عرضه مرغ بالای ۲۷ هزار تومان ممنوع!

۱۴۰۰/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۴۹
عرضه مرغ بالای ۲۷ هزار تومان ممنوع!

فعالان صنعت مرغداری می‌گویند کمبود شدید مرغ در بازار جدی است. آنها توضیح می‌دهند جابه‌جایی دولت و بی‌توجهی به تامین نهاده‌ها باعث تلفات گسترده مرغ شده است. مرغداران می‌گویند چنانچه دولت نهاده‌ مورد نیاز مرغداری‌ها را هرچه سریع‌تر تامین نکند، هفته آینده تهران با بحران مرغ روبرو می‌شود. محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با تایید این اخبار به تجارت‌نیوز گفته است: تلفات مرغ در استان‌های شمالی قابل توجه است و این موضوع به حدی شدت پیدا کرده که دوباره استانداران شهرهای مازندران، گیلان و گلستان به این بازار ورود کرده‌اند. به گفته او، وزیر کشاورزی دستور داده که مرغ زنده از استان‌های شمالی خارج نشود و البته از تولید استان‌های شمالی سهمیه‌ای برای استان البرز و تهران در نظر گرفته شده است و فقط مرغ‌ کشتار شده به این دو استان ارسال می‌شود. کمالی سروستانی همچنین بیان کرده که ۳۷ میلیون جوجه در سالن‌های مرغداری‌ وجود دارد اما به این جوجه‌ها حتی یک گرم سویا هم نرسیده است و در این مدت مرغ‌ها وزن نگرفته‌اند و چنانچه این رویه ادامه پیدا کند در تامین گوشت مرغ با بحران تازه روبرو می‌شویم. او افزوده است: گلستان، مازندران و گیلان قطب تولید مرغ هستند و چنانچه از این استان‌ها گوشت مرغ به تهران صادر نشود، بازار تهران با بحران روبرو می‌شود. در همین حال اما نایب رییس کانون سراسری مرغداران کشور در اظهاراتی گفته است: به هیچ‌وجه در هیچ واحد صنفی مرغ نباید بیشتر از ۲۷ هزار تومان عرضه شود. حبیب اسدالله نژاد، 

نایب رییس کانون سراسری مرغداران کشور با اشاره به خرید نهاده‌های دامی توسط واحدهای مرغداری در دو ماه گذشته در اظهاراتی گفته است: متاسفانه نهاده‌ای به این واحدها نرسیده و دوره‌ای را با دان آزاد تمام کردند و مرغ را با نرخ مصوب تحویل دادند.  اسدالله نژاد افزود: این واحدها حدود 15 روز است که جوجه‌ریزی کرده‌اند و ضمن اینکه نهاده‌های دوره گذشته خود را تحویل نگرفتند برای این دوره نیز هیچ سهمیه‌ای در سامانه بازارگاه برای آنها در نظر گرفته نشده و با توجه به هزینه دوبرابری برای خرید نهاده‌های دامی به نرخ آزاد و عدم تحویل آن به نرخ مصوب، قیمت جوجه پس از فروکش کوتاه‌مدت از 6 هزار و 500 تومان به 7 هزار و 500 تومان در چند روز اخیر رسیده است.  نایب‌رییس کانون سراسری مرغداران کشور ضمن ابراز تاسف از نبود نظارت و کنترل در این حوزه بیان کرد: شاید نهاده‌های واحدهای مرغ مادر سریع‌تر از واحدهای گوشتی نهاده‌های دولتی را تحویل و سهمیه خوبی بگیرند اما جهاد کشاورزی به عنوان متولی در ماه‌های گذشته نتوانسته این موضوع را کنترل کند تا قیمت تمام شده برای مرغ‌دار افزایش نداشته باشد. وی ضمن اشاره به حدود 18 هزار مرغ‌دار فعال در کشور گفت: اگر نهاده به دست مرغ‌دار نرسد، یا باید تولید را تعطیل یا قیمت‌ها در بازار تغییر کند. اسدالله نژاد اظهار کرد: مرغداران در حال حاضر مرغ را به نرخ مصوب عرضه می‌کنند و قیمت بالای برخی مرغداران به دلیل تعاملات آن با کشتارگاه است و به هیچ‌وجه در هیچ واحد صنفی مرغ نباید بیشتر از 27 هزار تومان عرضه شود. نایب رییس کانون سراسری مرغداران کشور با بیان اینکه نظارت بر این حوزه بین چند وزارتخانه پاسکاری می‌شود افزود: دریافت مجوز مرغدار از اتحادیه سپس وزارت جهاد کشاورزی، دامپزشکی و اتحادیه پروتئینی پروسه زمان بر است و پس از اخذ مجوز باید توسط کارشناسان تایید شود. وی ضمن اشاره به عرضه 90 درصد مرغ مرغداران در سامانه ادامه داد: اگر مرغدار کمتر از این مقدار را عرضه کند، به تعزیرات معرفی شده و سامانه بازارگاه برای جوجه‌ریزی جدید، برای وی بسته خواهد شد. اسدالله‌نژاد در مورد دلبستگی واحدهای مرغداری به این صنف تصریح کرد: ماندگاری بسیاری از واحدهای مرغداری به تولید است چرا که با تعطیلی با حجم زیادی از بدهی مواجه خواهند شد و همچنین بسیاری از این واحدها تعطیل شدند یا برخی با زنجیره‌ها قرارداد بستند. وی گفت: برای کشوری که پتانسیل صادر کردن مرغ را دارد، بدترین کار سهمیه‌بندی مرغ است و اگر تولید به درستی مدیریت شود، به سهمیه‌بندی نخواهیم رسید.

    تامین کسری مرغ استان‌ها 

از محل ذخایر استراتژیک

در آخرین مصوبات جلسه کارگروه تنظیم بازار دولت دوازدهم آمده است که برای تامین کسری مرغ استان‌ها از محل ذخایر مرغ منجمد شرکت پشتیبانی امور دام استفاده شود. در مصوبات این جلسه درباره مرغ آمده است: گزارش رصد و پایش وضعیت بازار و بررسی آخرین تغییرات قیمت کالاهای اساسی و ضروری و پیشنهادات لازم برای کنترل و جلوگیری از افزایش غیر متعارف قیمت‌ها به شرح زیر اعلام می‌شود. نخست اینکه با عنایت به گزارش ارایه شده از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در خصوص استمرار تولید و عرضه گوشت مرغ در سطح کشور و تامین به موقع نیاز استان‌ها و تنظیم اثربخش بازار کالای مذکور با توجه به اختیارات تفریض شده وزارت جهاد کشاورزی و تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مرتبط در کارگروه تخصصی ساماندهی گوشت مرغ و تخم‌مرغ مورد تاکید اعضا قرار گرفت. در تبصره این ماده نیز آمده است: به منظور تأمین کسری نیاز برخی از استان‌ها به گوشت مرغ مقرر شد از محل ذخایر گوشت مرغ منجمد شرکت پشتیبانی امور دام کشور اقدام لازم معمول گردد.


 

ارسال نظر