گرانی برنج در راه است؟

۱۴۰۰/۰۸/۰۵ - ۰۴:۰۵:۴۷
کد خبر: ۱۸۳۳۷۲
گرانی برنج در راه است؟

تعادل |

معاون وزیر صمت به تازگی اعلام کرد که با توجه به ضرورت تامین نیاز کشور و تنظیم بازار آن و طی هماهنگی‌های انجام شده، ثبت سفارش برنج شروع شد و در این ارتباط واردکنندگان می‌توانند اقدام کنند. اما در همین حال، دبیر انجمن واردکنندگان برنج عنوان کرده که اعلام خبر آزادسازی ثبت سفارش برنج در حیطه کاری معاون وزیر صمت نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید برای آزادسازی آن تصمیم بگیرد که هنوز هیچ مصوبه‌ای در این خصوص به واردکنندگان نیز اعلام نشده است. یک مقام مسوول در گمرک هم اعلام کرده که بخشنامه‌ای در مورد لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج صادر نشده و متعاقب آن ابلاغیه‌ایی به گمرک اعلام نشده، بر این اساس ممنوعیت فصلی فعلاً پابرجا است. البته گمرک از آخرین وضعیت تعیین تکلیف و ترخیص ۱۱۵ هزار تن برنج در زمان ممنوعیت فصلی و احتمال ترخیص ۸۵ هزار تن آن در آینده نزدیک خبر داده است. 

ممنوعیت واردات برنج پابرجاست

ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای مرداد آغاز و تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد. اما در این مدت حواشی مربوط به تعیین تکلیف و ترخیص برنج‌هایی که در آستانه ممنوعیت یا بعد از آن به گمرک و بنادر رسیده بودند، کم نبود و رایزنی‌ها و پیشنهادات متفاوتی در این رابطه جهت تامین نیاز بازار و تعدیل قیمت مطرح شد. اخیرا به نقل از معاون وزارت صمت اعلام شد که ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول آبان ماه لغو شده و ممنوعیت ثبت سفارش این کالا برداشته شده است که در این حالت ممنوعیت یک ماه زودتر پایان یافته است . این در حالی است که بنابر اعلام معاون فنی گمرک، در جلسه‌های اخیر مصوبه یا بخشنامه‌ای در مورد لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج صادر نشده و متعاقب آن ابلاغیه‌ای به گمرک اعلام نشده است، بر این اساس ممنوعیت فصلی فعلاً پابرجا است. البته براساس آماری که این مقام مسوول در گمرک درباره آخرین وضعیت ترخیص برنج‌ اعلام کرده، حدود ۱۵ هزار تن قبل از ممنوعیت به آبهای ایران رسیده بود ولی تاریخ قبض انبار آن بعد از ممنوعیت صادر شده بود، بر این اساس با توجه به شروط تعیین شده برای ترخیص برنج در زمان ممنوعیت که به تاریخ ورود تا ۳۱ تیرماه تاکید دارد امکان ترخیص نداشت، ولی به هر صورت با توجه به اینکه قبل از ممنوعیت به آبهای ایران رسیده بود، طی مصوبه ستاد تنظیم بازار وزارت صمت چندی پیش ترخیص شد.البته او عنوان کرده که ۱۵ هزار تن برنجی که از قبل در گمرک مانده بود، که این برنج‌ها باقی مانده ترخیص‌های ۹۰ درصدی گذشته است که ۱۰ درصدهای باقی مانده باید با صدور کد رهگیری بانک و تامین ارز ترخیص شود، بر این اساس طی مکاتبه اخیر گمرک با وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد تکلیف این برنج‌ها نیز مشخص و بعد از صدور کد رهگیری بانک ترخیص شود. این مقام مسوول در گمرک ایران از وضعیت ۸۵ هزار تن برنج دیگر که بعد از ممنوعیت فصلی وارد شده‌ و در بندر شهید رجایی و چابهار دپو شده‌اند نیز خبر داد و یادآور شد که با توجه به اهمیت تامین برنج در بازار، طی مذاکرات صورت گرفته احتمالا به زودی این ۸۵ هزار تن نیز ترخیص و روانه بازار خواهد شد.

بنابر آمارها، در نیمه اول امسال واردات برنج حدود ۷۱۴ هزار تن به ارزش ۶۰۸.۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و ارزش ۲۴ درصد افزایش دارد.

در این راستا، دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره خبر آزادسازی ثبت سفارش برنج از ابتدای آبان ماه به ارایه توضیحاتی پرداخته و به «ایسنا» گفته است: براساس این خبر یعنی وارد‌کنندگان می‌توانند نسبت به ثبت سفارش و خرید برنج اقدام کنند ولی این برنج‌های خریداری شده باید همچنان بعد از پایان دوره ممنوعیت به کشور وارد شوند. به گفته مسیح کشاورز، لغو ممنوعیت ثبت سفارش و اعلام این خبر در حیطه کاری معاون وزیر صمت نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید برای آزادسازی آن تصمیم بگیرد که هنوز هیچ مصوبه‌ای در این خصوص در وزارت جهاد کشاورزی نیست و به واردکنندگان نیز اعلام نشده است.

او همچنین بیان کرده: در حقیقت نظر و پیشنهاد وزارت صمت این است که باتوجه به رصد بازار اگر اجازه واردات برنج در دوره ممنوعیت داده نمی‌شود حداقل ثبت سفارش آن آزاد شود تا با خرید برنج یکماه جلوتر باشیم. او همچنین با اشاره به اینکه پیشنهاد وزارت صمت برای تنظیم بازار برنج با این ادبیات اقدام درستی نبود، گفت: همین پیشنهاد که حتی مصوبه‌ای هم برای آن وجود ندارد باعث خواهد شد که طرف خارجی قیمت‌ها را افزایش دهد و برنج خارجی دچار جهش قیمت شود. جهش قیمتی که ممکن است تا دوره آزادسازی واردات باقی بماند. همچنین وقتی لغو ممنوعیت ثبت سفارش برنج خارجی مطرح شود ولی بازار برنج داخلی شاهد هیچ تغییری در آن نباشد قطعا قیمت برنج ایرانی نیز افزایش خواهد یافت. 

کشاورز در ادامه گفت: به نظر می‌رسد مسوولان باید در انتشار اخبار دقت نظر بسیاری داشته باشند تا منجر به نابسامانی بازار نشوند اودر ادامه گفته است: همچنان وزارت جهاد کشاورزی با واردات برنج در دوره ممنوعیت واردات مخالف است و به نظر می‌رسد تصمیم وزیرجهاد کشاورزی بر ادامه این روند بیشتر تصمیم سیاسی است تا اقتصادی که در نهایت تنها دستاورد آن افزایش قیمت برنج ایرانی و خارجی خواهد بود. 

 

 

ارسال نظر