بررسی برنامه وزیر پیشنهادی وزیر صمت

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۰۸
بررسی برنامه وزیر پیشنهادی وزیر صمت

سید رضا فاطمی امین گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم، برنامه خود را ارایه داد. در برنامه پیشنهادی فاطمی امین، برنامه‌های کوتاه‌مدتی برای مدیریت بخش صنعت، معدن و تجارت به چشم می‌خورد که تنظیم بازار، صادرات، پشتیبانی و رفع موانع تولید از آن جمله است. همچنین ۳۶ پروژه تحول برای تحول بنیادین بخش صنعت، معدن و تجارت در این برنامه ارایه شده است که برخی از این پروژه‌ها (مانند پروژه‌های اشتغال و تأمین مالی) بین بخشی بوده و با مشارکت سایر وزارت‌ها اجرا خواهد شد. طبق این برنامه، پروژه‌های تحول تا پایان مهرماه امسال فعال شده و نتایج آنها به تدریج از اواخر سال جاری حاصل می‌شود. طبق اعلام فاطمی امین، با اجرای این پروژه‌ها ساز و کارهای بخش صنعت، معدن و تجارت به‌طور کامل اصلاح شده و بستر مناسبی برای حکمرانی هوشمند فراهم خواهد شد. بررسی برنامه پیشنهادی فاطمی امین، نشان می‌دهد که از جمله مهم‌ترین اهداف کمی او شش برابر کردن تولید لوازم خانگی، ۳ برابر کردن تولید خودرو، ۲ برابر کردن صادرات غیرنفتی و ایجاد دو میلیون شغل تا سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۳۹۹ و همچنین افزایش صادرات به میزان پنج میلیارد دلار در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بیش از دوره مشابه در سال گذشته است.

     ایجاد دو میلیون شغل تا سال ۱۴۰۴

بررسی برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی صمت نشان می‌دهد که از جمله مهم‌ترین اهداف کمی او شش برابر کردن تولید لوازم خانگی، ۳ برابر کردن تولید خودرو، ۲ برابر کردن صادرات غیرنفتی، ایجاد دو میلیون شغل، رساندن پوشش پوشش یکپارچه و رهگیری و ردیابی کالا به ۹۰ درصد و کاهش رتبه پیچیدگی اقتصادی به ۴۰ تا سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۳۹۹ است. او همچنین مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۰ را ثبات نرخ ارز، تنظیم بازار و کسری بودجه دولت عنوان کرده و از «تنظیم بازار»، «صادرات» و «رفع موانع تولید» به عنوان اولویت‌های کوتاه‌مدت یاد کرده است.

      برنامه‌هایی برای تنظیم بازار

تکمیل سامانه جامع تجارت به ویژه تبادل اطلاعات گمرک و سایر دستگاه‌ها، اصلاح ساختار و ضوابط قیمت‌گذاری در زنجیره (از مرحله تولید تا مصرف) به ویژه در محصولات پایه و مواد اولیه (نظیر فولاد و پتروشیمی)، تأمین مواد اولیه، اجزا و قطعات و تأمین مالی مناسب در راستای افزایش تولید به ویژه برای محصولات مهم در سبد هزینه خانوار، گسترش و تقویت مدیریت زنجیره تأمین در راستای تأمین به موقع مواد اولیه، تأمین نقدینگی و اطمینان از فروش، اجرای طرح‌های ویژه تولید و عرضه محصولاتی نظیر خودرو، لوازم خانگی، پوشاک و شفاف‌سازی ماموریت‌ها و مسوولیت‌ها بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین و توزیع کالاهای اساسی با هدف رفع مصادیق تداخل، توازی و تزاحم نیز از اقدامات تنظیم شده برای برای تنظیم بازار در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ است.

     افزایش ۵  میلیارد دلاری صادرات امسال

فاطمی امین قصد دارد برای افزایش صادرات به میزان پنج میلیارد دلار در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بیش از دوره مشابه در سال گذشته نیز اقداماتی از جمله تنوع بخشی به روش‌های تجاری ازجمله تأمین ارز به روش تهاتر، واردات (اقلام ضروری) در مقابل صادرات یا با استفاده از ارز اشخاص، فعال سازی مسیرهای حمل و نقلی که تاکنون به صورت مطلوب از ظرفیت آنها استفاده نشده، ایجاد کانال مالی و بانکی دوجانبه با کشورهای اولویت‌دار و هدف و غیره را انجام دهد.

     ۳۶ پروژه تحول در دستور کار

او برای رفع موانع تولید نیز اقداماتی از جمله تسهیل واردات مواد اولیه، تسهیل صادرات، رفع موانع مرتبط با فعال‌سازی واحدهای راکد، جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها، رسیدگی فوری به بنگاه‌های بحرانی و نیمه تعطیل، پشتیبانی از کسب و کارهای اولویت‌دار به ویژه، خودرو، لوازم خانگی، زنجیره صنایع پتروشیمی و فولاد و همچنین اجرای کامل پروژه‌های تحول در نظر گرفته است.  منظور از پروژه‌های تحول، ۳۶ پروژه طراحی شده از سوی وزیر پیشنهادی صمت برای تحول بنیادین بخش صنعت، معدن و تجارت از جمله پروژه هماهنگی بنگاه‌های صنایع مهم مثل خودرو و لوازم خانگی، پروژه ساماندهی بنگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، تامین زیرساخت شهرک‌های صنعتی، درج قیمت تولید کننده و واحد به جای قیمت مصرف کننده که زمینه تخفیف‌های گمراه کننده و کاذب را ایجاد کرده و اشتغال مرزنشینان و مناطق محروم است. فاطمی امین برای افزایش ۱۰۰ هزار دستگاهی خودرو و تحویل تعهدات معوق تا پایان آذر، کاهش مصرف سوخت در سبد خودروهای تولیدی، اصلاح ساختار و قیمت در زنجیره ارزش صنعت و نوسازی ۱۰ هزار ناوگان تجاری سنگین در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کرده است.

 

ارسال نظر