اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۳۴

حذف فیزیکی کارت بازرگانی تا دهم مهرماه

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به الکترونیکی بودن تمامی مراحل مرتبط با صدور کارت بازرگانی، خواستار اقدامات لازم برای حذف کامل فیزیک کارت بازرگانی در سراسر کشور شد. محمد صادق مفتح طی نامه‌ای خطاب به رییس اتاق ایران، رییس کل سازمان توسعه تجارت، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، اقدامات لازم به منظور حذف کامل مراحل تهیه، چاپ و تحویل فیزیک کارت بازرگانی در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان‌های سراسر کشور، حداکثر تا دهم مهرماه سال جاری را خواستار شد. بر اساس این گزارش پیرو سیاست‌های کلان کشور در زمینه بهبود محیط کسب و کار و برنامه‌های توسعه دولت الکترونیک در زمینه حذف فیزیک اسناد و مدارک فیزیکی به ویژه در شرایط ویژه ناشی از شیوع بیماری کرونا، سیاست‌های وزارت صمت در زمینه کاهش هزینه و زمان صدور مجوزهای کسب و کار، بهبود جایگاه ایران در شاخص جهانی سهولت کسب و کار و همچنین الکترونیکی بودن تمامی فرآیندهای مرتبط با کارت بازرگانی، دستور حذف فیزیک کارت بازرگانی صادر شده است. گفتنی است ملاک عمل فعالیت بازرگانان، وضعیت برخط آنان در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند می‌باشد و حذف فیزیک کارت، هزینه و زمان تهیه، چاپ و ارسال کارت فیزیکی و مراجعه حضوری متقاضی را به‌طور کامل حذف نموده و صرفه جویی قابل توجهی را محقق خواهد کرد.

تعادل در بازار تخم‌مرغ با واردات 

رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار با اشاره به واردات ۱۰ هزار تن تخم مرغ طی روزهای آینده از ثبات بازار تخم مرغ تا دو هفته دیگر خبر داد. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: با مجوز وزارت جهاد کشاورزی، ظرف چند روز آینده ۱۰ هزار تن تخم مرغ وارد کشور می‌شود و با تمهیدات صورت گرفته ظرف دو هفته آینده بازار تخم مرغ به ثبات می‌رسد. حمید کاشانی، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار افزود: در ماه‌های گذشته مشکلاتی همچون نرسیدن به موقع نهاده‌ها و همچنین تغییر نیافتن قیمت مصوب تخم‌مرغ، علیرغم افزایش قیمت نهاده‌های تولید موجب بی‌ثباتی در بازار تخم مرغ شد. رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: اتحادیه مرغ تخم‌گذار در ماه‌های گذشته بارها به مسوولان هشدار داده بود که در نتیجه این چالش‌ها بازار بی‌ثبات خواهد شد، ولی توجهی نشد. وی گفت: همچنین قرار است به زودی قیمت تخم‌مرغ اصلاح شود و از آنجا که در حال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ در درب مرغداری ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان است، قیمت این محصول در بازار به ازای هر شانه باید بین ۴۳ تا ۴۵ هزار تعیین شود که این موضوع نیز موجب پایداری تولید و جلوگیری از هرج و مرج در بازار می‌شود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی  با بازار روغن چه کرد؟ 

ایسنا|افزایش واردات روغن، دپوی بیش از ۱.۲ تنی انواع آن در گمرک و بنادر و البته افزایش قیمت تا ۱۰۰ درصدی، گزارشی از وضعیت تورم و واردات این کالای اساسی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی است. روغن از جمله اقلامی است که به خصوص از نیمه دوم سال گذشته با افزایش قیمت و گاها کمبود در بازار مواجه شد و همواره در بین اقلام خوراکی بالاترین میزان تورم را به خود اختصاص داده بود تا اینکه در ماه گذشته بالاخره از صدر تورم پایین آمد و جای خود را به کالاهای دیگر داد. با این حال همچنان افزایش قیمت روغن نسبت به قبل قابل توجه است؛ به‌طوری‌که آمار مرکز آمار نشان می‌دهد هر بطری ۹۰۰ گرمی روغن مایع در مرداد سال جاری تا مرز ۲۳ هزار تومان هم فروش رفته و به‌طور متوسط ۱۷ هزار و ۶۵۰ تومان قیمت داشته است.  بر این اساس روغن مایع که در مرداد سال گذشته هر بطری حدود ۹۳۰۰ تومان قیمت داشته، ۸۹.۷ درصد گران شده است. در رابطه با روغن جامد نیز هر یک کیلو در مرداد پارسال حدود ۱۰ هزار تومان فروش رفته ولی در همین ماه در سال جاری بیش از ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورده و متوسط فروش ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است، بنابراین افزایش قیمت روغن جامد نسبت به سال گذشته بالای ۱۱۰ درصد ثبت شده است. اما در مورد با واردات روغن دو کالا مطرح است؛ روغن خام و دانه‌های روغنی که البته هر دو مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شود. بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد که در حدود چهار ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۶۷۹ هزار تن روغن خام و خوراکی به ارزشی حدود ۸۷۵.۴ میلیون دلار وارد ایران شده که از لحاظ وزنی ۲۰۵ و ارزش ۴۰۷ درصد نسبت به همین دوره در سال گذشته افزایش واردات دارد. همچنین تا نیمه شهریور ماه سال جاری میزان موجودی و آنچه که در شناورها به بنادر رسیده از این حکایت دارد که حدود ۶۷۰ هزار تن روغن خام در گمرک و بنادر موجود بوده است. در رابطه با واردات دانه‌های روغنی نیز در حدود چهار ماه ابتدایی سال جاری ۷۹۴.۶ هزار تن به ارزش بیش از ۵۳۷.۵ میلیون دلار واردات صورت گرفته که ۶۳ درصد از نظر وزن و ۱۲۲ درصد از لحاظ ارزش نسبت به سال گذشته رشد دارد. حدود ۵۸۳.۱ هزار تن نیز موجودی دانه‌های روغنی و آنچه که از این کالا در شناورها وجود داشته تا نیمه شهریور ماه در گمرک و بنادر گزارش شده است. بر این اساس در حال حاضر بیش از ۱.۲میلیون تن از انواع روغن و دانه‌های روغنی در گمرک و بنادر موجود است.

 

ارسال نظر