اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۳۸

اثر تصمیمات وزارت جهاد در افزایش قیمت گوشت

ایلنا  | رییس شورای تامین دام کشور معتقد است؛ تصمیمات غیرکارشناسی در وزارت جهاد کشاورزی و سایر مجموعه‌های مرتبط با تولید دام، تاثیر ۵۰ تا ۶۰ درصدی در بالا رفتن قیمت گوشت داشته است. منصور‌ پوریان با اشاره به شرایط بد اقتصادی دامداران اظهار کرد: چند دلیل بر ایجاد شرایط بد اقتصادی دامداران موثر بوده که از جمله آنها خشکسالی و گرانی نهاده خوراک دام است.  وی ادامه داد: خشک شدن مراتع و نبود علف برای تعلیف دام‌ها در پی خشکسالی از یک سو و کمبود و گرانی نهاده خوراک دامی از سوی دیگر موجب شده به شکل کم سابقه‌ای شاهد شرایط بد اقتصادی در بخش پرواربندی کشور باشیم. به گفته وی؛ اما شاید مهم‌ترین دلیل ایجاد شرایط کنونی برای صنعت دامپروری کشور وعده‌های عمل نشده مسوولان باشد.  پوریان تصریح کرد: بیش از ۶ میلیون دام سبک مازاد در کشور وجود دارد، اما شاهد گرانی گوشت قرمز برای مصرف کننده هستیم و دامداران نیز توان ادامه کار ندارد. رییس شورای تامین دام کشور معتقد است؛ تصمیمات غیرکارشناسی در وزارت جهاد کشاورزی و سایر مجموعه‌های مرتبط با تولید دام، تاثیر ۵۰ تا ۶۰ درصدی در بالا رفتن قیمت گوشت داشته است. پوریان افزود: همچنین این تصمیمات در کاهش راندمان تولید و بی‌ثباتی در آن موثر بوده است. وی با توجه به شرایط کنونی صنعت دامپروری کشور پیش بینی کرد توان تولید در پاییز به کمترین میزان کاهش یابد. پوریان یادآور شد: در رکود بازار مصرف و افزایش هزینه‌ها، تولید دام فصل‌های بهار و تابستان در واحدهای دامداری مانده است.

صادرات فولاد به افغانستان از سر گرفته شد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: صادرات به افغانستان به علت مشکلات سیاسی که در این کشور به وجود آمد به مدت دوهفته متوقف شد و ماشین‌های حمل بار هم در گمرکات مانده بودند، وضعیت خطر در این کشور شدید بود و خود راننده‌ها هم این ریسک را نمی‌کردند. ولی خوشبختانه دوباره از سرگرفته و مشکل صادرات به این کشور حل شد. سیف‌الله امیری در مورد وضعیت تولید فولاد در کشور اظهار کرد: مطابق سال‌های گذشته تولید و صادرات در حال انجام بود و مشکل خاصی هم نبود و حتی تولید بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بود اما با شرایطی که با قطع برق برای واحدهای فولادی به وجود آمد تولید آنها کاهش یافت. میزان کاهش 30 تا ۴۰ درصد بوده . وی افزود: در سال 99 حدود 29 میلیون تن تولید فولاد داشتیم که این رقم در 5 ماهه سال 1400 به 10.5 میلیون تن می‌رسد که به نظر چندان عقب نیستیم. در محصولات فولادی نیز در سال 99 حدود 20.7 میلیون تن تولید داشتیم که در پنج ماهه 1400 به 9.7 تا 10 میلیون تن رسیده است. امیری در مورد میزان صادرات محصولات فولادی کشور بیان کرد: میزان صادرات محصولات فولادی در 4 ماهه امسال 11 میلیون و 630 هزار تن بوده که 104 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد را تجربه کرده است. همه محصولات فولادی به جز ورق سرد که به علت مصرف داخلی 83 درصد منفی بود، از 24 تا 160 درصد رشد داشته‌اند. علت افزایش صادرات این بود که با قطعی برق بسیاری از صنایعی که از فولاد استفاده می‌کردند با کاهش تولید مواجه بودند و فولاد در بورس به فروش نمی‌رفت و تولیدکنندگان مجبور به صادرات محصولاتی که در انبار داشتند شدند. وی همچنین با اشاره به میزان خسارات واحدهای تولیدی از قطعی برق اظهار داشت: میزان خسارت حاصل از قطعی برق بر صنایع فولادی هنوز به ما اعلام نشده، اما خسارت این موضوع به صنایع سیمان به ازای هر روز 52 میلیارد تومان بوده است. میزان خسارت به صنایع فولادی بسیار بیشتر از این رقم است چراکه اگر ما 79 واحد سیمانی در کشور داریم میزان واحدهای فولادی و زیرمجموعه آنها بسیار زیاد است.

تولید به‌طور متوسط  ۷۳ درصد گران شد

ایسنا  | در بهار امسال تولید کنندگان بابت ارایه محصول و خدماتشان به‌طور میانگین ۷۳ درصد افزایش قیمت داده‌اند. مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور در بهار امسال منتشر کرد. بر اساس این گزارش تورم نقطه به نقطه تولید کننده (تغییر شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل) در بهار ١٤٠٠ به ۷۳ درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (٦٧.٥) ٥.٥ درصد افزایش داشته است. بر این اساس، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار امسال نسبت به فصل بهار پارسال ٧٣ درصد افزایش دارد.  در میان بخش‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ تورم مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ٣٢.١ درصد و بیشترین مربوط به بخش معدن ١٥٤.١ درصد است. اما تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل بهار امسال به ۱۰.۱ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصـل قبل (٩.٨) سه درصـد افزایش داشته است. در این فصل کمترین تورم فصلی تولیدکننده مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ١.٣ درصد و بیشترین مربـوط به بخش معدن با ٣٨.٧ درصد بوده است. همچنین تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۶۰.۴ درصد رسید که نسبت به فصل قبل (٤٦.٧) ١٣.٧ درصد افزایش داشته است.  در فصل مورد بررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشـور، کم ترین تورم سالانه مربوط به بخش خدمات ۴۲ درصد و بیش ترین آن مربوط به بخش معـدن با ١١٢.٣ درصد است.

 

ارسال نظر