اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۱۰

پاسخ سازمان غذا و دارو  به ادعای اتاق تهران

ایسنا| سازمان غذا و دارو از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ معرفی نامه برای شرکت‌های خصوصی واجد شرایط به منظور واردات واکسن کرونا از منابع مختلف صادر کرده است که تنها یک میلیون دز واکسن توسط یک شرکت دارویی وارد شد. روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « با توجه به انتشار ادعا و اطلاعیه‌هایی از سوی افراد و دستگاه‌های مختلف مبنی بر عدم صدور مجوز واردات واکسن کرونا توسط سازمان غذا و دارو به اطلاع می‌رساند، ادعاهای مطرح شده خلاف واقع بوده و فاقد هرگونه مدارک و مستندات معتبر است. سازمان غذا و دارو ضمن رد ادعاهای مطرح شده تمامی مدارک و مستندات مربوط به معرفی نامه و سایر مدارک را برای شفاف سازی اذهان عمومی، ذینفعان و دستگاه‌های مرتبط را در سایت سازمان غذا و دارو طی روزهای آتی بارگذاری و در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد. شایان ذکر است است که ۳ معرفی نامه برای تنها شرکت معرفی شده توسط اتاق بازرگانی تهران صادر شده است، که تاکنون موفق به واردات هیچ واکسن کرونایی نشده است. همچنین برای جمعیت هلال احمر نیز مجوز واردات حتی با وجود قیمت بالای واکسن مدنظر برای این جمعیت، صادر شد که در آن برهه زمانی نیز نتوانستند واکسنی را وارد کنند. لازم به ذکر است در شرایط کنونی طرح ادعاهای خلاف واقع و غیرمستند موجب تشویش اذهان عمومی بوده و سازمان غذا و دارو در راستای صیانت از حقوق عموم جامعه با عنوان اتهام زنی و تشویش اذهان عمومی موضوع را در مراجع قضایی علیه افراد مفتری، طرح دعوا خواهد کرد.»

آخرین  وضعیت تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز 

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تا کنون بیش از نیاز روزانه کشور نهاده‌های دامی تامین ‌‌و توزیع شده است، افزود: برای تامین نهاده‌های دامی در ماه‌ها آینده نیاز به ۱/۵ میلیارد دلار داریم که اکنون منتظر تخصیص آن از سوی بانک مرکزی هستیم. حسن عباسی معروفان درباره آخرین وضعیت تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع نهاده‌های دامی در سامانه بازرگاه عرضه شده که ۵.۵ میلیون تن آن ذرت و مابقی سایر نهاده‌های دامی بوده است. وی ادامه داد: به عبارت دیگر در هر روز ۴۷ هزار تن نهاده دامی در اختیار دامداران و مرغداران قرار گرفته که بیش از عدد مصوب است. عباسی معروفان میزان نیاز روزانه کشور به نهاده‌های دامی را ۴۴ هزار تن عنوان کرد. وی تصریح کرد: البته در مقاطعی تاخیر در عرضه نهاده‌های دامی اتفاق افتاد، اما در مجموع مشکلی برای تامین و توزیع نهاده‌های دامی نداشته‌ایم و تاخیرها موقت بوده است. عباسی معروفان درباره تامین نهاده‌های دامی کشور برای ماه آینده، اظهار کرد: بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع نهاده‌های دامی ثبت سفارش شده که بیشتر آن ذرت است. وی میزان ذرت ثبت سفارش شده را ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، جو را ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و سایر نهاده‌های دامی شامل کنجاله سویا و دیگر دانه‌های روغنی را حدود ۲ میلیون تن اعلام کرد. عباسی معروفان گفت: اگر ارز مورد نیاز نهاده‌های ثبت سفارش شده سریع تامین شود، نهاده‌ها نیز به سرعت ترخیص و توزیع و‌ به دامداران ‌‌مرغداران تحویل می‌شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده‌های دامی نیز در بنادر یا در کشتی هستند، افزود: تعداد این کشتی‌ها ۲۶ فروند است که ۸۰ درصد آنها مربوط به بندر امام (ره) و بقیه در ۱۱ بندر دیگر کشور تقسیم می‌شوند. به گفته وی؛ برای تامین نهاده‌های مورد نیاز کشور در ماه‌های آینده به ۱.۵ میلیارد دلار نیاز است که منتظر تخصیص آن از سوی بانک مرکزی هستیم. عباسی معرفان افزود: علاوه بر آن، برای تامین سایر کالای اساسی مانند گندم به ۶۰۰ میلیون دلار و روغن نیز ۶۰۰ میلیون دلار دیگر نیاز است.

تجارت در سه مرز مشترک با افغانستان ادامه دارد!

مهر | یک منبع آگاه در یکی از نهادهای متولی ترددهای مرزی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: پایانه‌های مرزی ایران با افغانستان شامل دوغارون، میلک و ماهیرود در سمت افغانستان به دست طالبان افتاده و مدیریت مرزهای این کشور در حال حاضر در دست طالبان است. وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، با بیان اینکه امنیت در مرزها حاکم است و تجار افغانستانی به جابه‌جایی کالاهای خود اقدام می‌کنند، گفت: مرزها از سمت ما باز است و از سمت افغانستان اگر در حریم مرزی ما اتفاقی بیفتد، دستگاه‌های ذی‌ربط تصمیم‌گیری خواهندکرد؛ اما در حال حاضر مرزهای سه گانه دوغارون، میلک و ماهیرود در امنیت قرار دارند. این منبع آگاه درباره جابه‌جایی کالا در مرزهای ایران و افغانستان گفت: تردد کامیون از سمت ما به افغانستان انجام نمی‌شود و کالاها در مرزها به صورت ترانشیپمنت در اختیار کامیون‌های افغان قرار می‌گیرد. وی یادآور شد: پیش از تشدید تنش‌ها درگیری‌های داخلی افغانستان نیز، کامیون‌های ایرانی وارد خاک این کشور نمی‌شدند و تنها کامیون‌های نفتکش و سوخت‌رسان در برخی مقاصد نزدیک مرز وارد این کشور می‌شدند که در حال حاضر با توجه به شرایط جدیدی که حاکم شده، کامیون‌های ایرانی حامل سوخت نیز از مرز عبور نمی‌کنند. این مقام مسوول گفت: کامیون‌های افغانستانی یا درب کارخانه یا در نقطه صفر مرزی در ایران، سوخت را خریداری کرده و سوخت را به داخل افغانستان منتقل می‌کنند؛ لذا مرز از سمت ما باز است و تجار افغان تصمیم می‌گیرند که کالاها را به مقاصد خود برسانند یا خیر.

 

ارسال نظر