تلاش کره برای برگشت پول‌ها

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۵۱
تلاش کره برای برگشت پول‌ها

تعادل  | علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه مجلس اعلام کرد که شنیده شده دو شرکت کره‌ای «سامسونگ و ال جی» می‌خواهند با شرایط عجیب و غریبی به کشور بازگردند، روزی که ما به سامسونگ و ال‌جی نیاز داشتیم، آنها ایران را رها کردند و رفتند حالا هم پذیرفتنی نیست که به جای پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و با فضایی که امریکایی‌ها باز کرده‌اند، محصولات کره‌ای وارد کشورمان شود. اما این اظهارات از سوی رییس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی تکذیب شد. حسین تنهایی با اشاره به تلاش کره جنوبی برای آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: بازگشت دو شرکت لوازم خانگی کره‌ای به ایران صحت ندارد. رقم بدهی کره به ایران، میلیارد دلار است، که طبق گفته تنهایی، کره جنوبی اقداماتی را انجام داده و مشغول رایزنی با مقامات کشور امریکا است تا با لغو برخی از تحریم‌ها به‌طور استثنا زمینه آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور فراهم شود و این پول‌ها به ایران بازگردد.

  تکذیب ورود دو برند کره‌ای 

اخیراً خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه امریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران مجوزی را به کره جنوبی و شرکت‌های این کشور داده، که بر اساس آن این شرکت‌ها می‌توانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند. در این خبر ادعا شد که در مجوز مربوطه قید شده، که شرکت‌های جدید امکان صادرات محصولات خود به ایران را ندارند، بلکه همان شرکت‌های پیشین «ال‌جی و سامسونگ»، باید اقدام به صادرات محصولات خود به ایران کنند؛ علاوه بر این برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که امریکا برای این مجوز ضرب‌الاجل 90 روزه تعیین کرده است. 

اما این خبر که به نوعی تحریف شده، صحت نداشت؛ چراکه اصل خبر نشان می‌دهد، امریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران، مجوزی را به شرکت‌های کره‌ای داده که بر اساس آن این شرکت‌ها می‌توانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند. در این مجوز همچنین قید شده، «اعمال این معافیت تازه، امکان انتقال هیچگونه پول نقدی را به ایران مجاز نمی‌سازد و فقط برای پرداخت به شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی که پیش از تشدید تحریم‌ها در دولت قبلی امریکا، کالاها و اقلام غیر تحریمی به ایران صادر کرده بودند، قابل استفاده است.» امریکا برای این مجوز نیز ضرب‌الاجل ۹۰ روزه تعیین کرده است. برخی اما این خبر را به گونه‌ای تفسیر وتحریف کردند که با مجوز امریکا قرار است تنها دو برنده کره‌ای «ال جی وسامسونگ» بتوانند از آزادسازی منابع مسدود ایران بهره مند شوند! این در حالی است که بازخوانی خبر آزادسازی منابع بلوکه ایران در کره جنوبی و ژاپن، حکایت از این دارد، که هدف از آزادسازی منابع مسدود شده ایران به‌طور خاص دو شرکت کره‌ای نیستند بلکه تمام شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی که تا پیش از این کالابه ایران صادر می‌کرده‌اند، می‌توانند از محل منابع مسدود شده ایران مطالبات خود را برداشت یا کالا به ایران صادر کنند. (روزنامه «تعادل» در شماره روز شنبه خود، در گزارشی با عنوان «مکانیزم آزادسازی منابع بلوکه» به ماجرای خبرسازی درباره آزادسازی منابع بلوکه ایران در کره جنوبی از طریق دو برند کره‌ای «ال جی و سامسونگ» پرداخته بود.) 

در همین حال، روز گذشته اتاق مشترک ایران و کره جنوبی در واکنش به این خبر و در مورد بازگشت دو شرکت کره‌ای ال جی و سامسونگ به ایران به «فارس» گفت: چنین خبری صحت ندارد و انتشار این اخبار کذب توسط برخی شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی داخلی صورت گرفته است. رییس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی گفت: طی تماس تلفنی با مسوولان وزارت خارجه کشورمان و همچنین سفیر کره جنوبی مشخص شد که خبر بازگشت دو شرکت لوازم خانگی کره جنوبی به ایران کذب است.

  تلاش کره برای بازگشت پول‌ها

او همچنین با اشاره به 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار کرد: البته کره جنوبی اقداماتی را انجام داده و مشغول رایزنی با مقامات کشور امریکا است تا با لغو برخی از تحریم‌ها به‌طور استثنا زمینه آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی فراهم شود و این پول‌ها به ایران بازگردد. تنهایی بیان کرد: در خواست ایران از ابتدا و در درجه اول بازگشت این پول‌ها به صورت نقدی به کشور است و اگر این امر محقق نشد، در درجه دوم درخواست ایران واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات از محل منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی است. رییس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی در مورد واردات واکسن از کره جنوبی و پرداخت پول آن از منابع بلوکه شده، گفت: پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی 7 میلیارد دلار است، در حالی که ارزش خرید واکسن بسیار کمتر از این رقم می‌شود، بنابراین بحث پرداخت پول خرید واکسن از محل منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز مطرح نیست.

  واردات لوازم خانگی در اولویت نیست

در همین حال، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی نیز خبر مجوز امریکا برای واردات لوازم خانگی ال جی و سامسونگ در برابر بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را تکذیب کرد و به «ایلنا»گفت طبق استعلامات انجام شده از مقامات کره جنوبی این خبر صحت ندارد. پویا فیروزی در این باره اظهار کرد: ما این خبر را در رسانه‌ها دیدیم، ولی طبق استعلام‌هایی که برای تایید صحت آن از کره جنوبی داشتیم چنین موضوعی صحت ندارد. علاوه بر کره جنوبی از بخش‌های ذی‌صلاح دولت هم استعلام گرفتیم و صحت آن تایید نشد، چراکه اگر چنین موضوعی وجود داشت باید به ایران اعلام می‌شد. به گفته او، بحثی در مورد بدهی‌های گذشته بین شرکت‌های ایرانی و کره‌ای بوده که از محل پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور تسویه شود. یعنی حساب و کتاب‌هایی که مربوط به پیش از دوره تحریم می‌شوند و به علت بلوکه شدن پول‌ها تسویه حساب صورت نگرفته، الان بتواند از طریق این پول‌ها تسویه شود.

فیروزی گفت: علاوه بر این واردات لوازم خانگی در اولویت ایران نیست. اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد در مورد واردات کالا‌های پزشکی و بهداشتی انجام می‌شود؛ بنابراین با انتشار این خبر ما از مراجع سوال و استعلام کردیم، ولی چنین موضوعی صحت نداشت. او تاکید کرد: جلسات مختلفی در سطح بخش خصوصی و دولت با مقامات کره جنوبی برگزار شده است و دغدغه‌های ایران به مقامات این کشور منتقل شده است. جلسات مختلفی بین سفیر کره جنوبی با آقای شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران آقای خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران و همینطور ما از اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی برگزار شده است، دغدغه‌های ایران در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده، انتقال دانش و تکنولوژی و... نظرات منتقل شد. فیروزی همچنین اضافه کرد: با این حال تصمیم‌گیری‌های کلان مانند آزادسازی پول‌های ایران، چگونگی آن و... از طریق دولت دو کشور صورت خواهد گرفت. هنوز از نظر عملیاتی اتفاقی نیفتاده و گشایشی انجام نشده است.


 

ارسال نظر