رویداد

۱۴۰۰/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۵۲

نظام توزیع آهن معیوب است

مهر |  رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به پارسال دو برابر شده است، گفت: نظام توزیع به دست ویژه‌خواران افتاده و قیمت‌ها در بازار غیرواقعی و غیرمنصفانه شده است‌. حمیدرضا رستگار در مورد وضعیت بازار آهن و فولاد، اظهار داشت: تولید آهن و فولاد در کشور به اندازه مکفی انجام می‌شود و نیازی به واردات نداریم و بازارِ صادراتی خوبی هم داریم. رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه اگر به اندازه صادر شود، تولید داخلی کفاف مصرف داخل را می‌دهد، افزود: با توجه به حجم تولیدی که می‌شود نباید در بازار کمبود داشته باشیم اما متأسفانه این اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: اینکه می‌گویند قطعی برق عامل کمبود است چندان منطقی نیست؛ حدود دو ماه است که مشکل قطعی برق داریم، تولیدات قبلی چه شده‌اند؟ اگر قرار است کاهش عرضه به دلیل قطعی برق داشته باشیم این موضوع باید خود را در ماه‌های آینده نشان می‌داد نه بلافاصله پس از قطعی برق. رستگار گفت: عدم هماهنگی بین زنجیره‌های تولید و توزیع و مصرف موجب کمبود و غیرواقعی شدن قیمت‌ها شده است. وی تصریح کرد: قیمت باید بر اساس نرخ ریالی باشد؛ آهن و فولاد در داخل کشور و با نرخ‌های ریالی تولید می‌شوند. از سویی دیگر نیز تولیدکنندگان از سوبسیدهای زیاد، منابع ملی و حمایت‌های دولتی برخوردار هستند، با این حال به‌جای اینکه نرخ این محصولات متعادل باشد، بر اساس نرخ جهانی تعیین می‌شوند. رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران افزود: وضعیت قیمت‌ها به شکلی شده که در ماه‌های قبل حتی شاهد پیشی گرفتن قیمت‌های داخلی از بازار جهانی هم بودیم. در واقع قیمت‌های جهانی از تولیدات داخلی ارزان‌تر بود. رستگار گفت: قیمت‌ها نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است و همچنین نسبت به بهار ۵ هزار تومان گران شده است. آهن در بهار ۱۳ هزار تومان بود در حالی که هم‌اکنون به ۱۸ هزار تومان رسیده است. وی تصریح کرد: عدم ساماندهی نظام توزیع، موجب ایجاد رانت و ویژه‌خورای در حوزه آهن و فولاد شده است. ویژه‌خواران نظام توزیع را در دست گرفته‌اند و بیشترین سود را می‌برند کما اینکه مالیاتی هم نمی‌دهند و هزینه‌ای را هم متقبل نمی‌شوند. بهم‌ریختگی بازار به حدی است که به‌جای توزیع‌کننده، تولیدکننده رأسا اقدام به توزیع کالا می‌کند. وی افزود: در حوزه توزیع شاهد دخالت‌های غیرمتعارف و غیرقانونی هستیم. دولت جدید باید در این بخش برنامه‌ریزی دقیقی کند تا بازار به تعادل برسد.

 از واردات ۹۰ میلیون دلاری چای تا افزایش قیمت

ایسنا |   افزایش ۶۵ درصدی قیمت چای خارجی در حالی ثبت شده که این کالا در ابتدای سال جاری بیش از ۹۰ میلیون دلار واردات داشته و از آن میزان نسبت به قبل کم نشده است. چای در بین ۲۵ گروه کالاهای اساسی وارداتی قرار دارد و تامین ارز آن با ارز نیمایی انجام می‌شود. این در حالی است که بررسی تازه‌ترین آمار گمرک ایران در رابطه با جریان واردات چای خشک نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا نیمه تیر ماه ۱۷.۸ هزار تن چای خشک به ارزش بالغ بر ۹۰.۸ میلیون دلار وارد کشور شده است. واردات چای خشک در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی نداشته و حتی کمی رشد دارد؛ به‌طوری که از ابتدا تا نیمه تیر ماه ۱۳۹۹ بیش از ۱۷.۱هزار تن چای به ارزشی بالغ بر۸۳.۲ میلیون دلار وارد شده بود، بر این اساس واردات چای در سال جاری از لحاظ وزنی چهار و ارزشی ۹ درصد افزایش دارد. اما بررسی وضعیت قیمت چای خارجی در سال جاری نیز و بر اساس آنچه که در آمارهای مرکز آمار ایران آمده حاکی از آن است که هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی در تیر ماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته ۶۵.۶ درصد افزایش قیمت دارد، هر چند که میزان رشد قیمت آن در مقایسه با خرداد سال جاری کمتر از یک درصد بوده است. هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خشک در تیر ماه سال گذشته به‌طور متوسط ۶۳.۸ هزار تومان بوده که در خرداد امسال به بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان رسیده و در تیر ماه حتی تا بیش از ۱۲۰ هزار تومان هم قیمت خورده است.

کشف سرم قاچاق  از محموله‌های خروجی

فارس |   سخنگوی گمرک گفت: به دلیل درگیری‌های داخلی در کشور افغانستان، از گمرکات اجرایی و تجار درخواست می‌شود تا اطلاع ثانوی از ارسال حامل‌های صادراتی و ترانزیتی که قصد خروج از گمرک میلک و بازارچه گمشاد را دارند خودداری کنند. سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: گمرک میلک در شهرستان هیرمند و در مقابل گمرک زرنج افغانستان قرار دارد که با تحولات رخ داده در شب و روز گذشته در این کشور، خروج کامیون‌های ایرانی و ترانزیتی به سمت افغانستان تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نخواهد بود. وی افزود: بر اساس اعلام ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان از گمرکات اجرایی خواسته شده است تا اطلاع ثانوی از ارسال هرگونه کالای صادراتی وترانزیتی به افغانستان از طریق مرز میلک و بازارچه گمشاد خودداری کنند. سخنگوی گمرک در پایان تاکید کرد: کامیون‌های ایرانی و محموله‌های تجاری هم‌اکنون در حال بازگشت هستند و در صورت ایجاد هرگونه تغییری در شرایط این مرزها در روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد. گفتنی است طی روزهای گذشته مقادیر زیادی سوخت، دارو، سرنگ و سرم قاچاق، قبل از خروج از کشور توسط مربی سگ‌های موادیاب و یگان حفاظت گمرک میلک کشف و ضبط شد.

 

ارسال نظر