رویداد

۱۴۰۰/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۴۷

افزایش قیمت گوشت تا ۵۰ درصد

ایسنا| در سال جاری قیمت گوشت تا بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است، در حالی که با توجه به تولید داخل، واردات قابل توجهی در رابطه با آن صورت نمی‌گیرد. قیمت گوشت قرمز در چند ماه گذشته نوسان داشته و در رابطه آن دلایل متفاوتی مطرح است، این محصول مصرفی مردم در آمارهای رسمی تا بیش از ۱۵۰ هزار تومان هم قیمت خورده است. بررسی وضعیت قیمت گوشت قرمز در مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که هر کیلو گوشت گوسفند که در تیرماه سال گذشته به‌طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان بوده در خردادماه سال جاری به حدود ۱۳۵ هزار تومان رسیده و در تیرماه تا بیش از ۱۵۰ هزار تومان هم فروش رفته است. متوسط قیمت گوشت گوسفند در ماه گذشته ۱۳۴ هزار تومان بوده که نسبت به تیرماه ۰.۶ درصد کاهش دارد، ولی در مقایسه با تیرماه سال گذشته ۳۳.۱ درصد رشد داشته است. در رابطه با قیمت گوشت گاو یا گوساله نیز در تیرماه سال قبل هر کیلو به‌طور متوسط ۸۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشته که به ۱۲۷ هزار تومان در خردادماه امسال می‌رسد. در تیرماه سال جاری نیز تا حدود ۱۴۷ هزار تومان هم فروش رفته اما متوسط قیمت آن نزدیک به ۱۳۰ هزار تومان اعلام شده است. بر این اساس، گوشت گاو یا گوساله در مقایسه با خردادماه ۱.۸ درصد و نسبت به تیرماه پارسال ۵۱.۳ درصد گران شده است. این افزایش قیمت در حالی رقم خورده که حتی فعالان بازار هم آن را قابل توجیه نمی‌دانند؛ به‌طوری که اخیرا مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفته بود «در حال حاضر میانگین قیمت هرکیلو دام سبک زنده در بازار ۵۰ هزار تومان است و گوشت آن را می‌توان با قیمت ۱۱۰ تومان به دست مصرف‌کننده رساند. سوال اینجاست که چرا مصرف‌کننده باید برای خرید یک کیلو گوشت گوسفندی۱۵۰ هزار تومان هزینه کند؟.» اتحادیه مرکزی که از عدم تامین نهاده‌های دامی و عدم حمایت و اقدام مناسب دولت در این رابطه انتقاد دارد تاکید داشته که اگر شرایط به این صورت ادامه داشته باشد، باید گوشت وارد کنیم.  این محصول باتوجه به تامین داخلی از مدت‌ها قبل واردات چندانی نداشته و در سال جاری نیز این واردات قابل توجه نیست، به‌طوری که در یکی - دو سال گذشته با توجه به تامین نیاز با تولید داخل، واردات گوشت به‌طور چشمگیری کاهش داشته است و مجموع واردات به حدود ۲۲.۴ میلیون دلار می‌رسد که در آمار گمرک ایران مشهود است. از ابتدای سال جاری تا نیمه تیرماه حدود ۱۰ تن گوشت قرمز سبک گرم به ارزش ۷۲.۵ هزار دلار وارد شده که نسبت به همین مدت در سال گذشته از لحاظ ارزشی و وزنی کاهش چندین برابری دارد، در این فاصله در سال قبل ۳.۲ هزار تن به ارزشی بیش از ۲۱.۵ میلیون دلار واردات گوشت صورت گرفته بود. اما در مورد گوشت قرمز سرد میزان واردات در چهار ماه و نیم ابتدایی سال جاری ۵۰۰۰ تن به ارزش حدود ۲۲.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۰ هزار تن به ارزش ۴۴میلیون دلار وارد شده بود، از لحاظ وزنی و ارزشی بیش از ۵۰ درصد کاهش دارد.

سیمان ۴۰ هزار تومانی  در بازار یافت نمی‌شود

تسنیم | یک تولیدکننده بتن در خصوص قیمت ۴۰ هزار تومانی سیمان که معاون وزیر صمت خبر آن را اعلام کرده بود، گفت: در بازار خبری از سیمان ۴۰ هزار تومان نیست و ما برای خرید سیمان آنهم به صورت فله رقم‌های بالایی را پرداخت می‌کنیم.

 اوایل مردادماه امسال بود که با تشدید قطعی برق مشکلات کارخانجات سیمان افزایش پیدا کرد و دلال بازی فروش سیمان رونق یافت به نحوی که قیمت هر کیسه سیمان به 110 هزار تومان رسید. البته نکته قابل تأمل اینجاست در آن مقطع مسوولان به منظور ایجاد تسهیل در فرآیند بخش تولید کشوراعلام کردند، طبق توافق صورت گرفته میان معاونین وزارت نیرو و وزارت صمت، صنایع فولادی و سیمانی را مجاز به فعالیت از ساعت 24 الی هشت صبح تا سقف 50 درصد دیماند مصرفی برق تا اطلاع ثانوی کردند. بر همین اساس مقرر شد به برخی صنایع اجازه داده شود شب تا صبح فعالیت داشته باشند که سیمان و فولاد هم جزو آن بود. در همین ارتباط تولیدکنندگان سیمان ضمن بی‌فایده بودن این تصمیم معتقد بودند « کوره سیمان، بخاری برقی نیست که شب بزنند  برق و صبح خاموشش کنند. هر کوره برای گرم شدن و آماده بار شدن نیاز به 48 ساعت زمان دارد و مصوبه مصرف 10 درصد برق هم واقعا قابل تأمل است.» در حال حاضر با گذشت یک ماه از تنش قطعی برق کارخانجات سیمان هنوز این موضوع مدیریت نشده واکثر خریداران سیمان باید نیاز خود را از بازار آزاد آنهم از طریق واسطه‌ها تأمین می‌کنند. البته برخی از تولیدات سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود اما به واسطه عدم ساماندهی این موضوع خریداران در تأمین نیاز خود مشکل داشته و باید سیمان را از بازار آزاد تهیه کنند. یکی از تولیدکنندگان بتن در همین ارتباط به تسنیم می‌گوید: در حال حاضر زیرساخت کافی برای خرید سیمان از بورس کالا را ندارم و باید سیمان مورد نیاز خود را از بازار آنهم با قیمت‌های بالا خریداری کنم. وی افزود: هر تن سیمان را در بازار 1 میلیون تومان خریداری می‌کنیم که با محاسبه هزینه حمل و نقل این قیمت به یک میلیون و 200 هزار تومان هم می‌رسد. این تولیدکننده بتن تصریح کرد: در حال حاضر ما به صورت فله هر کیسه سیمان را 60 هزار تومان خریداری می‌کنیم البته اگر بخواهیم سیمان پاکتی بگیریم باید 70 هزار تومان هزینه پرداخت کنیم. وی در خصوص قیمت 40 هزار تومانی سیمان که معاون وزیر صمت خبر آن را اعلام کرده بود گفت: در بازار خبری از سیمان 40 هزار تومان نیست.

 

ارسال نظر