اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۰۷۸

برنج با آزاد‌سازی واردات  ۸ هزار تومان ارزان می‌شود

تسنیم | رییس انجمن وارد‌کنندگان برنج گفت: واردات آزاد شود با ایجاد جو روانی مناسب حتی قیمت برنج ایرانی را نیز ۷ تا ۸ هزار تومان کاهش می‌دهد. عباس توکلی رییس انجمن وارد‌کنندگان برنج ایران با انتقاد از نحوه تنظیم بازار برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی و ناکار آمد خواندن آن اظهار کرد: ورود شرکت بازرگانی دولتی در بازار و تزریق برنج خارجی از محل ذخایر استراتژیک است اما باید توجه داشت که برای تنظیم بازار باید از بخش خصوصی کمک گرفت. وی افزود: از طرفی دولت در زمان برداشت محصول برنج داخلی واردات را به مدت چهار ماه برای حمایت از تولید داخلی ممنوع می‌کند اما شرکت بازرگانی دولتی ایران در این ایام برنج خارجی به بازار تزریق می‌کند. رییس انجمن وارد‌کنندگان برنج، راه‌حل کنترل قیمت‌ها در بازار برنج را رفع ممنوعیت فصلی واردات دانست و ادامه داد: با توجه به کاهش حجم واردات برنج در ماه‌های گذشته لازم است که ممنوعیت فصلی واردات برداشته شود تا علاوه بر تامین بهنگام این محصول، شوک مثبتی به بازار داده شود.وی تصریح کرد: ذخایر برنج شرکت بازرگانی دولتی ایران تنها می‌تواند پاسخگوی نیاز چند هفته کشور باشد و لازم است محدودیت فعلی برداشته شود زیرا بازار تحمل چهار ماه ممنوعیت از مهر ماه را ندارد و منجر به ادامه افزایش قیمت این محصول برای مصرف‌کننده می‌شود. توکلی اظهار داشت: جو مثبت روانی واردات باعث کاهش قیمت برنج ایرانی نیز می‌شود و حداقل در وهله اول جلوی افزایش قیمت را می‌گیرد.وی اظهار داشت: شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج‌های هندی که با ارز 4200 تومان وارد کرده باید حداثر 7 هزار تومان بفروشد اما به قیمت 17500 تومان در بازار عرضه می‌کند. وی گفت: هزینه تمام شده واردات برنج توسط بخش خصوصی برای هرکیلوگرم برنج پاکستانی 22 هزار تومان است و درمبادی ورودی 24 هزار تومان است؛ شرکت بازرگانی دولتی ایران با تزریق برنج‌های خارجی با این قیمت گپ زیادی میان قیمت تمام شده بخش خصوص و دولتی ایجاد کرده است.

واردات واکسن به مرز ۵۰ میلیون دُز رسید

آمار به روز شده گمرک ایران از واردات ۴۹.۸ میلیون دُزی واکسن کرونا به ایران حکایت دارد که حدود ۴۷ درصد آن در ۲۰ روز گذشته انجام شده است. معاون فنی گمرک ایران، جزییات واردات واکسن از نیمه بهمن سال گذشته تا ۲۰ شهریورماه سال جاری را اعلام کرد که نشان می‌دهد در این مدت ۴۹ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۶۰۶ دُز واکسن طی ۵۰ مرحله وارد کشور شده است.

از مجموع واکسن وارداتی، واکسن چینی سینوفارم همچنان در صدر قرار داشته و میزان آن به ۴۰ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دُز رسیده است. دیگر واکسن ارسالی از چین، آسترازنکا در قالب کوواکس در یک مرحله و با تعداد یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دُز بوده است. واکسن ورودی از ژاپن نیز آسترازنکا بوده که در سه محموله و با تعداد دو میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دُز وارد ایران شده است. ایتالیا نیز در قالب کوواکس نیز طی یک مرحله و با یک میلیون و ۴۵۲ هزار دُز واکسن به ایران فرستاده است. اما از روسیه در مجموع ۱۲ محموله وارد ایران شده که ۱۱ محموله آن با یک میلیون و ۴۵ هزار دُز اسپوتنیک و ۹۶۳ هزار دُز در دو مرحله آسترازنکا بوده است. از کره جنوبی نیز یک محموله با ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دُز به ایران آمده و محموله اخیر از اتریش نیز شامل ۵۰۰ هزار دُز آسترازنکا بوده است. تنها محموله وارداتی از هند نیز تاکنون واکسن بهارات با ۱۲۵ هزار دُز بوده است. آنطور که معاون فنی گمرک اعلام کرده، از نیمه بهمن سال 99 تا ۲۰ شهریورماه امسال همچنان بیشترین سهم واردات واکسن به شهریورماه با ۲۳ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۹۹۶ دُز اختصاص دارد که ۴۷ درصد واردات واکسن از ابتدا تاکنون را شامل می‌شود. بعد از آن در مردادماه ۱۳ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۰ دُز وارد شده که ۲۷ درصد واکسن‌های وارداتی است.

 

ارسال نظر