اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۲۳ - ۰۰:۴۲:۱۶
کد خبر: ۱۸۱۲۶۴

راه عبور از مشکلات اقتصادی

رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در صورتی که دولت جدید بتواند در حوزه‌هایی که اقتصاد ایران واقعا در آنها چالش دارد راهکارهای اجرایی دقیق عرضه کند، امکان عبور از مشکلات و سختی‌های امروز وجود خواهد داشت. غلامحسین شافعی در پیام جدید خود در پیامی ضمن تبریک روز «تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی» تاکید کرد که حل مشکلات از طریق عقلانیت جمعی و توجه به نگاه تخصصی، امکان‌پذیر خواهد بود. در بخشی از پیام شافعی آمده: ۲۲ مرداد ماه که به عنوان روز «تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی» نام‌گذاری شده، یادآور اهمیت و نقش پررنگ فعالان اقتصادی و تشکل‌ها در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. به نحوی که میزان توسعه‌یافتگی هر جامعه را می‌توان با میزان مشارکت مردم و فعالان اقتصادی در تشکل‌ها ارزیابی کرد. با رشد و توسعه جامعه، میزان تاثیرگذاری، نقش و جایگاه تشکل‌ها در رفع موانع تولید، بهبود مستمر محیط کسب و کار و دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز بیش از پیش خواهد بود. به همین دلیل گسترش و تقویت مشارکت فعالان اقتصادی در تشکل‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های اقتصادی به عنوان بازوان اجرایی و مشورتی در انجام ماموریت‌های قانونی خود، در زمره اولویت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرار گرفته است. نگاه تخصصی و جنبه‌های مشورتی تشکل‌ها با اتکا بر تجربه، دانش و توان جمعی، فرصتی مغتنم است تا عقلانیت جمعی به کمک گره‌گشایی و چاره‌جویی برای مشکلاتی که در بخش‌های مختلف اقتصادی وجود دارد، برآید. در سالی که توسط مقام معظم رهبری مزین به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» شده است، مهم‌ترین ابزار و پیش‌نیاز جهش و شکوفایی اقتصادی، شناسایی موانع پیش روی فعالیت‌های اقتصادی، اولویت‌بندی و رفع این موانع خواهد بود. همفکری و مشارکت حداکثری فعالان اقتصادی در تشکل‌ها به ساختن اقتصادی قوی و کارآمد منجر خواهد شد که علاوه بر همدلی و همفکری بخش خصوصی با حاکمیت، به جهش تولید، توسعه صادرات و اشتغال‌زایی و نیز رفع موانع تولید خواهد انجامید. امید است دولت جدید با برنامه‌های جدید از مسیر همدلی و کسب مشورت از بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی، بتواند در تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای خود موفق عمل کند.

شیر و لبنیات فعلا از قیمت‌گذاری دستوری خارج شد

ایسنا| سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ضمن اعلام اینکه شیر و لبنیات از قیمت‌گذاری دستوری خارج شده است، گفت: برخی از کارخانه‌ها با قیمت ۶۴۰۰ تومان شیرخام را از دامداران می‌خرند و برخی کارخانه‌ها به قیمت کمتر؛ لذا بر اساس برآوردهای انجام شده، حدود ۲۰ درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه شده است. سید محمدرضا بنی‌طبا در پاسخ به اینکه گفته می‌شود قیمت برخی از محصولات لبنی افزایش یافته و آیا شرکت‌های لبنی قیمت محصولاتشان را مجددا بالا برده اند؟ اظهار کرد: در پی عدم توافق وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین قیمت شیرخام و ۱۰ قلم محصول لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی، نامه‌نگاری بسیاری به وزارت جهاد کشاورزی و صمت از طرف انجمن صنایع لبنی صورت گرفت که با توجه به دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی شیرخام به قیمت ۶۴۰۰ تومان که افزایش حدود ۵۰ درصدی شیرخام را موجب شده، قیمت محصولات لبنی نیز به تناسب و بر اساس محاسبه میزان افزایش هزینه‌های تولید، افزایش یابد اما توجهی نشد. بنابراین شرکت‌های لبنی با دامداران به صورت مستقیم وارد مذاکره شده‌اند و با قیمت‌های توافقی اقدام به خرید شیرخام می‌کنند. وی ادامه داد: وضعیت کنونی به معنی عبور زنجیره صنعت لبنیات از قیمت گذاری دستوری و توافق غیر رسمی نظام عرضه و تقاضاست. بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۲۰ درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه شده و این درحالی است که اگر قرار بود قیمت گذاری دستوری ادامه داشته باشد احتمالا شاهد افزایش حدود ۶۰ درصدی محصولات می‌بودیم. این در حالی است که هنوز خرید شیرخام با قیمت ۶۴۰۰ تومان به‌طور کامل محقق نشده و اگر محقق شود حدود ۲۰ درصد دیگر نیز به قیمت محصولات لبنی اضافه خواهد شد.

هویج ارزان می‌شود

رییس اتحادیه بارفروشان تهران از کاهش قیمت هویج در هفته آینده خبر داد همچنین اعلام کرد: دو میلیون تن سیب‌زمینی و پیاز برای ایام محرم ذخیره شده است. مصطفی دارایی نژاد در پاسخ به اینکه گفته می‌شود گرانی سبزی در میدان مرکزی تمایل مغازه‌داران را برای خرید سبزی کم کرده است، گفت: سبزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار فراوان است و کیلویی ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است. وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود سبزی فقط در دسته‌های ۷۰۰ گرمی با قیمت ۱۵ هزار تومان در میدان مرکزی خرید و فروش می‌شود، درست نیست. رییس اتحادیه بارفروشان تهران با بیان اینکه در همه اقلام صیفی‌جات و فرنگی جات به جز هویج با افت ۲۰ درصدی قیمت مواجه شدیم، گفت: هویج دزفول به اتمام رسیده و هویج بروجرد و اصفهان تازه به دست آمده و تا هفته آینده قیمت‌ها کاهش می‌یابد. به گفته وی، هویج و سیب به دلیل کرونا مورد استقبال مردم بوده و مصرف آن زیاد شده است. تولید سیب فراوان است، به همین دلیل قیمت آن بالا نرفته است ولی هویج با افزایش قیمت مواجه شده است. دارایی‌نژاد در پایان گفت: هر سال با آغاز محرم تقاضای پیاز، سیب زمینی و سبزی و لوبیا افزایش می‌یابد و قیمت آنها نیز بالا می‌رود. امسال اما با تدابیر اتخاذ شده دو میلیون تن ذخیره سیب زمینی و پیاز داریم و این اقلام فراوان است و قیمت‌ها افزایشی نخواهند داشت.

 

ارسال نظر