱۴۰۰/۹۴۳۰۹۸ مورخ بیستم مهرماه ۱۴۰۰ آن سازمان با توجه به استعلام مجدد صورت گرفته از سوی آن مرجع قضایی و پاسخ وافی و کامل مدیرکل دفتر مقررات صادرات واردات وزارت صمت به شماره ۶۰/۱۸۷۴۴۶ مورخ نهم آبان‌ماه ۱۴۰۰ تشریح ماوقع نظر به اینکه آن مقام در پاسخ واصله به پیوست اعلام داشته ثبت سفارش شماره ۵۳۲۰۰۶۵۰ لوازم خانگی تحت گروه کالای چهار بوده و با عنایت به احراز ماده ۱۱حسب دادنامه‌های صادره دیوان عدالت اداری نسبت به تمدید آن اقدام گردید. با توجه به ماده ۱۱بخشنامه‌های بعد از تاریخ ممنوعیت (۹۷/۰۳/۳۰) به ثبت سفارش یادشده شمولیت پیدا نمی‌کند و نیز تاریخ بخشنامه اعلامی در لایحه آن گمرک بعد از تاریخ ممنوعیت حتی بعد از تاریخ اجرای حکم و تمدید ثبت سفارش مزبور در موضوع پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۸ است؛ در نتیجه شمولیت بخشنامه به پرونده شماره ۵۳۲۰۰۶۵۰ بوش سرویس بلاموضوع و منتفی است لذا موضوع به مدیرکل گمرک استان هرمزگان جهت اقدامات قانونی و رفع موانع اداری تذکر و نتیجه اقدامات به این شعبه اعلام گردد. بر همین اساس رییس کل گمرک نیز به معاونین حقوقی و فنی دستور پیگیری را صادر کرد.

شورای رقابت معطل انتخاب رییس جدید

تسنیم |در حال حاضر با اتمام دوره فعالیت ۶ ساله اعضای باید وزارت صنعت، وزارت دادگستری و وزارت اقتصاد نسبت به معرفی اعضای پیشنهادی اقدام و در نهایت رییس جدید شورای رقابت انتخاب شود اما متأسفانه بیش از یک ماه از بلاتکلیفی انتخاب اعضای جدید می‌گذرد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس ماده 54 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مرکز ملی رقابت در قالب موسسه‌ای دولتی مستقل زیرنظر رییس‌جمهور در سال 1389تاسیس شد. این شورا در جهت انجام وظایف قانونی خود در زمینه مبارزه علمی، ریشه‌ای و همه‌جانبه با انحصار و اعمال ناسالم وتبعیض آمیز یا مخل رقابت، از طریق سازوکارهای قانونی و بعضا پیشگیرانه فعالیت خود را آغاز و تاکنون 479 جلسه خود را برگزار کرده است. ترکیب این شورا متشکل از دو نفر از قضات دیوان عالی کشور به انتخاب و حکم رییس قوه قضاییه، دو صاحب نظر اقتصادی به پیشنهاد وزیر اموراقتصادی و دارایی و حکم رییس‌جمهور، یک حقوقدان به پیشنهاد وزیر دادگستری و حکم رییس‌جمهور، دو صاحب نظر در تجارت به پیشنهاد وزیرصنعت و حکم رییس‌جمهور، یک صاحب نظر در صنعت به پیشنهاد وزیر صنعت و حکم رییس‌جمهور، یک صاحب نظر در خدمات زیر بنایی به پیشنهاد رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و حکم رییس‌جمهور، یک متخصص امورمالی به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و حکم رییس‌جمهور، یک نفر به انتخاب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، یک نفر به انتخاب اتاق تعاون، سه نماینده مجلس از بین اعضای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن از هر کمیسیون یک نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر است. البته رییس این شورا نیز از بین صاحب نظران اقتصادی عضو شورا به پیشنهاد اعضا و با حکم رییس‌جمهور انتخاب می‌شود.  در حال حاضر با اتمام دوره فعالیت 6 ساله اعضای باید وزارت صنعت، وزارت دادگستری و وزارت اقتصاد نسبت به معرفی اعضای پیشنهادی اقدام و در نهایت رییس جدید شورای رقابت انتخاب شود اما متأسفانه بیش از یک ماه از بلاتکلیفی انتخاب اعضای جدید می‌گذرد و هنوز خبری از معرفی آنها و انتخاب رییس جدید شورای رقابت نیست.فعالیت‌ها و وظایف اصلی شورای رقابت از منظر توسعه رقابت در کارگروه‌های متعددی از جمله کارگروه خودرو، مخابرات و برق انجام می‌شود که از میان این کارگروه‌ها بحث قیمت خودرو، جزییات جلسات شورای رقابت را مورد توجه بیشتر مردم قرارداده است. تعطیلی جلسات شورای رقابت در حالی صورت گرفته که باید این بخش نسبت به تغییرات قیمتی خودروهای پر تیراژ تصمیمات لازم را اعمال کند اما متأسفانه خبری از قیمت‌های جدید نیست و از طرفی هم خودروسازان مدام بر زیان ده بودن تولید صحبت کرده و تاحدودی عرضه محصولات را به بازار کاهش داده‌اند.

علت گرانی گوجه فرنگی چیست؟  

ایسنا |رییس اتحادیه بار فروشان گفت: صادرات گوجه فرنگی و افزایش هزینه‌های تولید، قیمت گوجه فرنگی را در بازار داخلی بالا برده است. مصطفی دارایی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به چرایی افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار گفت: روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن گوجه فرنگی گلخانه و فضای باز به عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و این صادرات از حدود ۱۰ روز پیش شروع شده است. وی ادامه داد: علاوه بر آن هزینه کشاورزان بسیار بالا رفته است و طبیعتا این افزایش هزینه‌های سم، کود، بذر و کرایه حمل قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد. رییس اتحادیه بار فروشان اضافه کرد: روز گذشته در میدان مرکزی میوه و تره بار به صورت عمده گوجه فرنگی انباری با قیمت ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، گوجه فرنگی درجه یک شیرازی ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان و گوجه فرنگی صادراتی نیز با قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه شد.

 

ارسال نظر