هشدار به موج جدید رسوب کالاها

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۰۲:۱۱:۱۶
کد خبر: ۱۸۳۲۸۶
هشدار به موج جدید رسوب کالاها

تعادل |

آخرین وضعیت خودروهای بلاتکلیف در گمرکات نشان می‌دهد، از مجموع ۱۲۲۶۱ خودرو مد نظر، بالغ بر ۱۰۰۱۲ دستگاه تا کنون ترخیص شده و تعداد ۲۲۴۹ دستگاه هم به برخی دلایل هنوز امکان ترخیص میسر نشده است. حال معاون فنی گمرک، با اعلام اینکه مهلت ماندگاری ۲هزار و۲۴۹ دستگاه خودرو به پایان رسیده، در مکاتبه با وزارت اقتصاد اعلام کرده که برای این تعداد خودروی دپویی وارداتی که امکان ترخیص نیافته‌اند، اظهارنامه متروکه تنظیم و در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفته است. معاون فنی گمرک ایران در مکاتبه‌ای دیگر با مسوولان وزارت صمت نسبت به موج جدید رسوب و ایستایی مواد اولیه هشدار داده است. مهرداد جمال ارونقی ضمن اشاره به یک نامه وزارت صنعت، اعلام کرده که مسوولیت هرگونه تاخیر در ترخیص کالاهای اساسی گروه ۲۱، مواد اولیه و واسطه‌ای تجهیزات مشمول گروه‌های ۲۱-۲۴ مستقیما متوجه دفتر مقررات صادرات و واردات خواهد بود.

    آخرین خودروهای ترخیص شده ودپویی

از تیرماه سال ۱۳۹۶ امکان ثبت سفارش برای تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد. در نهایت نیز مردادماه سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور به‌طور کلی ممنوع و به‌صورت رسمی، پرونده واردات خودرو بسته شد. ضمن اینکه به صورت همزمان از ترخیص خودروهای وارد شده تا پیش از مرداد ۱۳۹۷ نیز جلوگیری به عمل آمد.

طبق آمار، تعداد خودروهای دپو شده در گمرک بالغ بر ۱۲ هزار دستگاه بود که به دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو، ممنوعیت ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست‌های ارزی امکان ترخیص پیدا نکردند؛ تا اینکه پس از رایزنی‌های بسیار در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ هیات دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودروها موافقت کرد و براساس آن، مدت زمان چهار ماهه‌ (تا اردیبهشت‌ ۱۳۹۸) تعیین شد. پس از آن دوباره دو ماه دیگر هم تمدید شد و در پایان گزارش‌های رسمی نشان داد در آن دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شده و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی‌ ماندند. با ادامه پیگیری‌ها، شرایط برای ترخیص تعدادی دیگری از خودروها فراهم شد. 

حال معاون فنی گمرک در مکاتبه با وزارت اقتصاد، بار دیگر به تشریح آخرین وضعیت رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور از جمله خودروهای بلاتکلیف پرداخته است. 

براساس اعلام مهرداد جمال ارونقی، آخرین وضعیت خودروهای بلاتکلیف در گمرکات نشان می‌دهد، از مجموع ۱۲۲۶۱ خودرو مد نظر، بالغ بر ۱۰۰۱۲ دستگاه تا کنون ترخیص شده و تعداد ۲۲۴۹ دستگاه هم به برخی دلایل هنوز امکان ترخیص میسر نشده است. در نامه ارونقی آمده است: وضعیت خودروهای سواری ترخیص شده تا پایان مهلت مصوبه شماره

 ۱۳۷۱۱۶۱/ت۵۶۰۲۳ نشان می‌دهد تا مورخ شانزدهم دیماه ۱۳۹۷ تعداد ۶۶۵۳ دستگاه ترخیص شده که علاوه بر۶ هزار و۶۵۳ دستگاه مذکور، حدود۵۰۰ دستگاه آمبولانس و... نیز ترخیص شده است.  تعداد خودروهای سواری ترخیص شده تا پایان مهلت مصوبه شماره ۱۵۲۶۷۶/ت ۵۷۳۹۴ مورخ بیست‌ونهم بهمن ماه سال ۱۳۹۸ برابر ۲هزار و ۸۵۹ دستگاه بوده که یک هزار دستگاه مربوط به شرکت کرمان‌موتور، ۳۴۰ دستگاه مربوط سایر اشخاص براساس اظهارقبلی، ۱۴۵ دستگاه مربوط به خودروهای اروندی، ۴ دستگاه سهمیه جانبازان معزز و ۱۲۰۰ دستگاه مربوط به مراجع قضایی و ۱۷۰دستگاه دیگر نیز اظهار و ترخیص شده است. همچنین بنابه گفته ارونقی، خودروهای اظهارشده-پروانه نشده تا پایان مهلت مصوبه شماره ‌۱۵۲۶۷۶/ت ۵۷۳۹۴ مورخ بیست ونهم بهمن ماه سال ۱۳۹۸ نیز تعداد ۵۱ دستگاه بوده که معمولاً زیر ۲۵۰۰سی سی بوده‌اند. 

