روی خط خبر

۱۴۰۰/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۶۶۹

خرید و فروش سیمان  خارج از بورس کالا ممنوع شد

مهر| معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در ابلاغیه‌ای، هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا را ممنوع اعلام کرد.

اسدالله کشاورز، معاون امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صمت ۴۱ استان این ممنوعیت را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه به واحدهای تولیدکننده سیمان، واحدهای تولیدی سیمان‌بر، مجریان پروژه‌های ملی و عمرانی، عاملین فروش سیمان، شرکت های تعاونی مصالح فروشان و اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه مجاز ساختمانی دو هفته مهلت داده شده تا در بورس کالا ثبت‌نام و نسبت به دریافت کدبورسی جهت خرید سیمان از بورس کالا اقدام کنند.

متن کامل بخشنامه به این شرح است: در این بخشنامه آمده است: با عنایت به تصمیمات متخذه جهت عرضه سیمان در بورس کالا و ممنوعیت هرگونه خرید و عرضه خارج از بورس کالا، دستور فرمایید موارد ذیل در خصوص ثبت نام و مهلت اخذ کدبورسی مورد توجه و اقدام لازم قرار گرفته و گزارش اقدامات انجام شده و نتایج حاصله در پایان دو هفته به این معاونت ارسال گردد.

کلیه واحدهای تولیدکننده سیمان که تاکنون موفق به اخذ کدبورسی نشده‌اند، می‌بایست ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ این نامه، در بورس کالا ثبت نام و نسبت به عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام کنند. کلیه واحدهای تولیدی سیمان بر دارای پروانه معتبر بهره‌برداری از مراجع ذیربط که از سیمان به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند از جمله شرکتهای بتن ساز، موزاییک ساز با توجه به ظرفیت پروانه و سیمان مورد نیاز با اخذ  معرفی نامه از سازمان صمت استان‌ها به بورس کالا مراجعه و ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ این نامه در بورس کالا ثبت نام و نسبت به دریافت کدبورسی اقدام کنند.

کلیه خریداران مجاز پروژه‌های ملی، عمرانی با اخذ معرفی‌نامه رسمی از معاون عمرانی استان‌ها و انبوه‌سازان با اخذ معرفی‌نامه از ادارات کل مسکن و شهرسازی محل اجرای پروژه می‌بایست ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ این نامه در بورس کالا ثبت نام و نسبت به اخذ کد بورسی اقدام کنند. کلیه خریداران مجاز برای مصارف عمومی و مردمی شامل: عاملین فروش سیمان (که مالک یک واحد صنفی دارای جواز معتبر مصالح فروشی در منطقه‌ای مشخص با دفتر و انبار مناسب می‌باشند و برای عرضه سیمان با رعایت ضوابط اعلام شده از سوی کارخانه فعالیت می‌کنند)، شرکت‌های تعاونی مصالح فروشان که از فعالیت هماهنگ و منسجم چندین عامل دارای پروانه تشکیل شده‌اند، اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پرواز مجاز ساختمانی با تعیین میزان سیمان مورد نیاز و متناسب با پیشرفت پروژه، می‌بایست ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ، در بورس کالا ثبت‌نام و نسبت به خرید از بورس کالا اقدام کنند.

«نان، مرغ و تعمیر خودرو» در صدر شکایات

ایسنا | بر اساس گزارش جدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در چهار ماهه نخست امسال عمده گزارشات مردمی در بخش کالایی، مربوط به عرضه نان، مرغ و در بخش خدمات، مربوط به تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌ها و غالباً در زمینه گرانفروشی و درج نشدن قیمت بوده است.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در چهار ماهه نخست امسال ۶۱ هزار و ۲۸۹ گشت مشترک بازرسی با حضور بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های ذیصلاح از جمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و... انجام شده است.  در نتیجه این گشت‌های مشترک ۲۰ هزار و ۷۵۷ فقره پرونده تخلفاتی به ارزش بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رای به ادارات کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است. 

همچنین در این مدت در مجموع ۷۱ هزار و ۶۳۳ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استان‌ها دریافت شده که از این تعداد ۸۳ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته و ۱۷ درصد باقی مانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی یا استعلام حقوقی از سوی مراجع ذیربط است. 

عمده گزارشات مردمی در بخش کالایی، مربوط به عرضه نان، مرغ و در بخش خدمات، مربوط به تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌ها و غالباً در زمینه گرانفروشی و درج نشدن قیمت بوده است.

همچنین در مدت زمان یاد شده ۶۸ هزار و ۳۵۲ پرونده از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده که با لحاظ پرونده‌های باقی مانده از سال گذشته ۹۰ هزار و ۴۲۵ رای از سوی شعب تعزیرات حکومتی به ارزش ریالی بیش از ۶۲۰۰ میلیارد تومان و میزان جرایم وصولی، بر اساس اطلاعات دریافتی بیش از به ۵۸ میلیارد تومان اعلام شده است. 

 

ارسال نظر