صعود قیمت خودرو در بازار نیمه تعطیل

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۷۹
صعود قیمت خودرو در بازار نیمه تعطیل

تعادل | 

 بازار خودرو در اولین روز بازگشایی شاهد افزایش قیمت‌ها در اکثر خودروهای موجود در بازار به ویژه خودروهای گروه پژو بود. رصد معاملات خرید و فروش در بازار غیررسمی خودرو حکایت از این دارد که در بازار نیمه تعطیل خودرو قیمت انواع خودروهای داخلی ۲ تا ۳ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. به نحوی که قیمت پراید 111 به 139 میلیون تومان رسیده است. همچنین پراید 131 با قیمت 126 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 225 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 275 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 383 میلیون تومان، پژو پارس سال 238 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. در همین حال، سمند ال ایکس 216 میلیون تومان، تیبا 2 با قیمت 142 میلیون تومان، رانا پلاس 255 میلیون تومان، ساینای دنده‌ای 147 میلیون تومان، دنا 300 میلیون تومان، دنا توربو پلاس دنده‌ای 385 میلیون تومان و پژو 2008 با قیمت 890 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

      رصد معاملات خودرو در روز بازگشایی

به گزارش «تعادل»، بازار خودرو در اولین روز از بازگشایی و پس از چند روز تعطیلی، شاهد افزایش قیمت‌های گسترده در بین خودروهای گروه پژو بوده است؛ خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ این گروه از ۲۲۰ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته روز شنبه به قیمت ۲۲۵ میلیون تومان رسید و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز در این مدت ۲ میلیون تومان گران شده است و به قیمت ۲۱۲ میلیون تومان رسیده است و تیپ ۵ این خودرو نیز در این مدت ۳ میلیون تومان گران شده و در حال حاضر به قیمت ۲۷۵ میلیون تومان رسیده است. پژو پارس ساده نیز از ۲۳۵ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته به قیمت ۲۳۸ میلیون تومان رسیده است. در بین خودروهای گروه سمند نیز امروز افزایش قیمت‌ها مشهود بوده است؛ خودرو سمند LX مدل ۱۳۹۹ از ۲۰۴ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته به قیمت ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان گران شده است و ۲۱۶ میلیون تومان قیمت خورده است. در همین حال، سمند LX EF۷ نیز از ۲۳۸ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته به قیمت ۲۳۸ میلیون تومان رسیده است. رصد بازار خودرو همچنین نشان می‌دهد، خودروهای رانا نیز افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کردند؛ به‌طوریکه رانا LX مدل ۱۳۹۹ دو میلیون تومان گران شد و ۲۱۱ میلیون تومان قیمت خورد و مدل ۱۳۹۸ این خودرو نیز از ۲۰۰ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته به قیمت ۲۰۲ میلیون تومان در روز شنبه رسید. خودروهای کوییک نیز شاهد افزایش قیمت گسترده بودند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، کوییک دنده‌ای مدل ۱۳۹۹ از ۱۵۰ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته به قیمت ۱۵۵ میلیون تومان رسیده و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز از ۱۵۵ میلیون تومان طی روزهای گذشته، به قیمت ۱۵۸ میلیون تومان رسیده است. اما محصولات ایران‌خودرو و سایپا روز یکشنبه سوم مرداد تغییر قیمت قابل توجهی در بازار را تجربه نکردند، به‌طوریکه پژو ۲۰۶، تیبا، ساینا و مدل‌های دیگری با همان قیمت‌های روز قبل فروخته می‌شوند و کم و زیاد شدن قیمت خودرو‌های پرفروش داخلی در حد یکی دو میلیون تومان است. دنا تیپ یک با کاهش دو میلیون تومانی ۲۸۶ میلیون تومان قیمت خورده و به‌همراه تندر ۹۰ بیشترین افت قیمت را در بین محصولات داخلی ایران‌خودرو تجربه می‌کند. کوئیک دنده‌ای هم که امروز ۱۵۹ میلیون تومان فروخته می‌شود، نسبت به خرید و فروش‌ها روز قبل افزایش یک میلیون تومانی دارد. دنا تیپ یک و تندر ۹۰ با افت دو میلیون تومانی بیشترین کاهش قیمت را در بین محصولات داخلی ایران‌خودرو تجربه کردند. پژو ۴۰۵ و وانت آریسان هم هر کدام یک میلیون تومان ارزان شدند. اما سمند LX و پژو پارس LX با افزایش یک میلیون تومانی قیمت خوردند.