براساس آمار اعلامی، خودروهای سواری موجود در گمرک خرمشهر (منطقه آزاد اروند) نیز ۸۲ دستگاه عنوان شده که ۷۳ دستگاه سفارش امریکا و ۹ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده است. 

معاون فنی گمرک همچنین خودروهای موجود در گمرکات از جمله خودروهای وارده از محل تسهیلات جانبازان معزز تا قبل از تاریخ بیست و سوم شهریور سال ۹۳ را ۱۰۰دستگاه اعلام کرده که همگی بالای ۲۵۰۰سی سی هستند. 

همچنین بنابر آماری که معاون فنی گمرک ارایه کرده است، تعداد خودروهای مطرح شده برای رسیدگی در مراجع قضایی۱۰۸۹است که در خصوص برخی متهمان پرونده، دادنامه مبنی بر ترخیص خودرو صادر شده است. در نهایت براساس اعلام ارونقی، خودروهای فاقد ثبت سفارش – اظهار نشده به گمرکات تعداد دستگاه ۹۲۷ است که همگی زیر ۲۵۰۰سی سی هستند که با باز شدن ثبت سفارش امکان ورود به کشور را خواهد داشت. 

اما در مورد خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و امریکایی نیز با توجه به ممنوعیت ورود این خودروها امکان وارد شدن به کشور و یا حتی مناطق آزاد را ندارند که تعداد آنها در مجموع به ۸۲ دستگاه می‌رسد.

    ۲۲۴۹  خودروی دپویی  در مسیر متروکه شدن

در بخش دیگری از مکاتبه معاون فنی گمرک با وزارت اقتصاد آمده است: با عنایت به مضی (گذشتن زمان) مهلت ماندگاری این خودروها، اکثراً برای آنها اظهارنامه متروکه تنظیم و در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفته است. همچنین با توجه به مصوبه هیأت وزیران در سال ١٣٩٨ و استنباط وزارت صنعت، معدن و تجارت از مصوبه صادره، ثبت سفارش برای خودروهایی که قبل از ممنوعیت واردات خودرو به کشور رسیده بودند صادر نگردید، لذا امکان اظهار، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص این خودروهای سواری (خودروهای سواری موضوع ردیف ٧ جدول فوق) میسر نگردید که لازم است درصورت نیاز، در راستای تمدید مصوبه مزبور شرایط اشاره شده ملحوظ نظر قرار گیرد. معاون گمرک ایران همچنین عنوان کرده: با بیان اینکه اینکه موارد فوق، به انضمام پیش نویس پیشنهادی، قبلاً نیز از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به معاون اول محترم وقت رییس‌جمهور تقدیم گردیده است، اعلام نموده گمرک ایران آمادگی خود را جهت ارایه توضیحات لازم اعلام می‌نماید.

    گمرک درباره رسوب کالاها هشدار داد

از سوی دیگر، معاون فنی گمرک ایران در مکاتبه‌ای دیگری ضمن اشاره به یک نامه وزارت صمت، اعلام کرده که مسوولیت هرگونه تاخیر در ترخیص کالاهای اساسی گروه ۲۱، مواد اولیه و واسطه‌ای تجهیزات مشمول گروه‌های ۲۱-۲۴ مستقیما متوجه دفتر مقررات صادرات و واردات خواهد بود. مهرداد جمال ارونقی در مکاتبه با مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، ترخیص بدون اصلاح ثبت سفارش برای مغایرت‌های ردیف تعرفه‌های اظهاری و استنباطی، صرفاً درخصوص کالاهای رسوبی دارای قبض انبار و بارنامه قبل از یازدهم بهمن سال ۱۳۹۹ نیست. 

همچنین در قسمت پایانی این مکاتبه آمده است، دستور به فرمایند با مراجعه به سوابق مورد و مجدداً بررسی نماید و چنانچه نظر آن مرجع بر لغو نامه مذکور باشد مراتب را صراحتا به این حوزه معاونت اعلام تا اقدام لازم معمول گردد بدیهی است با عنایت به اینکه موضوع نامه به صورت خاص گروه‌های کالایی 21-24 را در برمی‌گیرد لغو نامه مزبور تبعات و ایستاییهایی را برای واحدهای تولیدی ایجاد خواهد کرد که مسوولیت هرگونه تاخیر در ترخیص کالاهای اساسی گروه 21، مواد اولیه و واسطه‌ای تجهیزات و لوازم یدکی مرتبط با خطوط تولید واحدهای تولیدی مشمول گروه‌های 21-24 مستقیما متوجه آن دفتر خواهد بود.


 

ارسال نظر