اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۱۶

مجوز صادرات دام زنده غیرمولد ابلاغ شد

رییس شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، صادرات دام زنده غیرمولد از یک گمرک مشخص را به وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی، صمت، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.  سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رییس «شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی»، مصوبه این شورا در خصوص مجاز بودن صادرات دام زنده غیر مولد از یک گمرک مشخص را به وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی، صمت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد. بر اساس مصوبه مذکور، شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مجری مجاز است با مباشرت اتحادیه‌ها و بخش خصوصی در سقف تعداد مشخص و با لحاظ تعادل قیمت بین تولید و مصرف نسبت به صادرات دام زنده غیر مولد از یک گمرک مشخص اقدام کند.

تبادل کالا با عراق  از سر گرفته شد

فارس | سخنگوی گمرک اعلام کرد: تبادل کالا با عراق از سر گرفته شد. سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: با پایان محدودیت‌های ورود کالا و مسافر به کشور عراق به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی، از صبح دیروز تبادل کالا با این کشور از همه مرزهای تجاری کشور از سر گرفته شد. لطیفی افزود: این محدودیت‌ها برای همه مبادی ورودی کشور عراق، از شنبه تا صبح امروز از سوی دولت این کشور در نظر گرفته شده بود.

بازگشایی مرز چذابه  برای صادرات 

ایسنا| رییس اتاق بازرگانی اهواز از بازگشایی مرز چذابه و از سرگیری صادرات کالاهای غیر نفتی به کشور عراق خبر داد. شهلا عموری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به برگزاری انتخابات در کشور عراق، مرز چذابه در دشت آزادگان به مدت سه روز به روی صادرکنندگان بسته شده بود. این مرز از امروز و پس از دو روز، بازگشایی شده و اکنون صادرات کالای غیر نفتی از چذابه به کشور عراق در حال انجام است. وی افزود: تشریفات قانونی و هماهنگی‌های لازم برای از سرگیری صادرات کالای غیرنفتی با مرزبانی، گمرک، حمل و نقل پایانه‌ها و نیروی انتظامی انجام شده است و صادرات از پایانه مرزی چذابه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی محوطه بازارچه مرزی در حال انجام است. رییس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: مواد غذایی و لبنی، مصالح ساختمانی و تره‌بار از مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به کشور عراق هستند که از طریق پایانه مرزی چذابه به این کشور صادر می‌شوند.

رایزنی تجاری با طالبان 

ایلنا | رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: در مورد صادرات به روسیه، کالای صادراتی اصلی ما حوزه میوه و تره‌بار است، آنجا اصلا قانون FATF وجود ندارد و ما باید فرصتی را ایجاد کنیم که تاجر ایرانی بتواند به بهترین نحو کالای خود را بفروشد و ارز حاصله را جابه‌جا کند و سیستم بانکی ایجاد شود که این موضوع هم شدنی است. علیرضا پیمان‌پاک در مورد تاثیر عدم پذیرش FATF بر توسعه تجارت کشور اظهار کرد: موضوع FTAF  از شرایط بین‌المللی کشور و تصمیم حاکمیت است، سازمان توسعه تجارت نقطه نظراتی دارد که در قالب بدنه کارشناسی دیده می‌شود. اما وظیفه ما این است که در وضعیت فعلی سازوکارها را به نحوی ایجاد کنیم که تاجر و صادرکننده بتواند به بهترین نحو فعالیت کند. ما در شرایط فعلی تحریم و FATF باید سازوکار انتقال ارز و سازوکار مالی- بانکی را بچینیم که این کار شدنی است و سخت نیست. وی ادامه داد: ما باید در شرایط پذیرفتن یا نپذیرفتن FATF سیاست‌های تجاری کشور را با سیاست‌های کلان حاکمیت تطبیق داده و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم تا تاجر در شرایط سیاسی حاکم بر کشور کار خود را انجام دهد. وی افزود: کشورهایی که اولویت اول ما در تجارت هستند کشورهای اروپایی نیستند که در شرایط کاملا شفاف و safe ارزی کار کنند. برای مثال در مورد صادرات به روسیه، کالای صادراتی اصلی ما حوزه میوه و تره‌بار است، آنجا اصلا قانون FATF وجود ندارد و ما باید فرصتی را ایجاد کنیم که تاجر ایرانی بتواند به بهترین نحو کالای خود را بفروشد و ارز حاصله را جابه‌جا کند و سیستم بانکی ایجاد شود که این موضوع هم شدنی است. پیمان‌پاک تصریح کرد: البته انتقال ارز انجام می‌شود، ارز 35 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ما به کشور بازگشته است. نکته این است که این بازگشت ارز برای صادرکننده دشواری و هزینه دارد؛ ما باید این هزینه را کاهش دهیم. برای مثال سیستم بانکی بین ایران و برخی از کشورها ایجاد شده که این کار را انجام می‌دهد. بانک محلی که 50 میلیون دلار سرمایه دارد تا همان سقف 50 میلیون دلار می‌تواند برای ما این کار را انجام دهد، می‌توان مرتب و با تکرار با همین بانک حتی 1 میلیارد دلار پول انتقال داد. وی در ادامه بیان کرد: این سیستم بانکی از بانک‌های معتبر و درجه یک آن کشور برای صادرکننده تضمین می‌گیرد. یعنی اگر صادرکننده در یک بانک درجه یک گردش دارد، بانک درجه دو به او DG داده و پول او را منتقل می‌کند. ما می‌توانیم این فعالیت را مانند SMEها توسعه دهیم، یعنی تعداد زیادی بانک محلی و لوکال داشته باشیم که با بانک‌های جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند و در مجموع کار 2 یا 3 بانک بزرگ را ایفا کنند. بانک مرکزی به این موضوع توجه زیادی نداشت و چندان حمایت نمی‌کرد ولی ما از آن حمایت می‌کنیم و در آیین‌نامه جدید هم ابلاغ شده است. وزارت صمت و بانک مرکزی مکلف به اجرا و وزارت اقتصاد مکلف به حمایت هستند. ما این کار را در چند کشور شروع کرده‌ایم و تعمیم خواهیم داد.

 

ارسال نظر