سرکشی قیمت خودرو در بازار راکد

۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۸۸
سرکشی قیمت خودرو در بازار راکد

تعادل |

اسب گرانی در بازار خودرو همچنان می‌تازد. به‌طوری‌که از ابتدای مردادماه تاکنون شاهد رشد چند ده میلیونی در برخی از مدل‌های خودرو بودیم. بررسی بازار خودرو پس از گذشت شش روز از تعطیلی کرونایی در کشور نشان می‌دهد، هرچند قیمت‌ها در بازار خودرو نسبت به یکی - دو هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته، اما اکثر خریداران همچنان برای خرید دست نگه داشته ومنتظر واقعی شدن نرخ‌ها و ترکیدن حباب قیمتی هستند. به گفته فعالان بازار، قبلا نیز شاهد اعلام چنین قیمت‌هایی در بازار بوده‌ایم اما پس از مدتی کوتاه، فروکش کرده است. در این میان برخی توزیع قطره‌چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی را عاملی می‌دانند که باعث شده تا بخشی از تقاضای خرید خودرو از بازار خارج و قیمت‌ها شیب افزایشی را تجربه کنند. برخی هم افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه تولید خودرو و نبود قطعه را جزو دلایلی می‌دانند که بازار خودرو را در روزهای اخیر متاثر کرده است. 

   کدام خودروها بیشترین قیمت را داشتند؟ 

روند صعودی قیمت خودرو در بازار با شیب تندی که از هفته گذشته پیش گرفته است، همچنان ادامه دارد و دلالان سوار بر موج، با استفاده از تعطیلی بازارهای رسمی با اعلام قیمت‌های دلخواهانه در سایت‌های فروش همچنان می‌تازند. بررسی بازار خودرو پس از گذشت 6 روز از تعطیلی کرونایی در کشور نشان می‌دهد، قیمت خودرو همچنان روند صعودی دارد و بسیاری از مدل‌های محبوب بازار روز یکشنبه، آخرین روز از مردادماه، گران شده‌اند. رصد بازار نشان می‌دهد، بیشترین رشد قیمت در ساینا دنده‌ای دیده می‌شود که با رشد پنج میلیون تومانی، ۱۶۱ میلیون تومان قیمت خورده است. تیبا صندوقدار، تیبا هاچ‌بک پلاس و کوئیک دنده‌ای نیز رشد یک میلیون تومانی را تجربه می‌کنند. همچنین کیا سراتو با رشد ۱۰ میلیون تومانی، روز یکشنبه ۹۰۵ میلیون تومان در بازار به‌فروش رسید. همچنین در بین محصولات ایران‌خودرو، سمند، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ در مقایسه با روز شنبه قیمت بیشتری دارند. همچنین با رشد قیمت ارز طی روز‌های گذشته محصولات مونتاژی این دو کارخانه مثل هایما S۷، سوزوکی ویتارا و کیا سراتو با افزایش قیمت در بازار حضور دارند. سمند LX با افزایش دو میلیون تومانی ۲۴۶ میلیون تومان فروخته می‌شود. پژو ۴۰۵ نیز به همین اندازه گران شده و ۲۲۷ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ هر کدام یک میلیون تومان از روز شنبه قیمت بیشتری دارند و به ترتیب ۲۳۴ و ۳۴۳ میلیون تومان عرضه می‌شوند. با این حال در بازار دنا تیپ یک دو میلیون تومان ارزان و ۳۰۸ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. البته به دلیل نوسان قیمت‌ها ممکن است در بازار نرخ‌های دیگری نیز برای خودروها اعلام شود که اغلب قیمت‌ها دارای حباب بالایی است و واقعی به نظر نمی‌رسد.

     رشد قیمت در بازار تعطیل

این در حالی است که بر اعلام ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری کرونا از دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه در سراسر کشور بسیاری از صنوف تعطیل بودند، اما با این وجود بازار خودرو نسبت به تعطیلی‌ها و توقف معاملات واکنش متفاوتی داشته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، در طول چند روز اخیر بازار خودرو با رشد قیمت‌ها در انواع خودرو‌های داخلی آن هم در فضای مجازی روبرو بوده است؛ به نحوی که در این مدت هیچ معامله‌ای به صورت رسمی انجام نشد، اما در بازار‌های غیر رسمی وضعیت قیمت‌گذاری‌های کاذب خودرو‌ها داغ بود و هر کس برای سود بیشتر رقم‌های مختلفی را برای خودرو‌های خود اعلام می‌کند. به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت‌ها ارتباط بسیار مستقیمی با نرخ دلار دارد، هر زمان که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو هم در مسیر رشد قرار می‌گیرد و البته بالعکس این موضوع هم وجود دارد. ولی از آنجا که نرخ دلار همواره افزایشی بوده مردم مدت طولانی است که کاهش قیمت خودرو را ندیده‌اند و مدام بازار شاهد رشد قیمت‌ها است البته مهم اینجاست کمتر معامله‌ای در بازار انجام می‌شود و قیمت به صورت کاذب روند صعودی دارد. البته نکته دیگری که باعث شده طی این روز‌ها و با وجود تعطیلات، قیمت خودرو‌ها به‌صورت عجیب و غریبی افزایش پیدا کند، عدم تحویل به موقع خودرو‌ها به ثبت‌نام‌کنندگان است. توزیع قطره‌چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی عاملی شده تا بخشی از تقاضای خرید خودرو از بازار خارج و قیمت‌ها شیب افزایشی را تجربه کنند.

