روی خط خبر

۱۴۰۰/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۱۰

چهار راهکار برای ساماندهی بازار نهاده‌های دامی

عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران معتقد است با ۴ راهکار می‌توان مشکلات بازار نهاده‌های دامی را برطرف و این بازار را ساماندهی کرد. چالش تامین نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد. کمبود علوفه ناشی از خشکسالی در کنار نوسانات ارز، تحریم و محدودیت واردات نهاده‌ها صنعت پرورش دام و طیور در کشور را تحت تاثیر قرار داده و صدای اعتراض فعالان این بخش را درآورده است. حتی چندی پیش هم غلامعلی فارغی، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با توجه به وابستگی بیش از ۶۰ درصد بخش دام کشور به علوفه داخلی و عدم تامین آن به دلیل خشکسالی‌ گسترده، نسبت به گران شدن گوشت قرمز به ویژه از آبان‌ماه به بعد هشدار داده بود. حالا اما عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ۴ راهکار برای حل مشکلات بازار نهاده‌های دامی و ساماندهی بازار پیشنهاد داده است. بنا بر اعلام روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، محمد مهدی نهاوندی معتقد است: تامین مستمر و منظم ارز مورد نیاز برای واردات نهاده‌های دامی با توجه به ضوابط اعتباری یکی از راهکارها برای ساماندهی بازار نهاده‌های دامی است. به باور او تامین نهاده‌های مورد نیاز واحد‌های تولیدی به صورت تنخواه در مقابل اخذ تعهد ارایه محصول به شبکه‌های توزیع دومین راه‌حل برای ساماندهی بازار نهاده‌های دام و طیور است. عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ادامه می‌دهد: برای ساماندهی بازار نهاده‌های دامی لازم است تا واحد‌های تولیدی که محصول را در قبال نهاده دریافتی تحویل شبکه‌های توزیع نداده‌اند از سامانه بازارگاه حذف شوند. نهاوندی قطع سهمیه واحد‌های تولیدی که نهاده دریافتی دولتی را در بازار آزاد عرضه کرده‌اند را از دیگر راهکارهای ساماندهی بازار نهاده‌های دامی می‎داند.

تجارت ایران و افغانستان به حالت عادی بازگشت

تسنیم | سخنگوی گمرک گفت: روند تجارت بین ایران و افغانستان که طی یک ماه و نیم گذشته کند شده بود تقریباً به حالت عادی باز گشته است. روح‌الله لطیفی ابراز کرد: با بروز تحولات و اتفاقاتی که در کشور افغانستان طی یک ماه و نیم گذشته به وجود آمده بود تجارت کشور با افغانستان متوقف نشد و فقط در مرز ماهی‌رود کمتر از 24 ساعت، مرز دوغارون کمتر از 3 روز و مرز میلک کمتر از 5 روز توقف را شاهد بودیم. وی ادامه داد: به‌دلیل اتفاقاتی که در کشور افغانستان افتاد در برخی از روز‌ها تاجر‌ها تصمیم گرفته بودند که میزان کالا‌های خود را کمی کاهش دهند، البته طی چند روز گذشته میزان تبادل کالا در مرز‌های سه‌گانه ما با افغانستان دوباره افزایش پیدا کرده و به حالت عادی بازگشته است. سخنگوی گمرک گفت: معمولاً در ماه شهریور ایران با عرضه تره‌بار برای مردم افغانستان صادرات خود را افزایش می‌دهد و کنار این کالا صادرات کالا‌هایی مثل شوینده، مواد غذایی و مصالح ساختمانی هم از این مرز‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. لطیفی افزود: طی 5ماهه نخست امسال 2 میلیون و 165 هزار تن کالا به‌ارزش 855 میلیون دلار از ایران به کشور افغانستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک و 7دهم درصد کاهش و نسبت به سال 98 پنج درصد کاهش داشته است.

تخم‌مرغ گران نیست قیمت‌ها واقعی شده

ایلنا | مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار میهن با رد گرانی قیمت تخم‌مرغ در بازار معتقد است؛ قیمت تخم‌مرغ پس از حدود یک سال واقعی شده است. حمیدرضا کاشانی با بیان اینکه از آذر ماه سال گذشته تاکنون قیمت مصوب تخم‌مرغ تغییر نداشته است، اظهار کرد: طی این مدت قیمت نهادهای دامی افزایش ۳ تا ۴ برابرای داشته است و تولید تخم‌مرغ برای مرغداران با زیان بوده است. وی ادامه داد: از انتهای سال گذشته قرار بر این بود قیمت مصوب تخم‌مرغ مطابق با افزایش هزینه‌های تمام شده اصلاح شود، اما هر بار یک بهانه مانند بازار نوروز، کرونا و انتخابات به تاخیر افتاد. کاشانی از قرار گرفتن افزایش قیمت مصوب تخم‌مرغ در دستور کار وزارت جهادکشاورزی خبر داد و گفت: بر همین اساس وزارت جهادکشاورزی به برخی از استان‌ها ابلاغ کرده است که به مرغداران برای فروش تخم‌مرغ با قیمت اصلاح شده، فشار نیاورند. وی تصریح کرد: علت این ابلاغ آن است که ادامه زیان مرغداران و فشار بر آنها برای فروش تخم‌مرغ با نرخ مصوب، منتج به حذف اجباری گله‌ها خواهد شد که نتایج خود را در بازار با کاهش تولید و عرضه و افزایش قیمت نشان خواهد داد. وی یادآور شد: قیمت مصوب برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ حدود ۱۴ هزار تومان است و قیمت اصلاح شده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. به گفته کاشانی؛ در حال حاضر مرغداران هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری را به‌طور متوسط ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسانند. وی پیش بینی کرد: قیمت مصوب جدید با توجه به افزایش هر روزه هزینه تمام شده تولید بیش از قیمت اصلاح شده یعنی بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. کاشانی از جمله مشکلات مرغداران که موجب افزایش قیمت تولید تخم‌مرغ شده است را تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی به آنها عنوان کرد. وی گفت: تامین ارز برای تامین نهاده‌های دامی با کندی انجام می‌شود که منجر به تاخیر در تامین ‌و تحویل آنها به مرغداران می‌شود. کاشانی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال بیش از ۲۰ نامه به مسوولان درباره مشکلات مرغداران در حوزه نهاده‌های دامی ارسال کرده‌ایم، افزود: علاوه بر کندی در تامین ارز، حمل و نقل نهاده‌ها نیز با بی‌نظمی انجام می‌شود که خود بر بازار نهاده‌های دامی اثرگذار بوده است.

 

ارسال نظر