     افزایش تولید با وجود توقف تولید پراید

در همین حال، معاون وزیر صمت، اجرای جسورانه توقف تولید پراید در اوج سال‌های تحریم و افزایش تیراژ روزانه بیش از ۱۳۰ درصدی به نسبت سال ۹۷ در سایپا را نمونه‌ای از قابلیت پویایی صنعت خودرو برشمرد. محسن صالحی نیا در بازدید از گروه خودروسازی سایپا، کاهش ۹۰ درصدی تعهدات معوق خودروهای فاقد شرکای خارجی از سال ۹۸ تاکنون را نیز بسیار مهم ارزیابی و بر رعایت حداکثری حقوق مصرف‌کنندگان با ایفای به موقع تعهدات و افزایش کیفیت محصولات تاکید کرد. وی توسعه محصولات سایپا از ۴ گونه در سال ۹۷ به ۷ گونه با کیفیت‌تر در سال جاری را نیز نشانه‌ای از تلاش صنعت خودرو برای کسب رضایت بیشتر مشتریان برشمرد که اگرچه قابل تقدیر است اما باید روند بهبود خود را با شیب بیشتر دنبال کند. معاون وزیر صمت گفت: علی رغم تکانه اولیه آغاز تحریم‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ صنعت خودرو کشور با تکیه بر تجربیات همکاری‌های بین‌المللی و تمرکز بر داخلی‌سازی قطعات به سطح بالاتری از توانمندی دست یافت. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این بازدید و دیدار، حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به ویژه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را یکی از عوامل اصلی تحولات و پیشرفت‌های صنعت خودرو کشور و گروه سایپا در دو سال اخیر دانست و افزود: در پایان سال ۹۷ و در نتیجه تحریم‌های ظالمانه، تولید خودرو به حدود ۶۰۰ دستگاه در روز رسیده بود اما پس از استقرار تیم فعلی با تلاش شبانه روزی مدیران و کارگران سایپا، در فاصله‌ای کمتر از دو ماه، شرایط مطلوب رقم زده شد و موفق به تولید روزانه حدود ۲۰۰۰ خودرو در سایپا بودیم. سید جواد سلیمانی ادامه داد: درست در همان شرایط سخت و در حالی که نزدیک به ۳۰ درصد تولیدات مشترک سایپا به دلیل قطع همکاری شرکای خارجی از چرخه تولید خارج شده بود، تصمیم به توقف تولید پراید با سهم بیش از ۷۰ درصدی از چرخه تولید گرفتیم. وی اظهار کرد: با وجود همه نگرانی‌ها و برخی انتقادها، تصمیم به این جراحی سخت در کالبد سایپا گرفتیم و با حمایت‌های وزارت صمت و سازمان گسترش، همراهی زنجیره تأمین و تلاش مدیران و کارگران، موفق شدیم در سال بدون پراید، تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های کرونایی، تیراژ تولید در سایپا را حفظ کنیم و حتی افزایش هم بدهیم. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: توقف تولید پراید در واقع پایان تفکر پرایدی در سایپا بود و امروز سایپای نوین با تولید شاهین، به عنوان ایمن‌ترین و باکیفیت‌ترین خودرو داخلی تصمیم بر آن دارد تا تصویر ذهنی جامعه را نسبت به صنعت خودرو کشور تغییر دهد.

 

ارسال نظر