رویداد

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۵۴

احتکار و شبکه بزرگ دلالی  دلیل گرانی برنج 

ایلنا | عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ دلیل خاصی برای افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله برنج نیست و احتکار همراه با شبکه فعال دلالی و سودجویی در بخش کشاورزی از اصلی‌ترین دلایل گرانی برنج ‌است و باید برای حذف آنها به سمت هوشمندسازی و شفاف‌سازی برویم. پرویز اوسطی با اشاره به نابسامانی و گرانی‌های اخیر در بازار کالاهای اساسی، اظهار کرد: در یکسال گذشته شاهد آن هستیم که نابسامانی غیرقابل پذیرشی در عرضه کالاهای اساسی اتفاق افتاده که نتیجه آن گرانی کالای افسارگسیخته بوده است.  وی ادامه داد: یکی از این کالاها برنج است که در روزهای اخیر جهش قیمت داشته و موجب نارضایتی مردم شده است. اوسطی با بیان اینکه اکنون در فصل برداشت برنج هستیم، افزود: گرانی برنج در حالی است که در فصل برداشت آن هستیم، در فصل برداشت یک محصول انتظار کاهش قیمت با توجه به افزایش عرضه می‌رود، اما در برنج درست عکس این معادله اتفاق افتاده است. 

نماینده مردم کردستان معتقد است؛ دلیل خاصی برای گرانی برنج نیست و احتکار و شبکه بزرگ دلالی می‌تواند از مهم‌ترین دلایل گرانی این کالای اساسی در فصل برداشت باشد. اوسطی با اشاره به سوابق وزیر جدید کشاورزی در این حوزه، اظهار کرد: آقای ساداتی نژاد 

قبل از آنکه به عنوان وزیر جهاد کشاورزی معرفی شود رییس کمیسیون کشاورزی مجلس بوده و به خوبی از مسائل و مشکلات حوزه تولید و بازار کالاهای اساسی مطلع هستند و امید زیادی هست با همکاری او حل مسائل و مشکلات در این حوزه تسریع شود. وی تصریح کرد: هم‌اکنون نیز راهکارهای تنظیم بازار کالاهای اساسی در دستور کار مجلس قرار دارد و این امر قرار است با همکاری وزارت جهادکشاورزی انجام شود. اوسطی از جمله این راهکارها را به کارگیری تشکل‌های کشاورزی و حمایت آنها برای خرید و عرضه مستقیم محصولات، شفاف‌سازی در زنجیره عرضه و تقاضا و هوشمندسازی آن برشمرد.  وی همچنین بازنگری در برخی از تصمیمات را دیگر راهکار مجلس در تنظیم بازار کالاهای اساسی عنوان کرد.  اوسطی یادآور شد: بخشی از کار وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که باید در این باره مجلس با این وزارتخانه نیز با برگزاری جلسات به گفت‌وگو بپردازد. وی نظارت بر شبکه عرضه از ابتدا تا خرده فروشی‌ها، مبارزه با احتکار و مبارزه با گران فروشی را از وظایف این وزارتخانه در این حوزه دانست.

چرا اجرای طرح کد شناسه کالا متوقف شد؟

رییس هیات‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه از ستاد مبارزه با قاچاق کالا می‌خواهیم جهت حمایت از تولید داخل فکری به حال قاچاق کالا در بازار کند، گفت: چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا اجرای طرح کد شناسه کالا را متوقف کرده است؟ علیرضا موسوی مجد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه قاچاق چندسالی است که تولید داخل را با مشکلات متعددی روبرو ساخته است، اظهار داشت: در بازار لوازم خانگی کالاهای قاچاق بدون پرداخت هیچ عوارضی به فروش می‌رسد جالب اینجاست مصرف‌کنندگان نیز فریب قیمت‌های ارزان کالاهای قاچاق را خورده و نسبت به خرید آنها اقدام می‌کنند درحالی که این کالاها هیچ گارانتی ندارد و در آینده مصرف‌کنندگان را با مشکلات روبرو خواهند ساخت. وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ برخوردی با کالاهای قاچاق موجود در بازار نمی‌شود، افزود: تولیدکننده داخلی مجبور است ضمن صرف هزینه‌های زیاد از جمله هزینه‌های دولتی در نهایت محصولات خود را روانه بازار کند اما کالاهای قاچاق هیچ کدام از این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند و طبیعی است که قیمت آنها نسبت به محصولات داخلی ارزانتر باشد. رییس هیات‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری در ادامه صحبت‌های خود به موضوع اجرای کد شناسایی کالا در بحث لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا در بخش شناسه کالا سرمایه‌گذاری زیادی را انجام داد و حتی توانست در سطح عرضه برخوردهای لازم را در فروش کالاهای لوازم خانگی انجام دهد. اما متاسفانه یک دستور باعث شد تا اجرای این طرح متوقف شود. موسوی مجد افزود: تقاضای ما از ستاد مبارزه با قاچاق کالا این است که برخورد لازم را با کالاهای قاچاق موجود در بازار انجام دهد و بستر مناسب را برای اجرای مجدد شناسه کالا فراهم سازد، چرا که با اجرایی شدن این طرح در سطح عرضه موفقیت‌های بسیاری برای برخورد با کالاهای قاچاق صورت گرفته بود.

آزادبودن صادرات تایر  ابلاغ شد

طبق ابلاغیه امروز انجمن تایر به شرکت‌های زیرمجموعه، صادرات 10 درصد تایر سواری تولیدی و 30 درصد تایرهای کشاورزی، راهسازی و صنعتی آزاد شد. بر اساس ابلاغیه‌ای که امروز انجمن صنعت تایر به شرکت‌های زیرمجموعه خود ارسال کرد، این شرکت‌ها مجازند 10 درصد تایر سواری خود را صادر کنند. همچنین طبق این ابلاغیه، صادرات 30 درصد تایرهای کشاورزی، راهسازی و صنعتی تولیدی در کشور مجاز است. در نامه انجمن صنعت تایر آمده است: این تصمیم با تصویب شورای عالی صادرات گرفته شده است. تولیدکنندگان تایر مدتی است در پی دریافت مجوز برای افزایش قیمت محصولات خود هستند و بر این اساس، قیمت تایر ماه پیش از سوی انجمن تایر 30 درصد افزایش یافت، اما یک روز پس از ابلاغ، با مخالفت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان روبرو و لغو شد.


 

ارسال نظر