     علت گرانی خودرو چیست؟ 

بنابراین علت گرانی خودرو را می‌توان در چند فاکتور از جمله «وقفه در تولید برخی خودروهای داخلی، افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه تولید خودرو و نبود قطعه» جست‌وجو کرد که بازار خودرو را در روزهای اخیر متاثر کرده است. به‌طوری‌که براساس گزارش اخیر وزارت صمت، تولید پنج محصول در ایران خودرو شامل« پژو ۲۰۶ تیپ پنج، سمند سورن، پژو پارس، ۲۰۷ دستی و رانا» متوقف شده است، خودروهایی که هم‌اکنون قیمت آنها در بازار رکورد زده است. براساس آمارهای وزارت صمت، در چهار ماه ابتدایی سال جاری حتی یک دستگاه ۲۰۶ تیپ پنج تولید نشده است. البته برخی خبرها نیز حاکی از این است که قطعات خودرو پژو ۲۰۶ موجود نیست و کمبود قطعه باعث توقف تولید این خودرو شده است. اما اگر این کمبود قطعه همچنان ادامه داشته باشد و خودروسازان نتوانند قطعات مورد نیاز برای تولید پژو ۲۰۶ را تامین کند، توقف تولید این خودرو ادامه‌دار است و احتمالا باید منتظر افزایش قیمت این خودرو بود. با این حال ایران‌خودرو در توضیحی اعلام کرده که این وقفه به دلیل عرضه محصولات جدید بوده است. با این حال افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه تولید خودرو و نبود قطعه نیز در اتفاقات اخیر تاثیر داشته است. با این حال به نظر می‌رسد خودروسازان قرار است عرضه‌های جدیدی در بازار داشته باشند. براساس طرح‌های فروش فوری خودرو در خرداد، دو خودروساز بزرگ کشور باید در روزهای آینده ۳۵ هزار دستگاه خودرو تحویل دهند که سهم شرکت ایران‌خودرو ۱۱ هزار دستگاه و سهم شرکت سایپا ۲۴ هزار دستگاه است. هرچند ممکن است این عرضه خودرو تا حدی بازار خودرو را آرام کند، اما گفته می‌شود که مجوز افزایش قیمت فصلی شورای رقابت و نگرانی از تداوم نوسان ارزی دو عامل دیگری هستند که جلوگیری از نوسان قیمت را کمی سخت می‌کنند.

     دیدگاه فعالان بازار به گرانی 

در همین حال، علیرضا پورحسنی، فعال بازار خودرو درباره افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو می‌گوید: طی دو هفته اخیر همزمان با تغییر دولت و همچنین افزایش نرخ ارز شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم، به‌طوری که قیمت دلار از 24 هزار تومان به 27 هزار تومان رسیده و قیمت خودرو نیز همپای آن بالا رفته است. او همچنین به «خبرگزاری فارس» گفته است: در این شرایط عرضه خودرو نیز به اندازه تقاضا صورت نمی‌گیرد و با انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان مواجه هستیم که به بالارفتن قیمت‌ها دامن زده است. پورحسنی با بیان اینکه کم رنگ شدن مذاکرات بین‌المللی نیز بر بالارفتن قیمت خودرو اثرگذار بوده، معتقد است: پیش از انتخاب بایدن در امریکا نیز قیمت‌های فعلی خودرو را تجربه کردیم و نرخ‌های امروز بازار خودرو برایمان نامأنوس نیستند. اما با کنار رفتن ترامپ، قیمت‌ها در بازار شکسته شد. موسی روزی طلب یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت فعلی این بازار نیز می‌گوید: در حال حاضر که بحث انتقال قدرت به دولت جدید مطرح است، همزمان با اتفاقات سیاسی منطقه شاهد تغییر قیمت‌ها در بازار ارز و خودرو هستیم، اما با تشکیل کابینه و انتصاب وزرای جدید امکان اصلاح شرایط و بهبود وضعیت بازار فراهم خواهد شد. او در پاسخ به این پرسش «خبرگزاری فارس» که با توجه به افزایش قیمت خودرو در بازار، آیا معامله‌ای هم برای خرید و فروش خودرو صورت می‌گیرد؟ گفته است: قیمت‌ها بالا رفته اما معامله‌ای انجام نمی‌شود. در شرایطی که کسب و کار مردم راکد است، در بازار خودرو فقط قیمت‌ها هر روز تغییر می‌کند، اما خریدی اتفاق نمی‌افتد.

Taadol-07

ارسال نظر