اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۲:۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۸۳۵۲۰

تورم ۴۷۵ درصدی کالاهای وارداتی

ایسنا|کالاهای وارداتی در سال گذشته با افزایش ۴۷۵ درصدی قیمت نسبت به قبل همراه بوده است. مرکز آمار ایران جزییاتی از وضعیت تورم در کالاهای وارداتی منتشر کرد که نشان می‌دهد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در سال ١٣٩٩ نسبت به سال قبل، ٤٧٥,١ درصد است که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٨ که ٣٠٤.٥ درصد گزارش شده بود حدود ١٧٠.٦ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نیز در سال ١٣٩٩ نسبت به سال قبل، ٣٩.٥ درصد است که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٨ که برابر با ٣١.١ درصد بود به حدود ٨.٤ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیاء چوبی، زغال چوب، چوب پنبه و... » ٧,٩ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن» با ٥٥٤.٢ درصد است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌­های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و ...» با منفی سه درصد است.

تخصیص ۶.۵ میلیارد دلار برای واردات نهاده‌های دامی

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: سهمیه نهاده تعیین شده برای دامداران و مرغداران تا پایان مهر داده شده است. حسن عباسی معروفان گفت: نهاده‌های دامی عبارتند از کنجاله سویا، ذرت، جو و کنجاله روغن که بعد از روغن‌گیری از دانه‌های روغن، کنجاله آن قابلیت خوراک شدن دام را دارد. وی ادامه داد: در ۷ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن نهاده دامی توزیع شده که از این مقدار نزدیک به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن ذرت و بقیه آن جو و کنجاله سویا بوده است. این مقام مسوول سامانه بازارگاه را به عنوان سامانه توزیع نهاده‌های دامی معرفی کرد و افزود: معاونت امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی با توجه به میزان جوجه‌ریزی مرغداری‌ها و همچنین پروانه بهره‌برداری‌های دامداران در استان‌ها میزان سهمیه آنها را مشخص می‌کنند. عباسی معروفان ادامه داد: تولیدکنندگان دام و مرغ هزینه خرید نهاده‌ها را در سامانه بازارگاه واریزمی‌کنند. تمام اطلاعات بعد از واریز پول در سامانه مشخص می‌شود که چه زمانی نهاده خریداری شده به دست آنها می‌رسد. به گفته وی، در حال حاضر سهمیه دامداران و مرغداری‌ها تا پایان مهر داده شده است. قیمت نهاده‌ها در این سامانه به قیمت دولتی عرضه می‌شود. این مقام مسوول با اشاره به نرخ مصوب نهاده‌های دامی تصریح کرد: ذرت کیلویی ۱۹۰۰ تومان، جو کیلویی ۱۸۵۰ تومان و کنجاله سویا کیلویی ۳۴۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد. عباسی معروفان در پاسخ به این پرسش که برخی مرغداران و دامداران براین باورند که میزان سهمیه درنظر گرفته شده برای آنها کافی نیست آیا چنین دیدگاهی را تایید می‌کنید؟ تصریح کرد: درباره کافی بودن سهمیه درنظر گرفته شده بخش بازرگانی وزارت جهاد نمی‌تواند پاسخگو باشد و این انتقاد متوجه بخش ما نمی‌شود باید بگویم معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، مسوول دادن نهاده به تولیدکنندگان دام و طیور است که سهمیه در نظر گرفته شده برای آنها را تا پایان مهر پرداخت کرده‌ است. این مقام مسوول با اشاره به خرید آزاد نهاده از سوی برخی تولیدکنندگان دام و طیور، خاطرنشان کرد: ذرت، جو و کنجاله سویا در کشور تولید می‌شود اما نرخ مصوب ندارند و عرضه و تقاضا مشخص‌کننده نرخ نهایی آنها هستند. وی سهمیه در نظر گرفته معاونت امور دام برای تولیدکنندگان امور دام را نرمال عنوان کرد و افزود: سهمیه در نظر گرفته شده برای پرورش مرغ ۲ کیلویی ۴,۵ کیلو دان است. عباسی معروفان در پاسخ به این پرسش که چه میزان ارز برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده شد؟ گفت: بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نهاده‌های دامی وارد کشور شد.

دلیل گرانی برخی از صیفی‌جات چیست؟

ایسنا |قیمت برخی از صیفی‌جات در بازار بالا رفته است. افزایش قیمتی که رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی علت آن را گرانی در مبدا و جایگزینی محصولات مناطق گرمسیری با سردسیری عنوان کرد. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت برخی از صیفی جات مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه، کاهو در روزها و هفته‌های اخیر افزایش یافته است؛ به‌طوری که هر کیلو گوجه فرنگی با قیمت ۱۳ تا ۱۴هزار تومان، فلفل دلمه با قیمت هر کیلو ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان و کاهو نیز با قیمت هر کیلو ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. در این راستا و در پاسخ به این سوال که چرا قیمت این محصولات بالا رفته است، اسدالله کارگر_ رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران به ایسنا گفت: مغازه داران به هر قیمتی که میوه و صیفی را از مبدا یعنی میدان مرکزی میوه و تره بار خریداری کنند با اعمال سود قانونی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند. بنابراین اگر تغییر قیمتی اتفاق افتاده است علت آن را باید در مبدا جست‌وجو کرد. وی ادامه داد: به اعضای صنف فروشندگان میوه و سبزی استان تهران اعلام کردیم که حتما هنگام خرید محصولات مورد نیاز خود فاکتور دریافت کنند. زیرا فاکتور خرید، ملاک است. بنابراین اگر فروشنده‌ای فاکتور نداشته باشد و بازرسان مراجعه کنند قطعا آنها جریمه خواهند شد. کارگر اضافه کرد: البته این نکته نیز حائز اهمیت است که محصولات مناطق سردسیر جمع شده و تا محصولات مناطق گرمسیر به دست بیاید مدتی زمان می‌برد تا به انبوه برسد.

 

ارسال نظر