دلایل افزایش 38 درصدی قیمت برنج ایرانی

۱۴۰۰/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۴۹

فارس | دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به افزایش 38 درصدی قیمت برنج ایرانی، گفت: علاوه بر برنج، قیمت برخی اقلام دیگر از ابتدای سال تاکنون بین 30 تا 90 درصد افزایش یافته است.

قاسمعلی حسنی گفت: قیمت برنج ایرانی از ابتدای سال تاکنون 38 درصد افزایش داشته است، به‌طوری که قیمت عرضه این کالا در بنکداری‌ها در حال حاضر بین 31 تا 43 هزار تومان است. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به سود 12 درصدی خرده فروشی‌ها، افزود: قطعا با توجه به سود خرده فروشی و هزینه‌های جانبی قیمت عرضه برنج ایرانی در خرده فروشی‌ها بیشتر از ارقام ذکر شده است. وی با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در بازار درخصوص برنج ایرانی و خارجی وجود ندارد و این کالای اساسی به وفور در بازار موجود است، گفت: البته فصل برداشت برنج به تازگی آغاز شده است و هنوز میزان برداشت سال جاری به‌طور دقیق مشخص نیست. 

حسنی با اشاره به برخی دلایل افزایش قیمت برنج اظهار داشت: در سال جاری هزینه‌های کارگری بیش از 200 درصد افزایش یافته، به‌طوری که مزد روزانه کارگر از 200 هزار تومان به 500 تا 700 هزار تومان رسیده است. به عبارتی مزد روزانه کارگری که تا سال گذشته برای مراحل کاشت و برداشت برنج 200 هزار تومان بود، امسال به حداقل 500 هزار تومان افزایش یافته است. وی گفت: هزینه‌های دیگر از قبیل کود، سم و .... نیز به‌شدت افزایش یافته و با توجه به افزایش شدید هزینه‌های جانبی تولید برنج، قیمت برنج ایرانی نیز به‌شدت افزایش یافته است.  حسنی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به کاهش بارندگی، در راستای تعدیل قیمت برنج ایرانی امسال باید واردات برنج در فصل برداشت آزاد می‌شد، بنظر شما این موضوع تا چه اندازه در تعدیل قیمت این محصول کشاورزی می‌توانست موثر باشد، گفت: در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد و برنج ایرانی و خارجی در بازار به وفور وجود دارد، بنابراین رفع ممنوعیت واردات برنج به نظر من کمکی به تعدیل قیمت نمی‌کرد. 

 

ارسال نظر