اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۰۳

سندهای آمایش استانی تدوین می‌شود

مسوول طرح آمایش وزارت صمت گفت: سندهای آمایش استانی توسط وزارت صمت تدوین می‌شود. احمد تشکینی در نشست آمایش بخش صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار داشت: ارایه بسته‌های مشوق‎ سرمایه‌‌گذاری در حوزه صنعت، معدن و تجارت با جدیت دنبال می‌شود. وی اضافه کرد: در این طرح پیش‌بینی شده با مطالعات دقیق از وضعیت استان‌ها بسته‌های تشویقی مناسبی برای سرمایه‌گذاران فراهم شود به نحوی که عامل انگیزشی مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف باشد. مسوول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از اولویت‌های مهم این وزارت را تدوین سندهای آمایش استانی دانست و اضافه کرد: از سال آینده تخصیص بودجه بر اساس طرح آمایش خواهد بود. وی توزیع عادلانه منابع را از مزایای سندهای آمایش دانست و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با نهایی شدن سندهای آمایش استانی توزیع عادلانه و متوازن بودجه متناسب با ظرفیت استان‌ها محقق شود. رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی از نقاط قوت تدوین سند آمایش استان‌ها، آمایش بر اساس تفکیک شهرستانی را عنوان کرد و ادامه داد: از سه هفته پیش تدوین سند آمایش استانی در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده که برنامه اصلی آن نیز بر دوش سازمان صمت است و چارچوب سند آمایش این استان نهایی شده است. وی با شناسایی توزیع جمعیتی در استان به تفکیک شهرستان‌ها شامل جمعیت، تعداد و نرخ بیکاری هر استان افزود: اولویت‌‎‌ها در‬ استان بوشهر بر اساس تفکیک شهرستانی مشخص خواهد شد که چه تعداد از طرح‌های در دست اجرای سازمان صمت منطبق بر سند آمایش است. تشکینی گفت: در این سند برای نمونه در حوزه زیرساخت‌ها و شهرک‌های صنعتی باید نیازها شناسایی و امکان تحقق فعالیت‌های جدید تولیدی در استان تعیین شود. تشکینی ادامه داد: همچنین طی این سند مشخص می‎‌شود که در چهار سال آینده در حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی خارجی کدام فعالیت در اولویت استان قرار دارد.وی افزود: در این سند برای هر پروژه و فعالیت اولویت‌دار باید اقدام‌های مورد نیاز شناسایی شود که برای برای نمونه شاید ایجاد شهرک متانول استان بوشهر نیاز به تأمین زمین با قیمت تخفیفی داشته باشد که این موضوع بر اساس سند آمایش در اولویت قرار خواهد گرفت.

فرجه رفع تعهد ارزی تمدید شد

علاوه بر تمدید فرصت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال ۹۹ تا ۳۰ آبان امسال، تعقیب قضایی متخلفین سال‌های ۹۷ و ۹۸ تا ۳۰ مهرماه و متخلفین سال ۹۹ تا ۳۰ آبان ماه امسال متوقف خواهد شد. احسان قمری دبیر کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت تصمیمات هشتمین جلسه کمیته ماده ۲ چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را اطلاع‌رسانی کرد. بر اساس این گزارش، به صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی صادراتی سال ۹۷ فرصت داده می‌شود جهت تعیین تکلیف نسبت به ارایه درخواست به کمیته اقدام ارزی تا تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ اقدام کنند. همچنین فرصت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال ۹۸ تا تاریخ ۳۰ مهرماه امسال و صادرکنندگان سال ۹۹ تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ تمدید شده است. تصمیم مهم دیگر این کمیته این است که با توجه به دو تصمیم بیان‌شده، تعقیب قضایی متخلفین سال‌های ۹۷ و ۹۸ تا تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ و برای متخلفین سال ۹۹ تا تاریخ ۳۰ آبان ماه متوقف خواهد شد.

توقف پذیرش مسافر و کالا در مبادی ورودی عراق

سخنگوی گمرک گفت: بر اساس تصمیم دولت عراق و به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور ورود و خروج مسافر و کالا از امروز شنبه تا صبح دوشنبه هفته آتی ممنوع خواهد بود. سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: نظر به تصمیم دولت عراق در خصوص برگزاری انتخابات پیش روی مجلس این کشور، تمامی مرزهای زمینی و هوایی عراق از امروز شنبه 17مهرماه، تا صبح روز دوشنبه 19مهرماه در دو بخش مسافری و تجاری ممنوع خواهد بود.وی افزود: از تجار و صاحبین کالاها درخواست می‌شود از ارسال محموله‌های صادراتی به مرزهای ایران با عراق در هر دو بخش اقلیم کردستان عراق و مناطق عربی خودداری کنند تا شاهد توقف کامیون‌ها در مرز و معطلی در مرزهای خروجی و زیان‌های احتمالی نباشیم. سخنگوی گمرک تاکید کرد: این محدودیت شامل همه مرزهای هوایی و زمینی عراق با همه کشورها است.

واردات کالاهایی که باید خدمات پس از فروش ارایه دهند

بر اساس نامه رییس دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، کالاهای قابل ورود مرزنشینان و شرکت‌های تعاونی، هنگام خروج از استان به صورت تجمیعی و تجاری و پس از تایید شورای ساماندهی مبادلات مرزی، باید خدمات پس از فروش داشته باشد.

بر اساس نامه سعید عباسپور، رییس دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در مرداد ماه امسال به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، کالاهای وارد شده از سوی شرکت‌های تعاونی، صرفاً منوط به داشتن خدمات تعمیرات است و الزامی به داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش نیست، اما کالاهای قابل ورود مرزنشینان و شرکت‌های تعاونی هنگام خروج از استان به صورت تجمیعی و تجاری و پس از تایید شورای ساماندهی مبادلات مرزی، مشمول خدمات پس از فروش می‌شود.

 

ارسال نظر