اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۴۷

ترخیص دارو از گمرک ممنوع شد

سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به گمرک اعلام کرد که ترخیص هر گونه دارو از گمرکات اجرایی کشور بدون اخذ مجوز از این سازمان ممنوع است. به گزارش گمرک ایران، سید حیدر محمدی مدیرکل امور خطر و موارد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد: با توجه به واردات داروهای بدون مجوز از سازمان غذا و دارو از گمرکات اجرایی کشور، ترخیص هر گونه دارو بدون اخذ مجوز از سازمان مذکور و فاقد ثبت سفارش، ممنوع است.

وام خرید فرش دستباف به کارمندان پرداخت می‌شود

مهر | رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: تسهیلات خرید فرش دستبافت پس از طی مراحل آزمایشی، به همه کارمندان پرداخت می‌شود. فرحناز رافع با اشاره به اینکه در اسفند پارسال توافقنامه‌ای بین مرکز ملی فرش، صندوق کارآفرینی امید و یک شرکت خصوصی برای پرداخت وام به خریداران فرش دستباف امضا و قرار شد تا پایان اردیبهشت امسال اجرا شود، افزود: برای اجرای این طرح، ابتدا باید پلت فرمی طراحی می‌شد که طراحی آن طولانی شد و بعد از آن تأمین بودجه طرح و روش پرداخت مبلغ تسهیلات مشخص می‌شد که ایجاد این بسترها برای اجرای طرح سخت بود. وی گفت: در حوزه کسب و کارهای نوین، فضای مجازی و فروش فرش دستباف به صورت سنتی، متقاضیان خرید معتقدند حتماً فرش را لمس کنند. وی اضافه کرد: مدل اجرایی کردن و مدلی که مشاوره‌های تخصصی باید به این پلت فرم وصل شود تا یک نفر خرید کند این موارد موجب طولانی شدن طرح پرداخت تسهیلات خرید فرش دستباف شد. رافع افزود: اما هم‌اکنون نشان‌های برتر تجاری (برند) خوبی در این پلت فرم طراحی شده و ما با این شعار که هر روستا یک فروشگاه مجازی است برای هر تولیدکننده یک پلت فرم طراحی کردیم و برای هنر صنعت فرش توانستیم چندین کسب و کار نو پا (استارت آپ) راه‌اندازی کنیم. وی با اشاره به اینکه تأمین اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق صندوق کارآفرینی امید انجام شد و الان آماده است، اما باید نخست به صورت آزمایشی شروع کنیم افزود: بیمارستان حضرت رسول(ص) با ۱۲ هزار نفر کارکنان و سازمان اورژانس کشور و چند وزارتخانه مانند آموزش و پرورش به صورت آزمایشی انتخاب کرده‌ایم که فروش فرش دستباف به کارکنان آنها با نرخ سود ۴ درصد شروع خواهد شد. رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: با بانک‌های دیگر نیز وارد مذاکره شدیم و الان چندین بانک اعلام آمادگی کرده‌اند که احتمالاً نرخ سود تسهیلات آنها ۱۸ درصد خواهد بود. رافع گفت: تسهیلات ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی برای متقاضیان سراسر کشور در نظر گرفته شده البته بانک ملت هم اعلام آمادگی کرده این تسهیلات را با سود ۴ درصد پرداخت کند. وی با اشاره به اینکه فرش دستباف یک کالای سرمایه‌ای است، افزود: فرش دستباف مانند طلا، زمین و خانه ارزش افزوده دارد. رافع گفت: اجرای طرح پرداخت تسهیلات قرار بود همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستبافت از اول تا هفتم شهریور شروع شود که این نمایشگاه به دلیل شرایط کرونا برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شد. وی افزود: اجرای این طرح بعد از مراحل آزمایشی حتماً برای همه کارمندان در نظر گرفته خواهد شد و تولیدکنندگان و کسب و کارهای نوپای کوچک به آن وصل می‌شوند ضمن اینکه همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف طرح پرداخت تسهیلات خرید فرش دستباف به صورت آزمایشی شروع می‌شود. رییس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: اگر دولت جدید از این طرح حمایت کند همه کارمندان می‌توانند از دریافت تسهیلات خرید فرش دستبافت با نرخ ۴ درصد استفاده کنند در غیر این صورت با نرخ سود ۱۸ درصد برخی از بانک‌ها هماهنگ شده پرداخت خواهند کرد.

ماجرای حذف بخشنامه گمرک درباره نرخ محاسباتی ارز

بخشنامه دفتر بازبینی گمرک ایران در خصوص تعیین تکلیف نرخ ارز محاسباتی در گمرک، ساعاتی بعد از انتشار از سوی همان مرجع صادرکننده لغو شد. در روزهای اخیر بخشنامه‌ای از سوی گمرک ایران در فضای مجازی دست و به دست می‌شود که بر اساس آن دفتر بازبینی گمرک در قالب این بخشنامه به کلیه گمرکات اجرایی کشور خواسار اعمال قطع مرور زمان در اظهارنامه‌ها برای تعیین تکلیف نرخ محاسباتی ارز شده است. طبق تبصره (7) قانون بودجه امسال مقرر شد که نرخ 4200 محاسبانی عوارض واردات در حقوق ورودی فقط برای کالاهای اساسی و همچنین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی اعمال شده و عوارض سایر کالاها به نرخ ارز «ای تی اس» بانک مرکزی که نرخی نزدیک به بازار است تغییر کند، البته حقوق ورودی از چهار به دو درصد و برای اقلام اساسی و دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی به یک درصد کاهش یافت. این موضوع بعد از عدم اجرا از سوی دولت دوازدهم در نیمه اول سال، در مکاتبه‌ای با رییس‌جمهور وقت، مورد تاکید ریاست محترم مجلس قرار گرفته و بر اجرای قانون و حکم مندرج در بودجه پافشاری شده است. نکته جالب توجه این بخشنامه مذکور ساعاتی بعد از انتشار از سوی همان مرجع صادر‌کننده به استناد یک نامه از قائم مقام وزارت صمت لغو شد. در بخشنامه اولیه دفتر بازبینی گمرک آمده بود، با توجه به ایرادی که هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس نسبت به عدم اجرای مصوبه قانون بودجه در مورد حقوق ورودی داشته است، جهت جلوگیری از تضییع حقوق دولت کلیه اظهارنامه‌های مشمول از ابتدای سال قطع مرور زمان گردیده و ظرف مهلت١ روز به صاحبان کالا ابلاغ شود.

 

ارسال نظر