اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۶۳

اعطای ۱۰هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال تسهیلات به ۶۵ واحد صادراتی

شاتا | بیش از ۱۰هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صادراتی پرداخت شده، که این میزان تسهیلات به ۶۵ واحد صادراتی پرداخت گردیده است. در این بازه زمانی 3 ‌ماهه همچنین 51 واحد  صادرات گرا برای دریافت 12 هزار و 704 میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. همچنین از ابتدای خردادماه 1399 تا پایان خرداد امسال (1400) بیش از 23 هزار و 422 میلیارد ریال تسهیلات به 139 واحد صادراتی اعطاء شده است. در این بازه زمانی، 379 واحد صادراتی برای دریافت تسهیلات ثبت نام نموده‌اند که از این تعداد 213 فقره معرفی به بانک برای دریافت بیش از 40 هزار و 283 میلیارد ریال تسهیلات انجام شده است. گفتنی است که کمک به مثبت شدن تراز تجاری کشور به موازات توسعه صادرات، یکی از راهبردهای اصلی وزارت صمت به شمار می‌آید. در این راستا سیاست‌های تجاری سال 1400 قطعا مبتنی بر توسعه تولید و اشتغال و توسعه صادرات غیر نفتی و در نهایت ورود به بازارهای جدید خواهد بود.

از محدود کردن صادرات دام زنده ممانعت شود

عضو هیات رییسه اتاق ایران با اشاره به خبرهایی مبنی بر احتمال محدودسازی صادرات دام زنده به افراد خاص، این اتفاق را نگران‌کننده دانست و خواستار ممانعت از آن شد. عضو هیات رییسه اتاق ایران با اشاره به آزادسازی صادرات دام زنده، نسبت به‌احتمال صدور یک بخشنامه جدید و محدود کردن صادرات دام زنده ابراز نگرانی کرد. کیوان کاشفی در جلسه هفتادم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه، ادامه داد: مباحثی مطرح است که در قالب یک بخشنامه صادرات دام زنده محدود به افراد خاص شود، زمان محدودی برای آن در نظر گرفته شود و سهمیه دام‌های صادراتی نیز محدود شود.رییس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه در قالب این بخشنامه مهلت صادرات دام زنده تا پایان مهرماه تعیین شده که این بازه زمانی کوتاه امکان برنامه‌ریزی را از تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌گیرد، یادآور شد: به علاوه برای صادرات دام سهمیه‌بندی و قیمت‌گذاری در نظر گرفته شده که مجموع این موارد سدی در برابر صادرات ایجاد خواهد کرد. کاشفی خواستار ورود دستگاه‌های مربوطه برای اصلاح چنین بخشنامه‌هایی که مخل صادرات هستند شد و عنوان کرد: پیش از آنکه چنین دستورالعملی ابلاغ شود باید نواقص آن اصلاح شود.او از دام زنده به عنوان یک محصول استراتژیک یاد کرد و تاکید کرد: استان کرمانشاه همواره سهم قابل توجهی از صادرات دام زنده کشور داشته و نباید مردم این استان از این ظرفیت مهم محروم شوند. عضو هیات رییسه اتاق ایران همچنین با اشاره به موضوع مجوز کوتاه‌مدت پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورز، اظهار کرد: این مجوز تنها یکسال اعتبار داشت و هر ساله باید با روندی طولانی تمدید می‌شد. به گفته کاشفی، با طرح این مشکل در جلسه شورای گفت‌وگو و پیگیری‌های صورت گرفته اکنون مدت اعتبار پروانه بهره‌برداری چاه‌ها از یک سال به سه سال افزایش یافت. موضوع دیگری که کاشفی به آن اشاره کرد معضل درمانگاه شهرک صنعتی بیستون بود که اکنون از داشتن پزشک طب کار محروم بوده و عملاً امکان استفاده ندارد. او اظهار کرد: این درمانگاه با هزینه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرک صنعتی بیستون راه‌اندازی شد و تقاضا داریم موضوع استقرار پزشک در آن با همکاری دستگاه‌های متولی بهداشت و درمان مرتفع شود. رییس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: این مرکز بهداشت، می‌تواند به نیروهای کار سه شهرک صنعتی بیستون، زاگرس و فرامان ارایه خدمات داشته باشد تا برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مجبور به مراجعه به مرکز شهر نباشند.

افزایش ۴۱ درصدی قیمت روغن موتور کلید خورد

مهر | در حالی که سازمان حمایت با افزایش قیمت روغن موتور بنزینی و دیزلی از سوی ۴ شرکت تولیدکننده داخلی موافقت کرده، یکی از این شرکت‌ها از افزایش ۴۱ درصدی روغن موتور خبر داده است. رییس سازمان حمایت در نامه‌ای به سازمان‌های صمت استان‌ها خواستار نظارت بر قیمت‌ها و اجرای نرخ نامه اعلامی از سوی ۴ شرکت تولیدکننده روغن موتور شده است. در همین ارتباط، یکی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی روغن موتور در اطلاعیه‌ای در سامانه کدال از افزایش ۴۱ درصدی محصولات بنزینی و دیزلی روغن موتور خبر داده است. شرکت مذکور در نامه‌ای به سازمان بورس، متوسط قیمت روغن موتور در ۳ ماهه ابتدایی امسال را لیتری ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، در صورت افزایش ۴۱ درصدی این نرخ، از هفته گذشته روغن موتورهای تولیدی شرکت مذکور به‌طور متوسط به لیتری ۳۳ هزار و ۴۱۷ تومان می‌رسد. هر کامیون کشنده به‌طور متوسط در هر بار تعویض روغن، ۴۰ لیتر مصرف روغن دارد که هر بار ۱ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان هزینه صرفاً روغن مصرفی ایرانی بدون دستمزد تعمیرکار خواهد شد. کامیون‌ها در هر ۱۰ هزار کیلومتر که معمولاً هر یک ماه یک بار اتفاق می‌افتد، نیاز به تعویض روغن دارند که هزینه آن به ۱۶ میلیون تومان (صرفاً روغن مصرف شده) در یک سال می‌رسد. همچنین خودروی سبک (۶ سیلندر) نیز در هر بار تعویض روغن، ۶ لیتر روغن موتور مصرف دارد که هزینه آن به‌طور متوسط با نرخ‌های جدید روغن موتورهای ایرانی، ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. در صورتی که روغن موتور خودروهای ایرانی به‌طور متوسط در هر ۵ هزار کیلومتر (تقریباً هر سه ماه یک بار) تغییر کند، در یک سال صاحب خودرو ۸۰۰ هزار تومان صرفاً باید هزینه خرید روغن موتور کند.گفتنی است پیش از این ستاد تنظیم بازار در جلسه ۵ تیر ماه با افزایش قیمت روغن موتور موافقت کرده بود.

 

ارسال نظر