هشدار تلف شدن مرغ‌ها در پی قطع برق

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۲۴
هشدار تلف شدن مرغ‌ها در پی قطع برق

تعادل |

با هر قطعی برق در یک واحد مرغداری به‌طور متوسط 40 تا 50 درصد جمعیت مرغ‌ها تلف می‌شوند. علاوه بر این، قطعی برق در کشتارگاه‌ها نیز تلفات مرغ‌ها را قبل از ذبح بالا می‌برد. همچنین به گفته مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور، در واحدهای مرغداری تراکم بالا است به نحوی که در هر متر مربع 15 تا 20 قطعه مرغ وجود دارد. در این تراکم بالا هر گونه خلل در تهویه موجب کاهش اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن و آمونیاک می‌شود، علاوه بر آن مرغ‌ها دچار استرس کشنده می‌شوند و در مدت کوتاهی تلفات به یک‌باره بالا می‌رود. تمام این عوامل زمینه ساز شروع بیماری‌ها در واحدهای مرغداری هستند و این موضوع نیز تهدیدی دیگر برای سلامت طیور است. تهدید دیگر قطع برق برای صنعت طیور کشور مربوط به کشتارگاه‌ها می‌شود. چراکه مرغ‌ها در قفس برای ذبح به کشتارگاه‌ها ارسال می‌شوند، حال اگر به هر دلیل مانند قطعی برق، مرغ‌ها در قفس بیش از زمان معینی نگهداری شوند آمار تلفات آنها قبل از ذبح بالا می‌رود. در همین حال، 

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور از تاخیر در ارسال و بارگیری نهاده‌های دامی خبر می‌دهد و می‌گوید: نهاده‌هایی که مرغداران در سامانه بازارگاه خریداری می‌کنند گاها ۳۰ تا ۳۵ روز بعد به دست‌شان می‌رسد. همین قضیه باعث شده تا مرغداران برای تامین نهاده‌های مورد نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کنند و هزینه‌های گزافی را بپردازند. مجموعه این موارد سبب می‌شود که در ماه‌های پیش رو، در پی تلف شدن مرغ‌ها و کاهش تولید بازهم شاهد صف‌های طولانی مرغ باشیم. 

     دو نگرانی مرغداران 

طبق اعلام مسوولان دولتی، قطعی برق و خاموشی‌ها تا اوایل مرداد ماه ادامه خواهد داشت. اعلام ادامه قطعی برق در حالی است که بخش کشاورزی برای تولید وابستگی زیادی به این منبع انرژی دارد و با هر بار قطع برق آسیب می‌بیند. یکی از زیر بخش‌های کشاورزی که این روزها به‌شدت تحت تاثیر قطعی‌های برق قرار گرفته صنعت طیور است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، به دلیل قطعی برق تلفات در واحدهای مرغداری رو به افزایش است به نحوی که به گزارش اتحادیه یکی از استان‌های جنوبی؛ تنها در یک‌بار قطعی برق 4 هزار قطعه مرغ از 6 واحد مرغداری تلف شده است. این اتحادیه پیش‌بینی کرده است با توجه به گرمای بیش از حد هوا اگر روند قطعی برق ادامه یابد تلفات مرغداری‌ها در روز‌های آینده بیش از این خواهد بود. این تلفات با آماری متفاوت مورد تایید جهادکشاورزی استان نیز قرار گرفته و تنها راهکار پیشنهادی خود را بیمه مرغ‌ها و استفاده از ژنراتور عنوان کرده است.در همین حال، محمدعلی کمالی‌سروستانی، مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور، در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره تاثیر قطعی برق بر واحدهای مرغداری می‌گوید: در واحدهای مرغداری تراکم بالا است به نحوی که در هر متر مربع 15 تا 20 قطعه مرغ وجود دارد. در این تراکم بالا هر گونه خلل در تهویه موجب کاهش اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن و آمونیاک می‌شود، علاوه بر آن مرغ‌ها دچار استرس کشنده می‌شوند و در مدت کوتاهی تلفات به یک‌باره بالا می‌رود . به گفته کمالی‌سروستانی؛ تمام این عوامل 

زمینه ساز شروع بیماری‌ها در واحدهای مرغداری هستند و این موضوع نیز تهدیدی دیگر برای سلامت طیور است. وی تهدید دیگر قطع برق برای صنعت طیور کشور را مربوط به کشتارگاه‌ها عنوان کرد.کمالی‌سروستانی توضیح داد: مرغ‌ها در قفس برای ذبح به کشتارگاه‌ها ارسال می‌شوند، اگر به هر دلیل مانند قطعی برق، مرغ‌ها در قفس بیش از زمان معینی نگهداری شوند آمار تلفات آنها قبل از ذبح بالا می‌رود. وی معتقد است، قطع برق در یک واحد مرغداری متوسط که از طریق هواساز تهویه واحد را انجام می‌دهد، می‌تواند 40 تا 50 درصد تلفات جمعیت مرغ‌ها را به همراه داشته باشد.همچنین به گفته او، در یک سالن متوسط با سطح 360 متر، 5 تا 6 هزار قطعه مرغ گنجانده می‌شود.

    تاخیر ۳۵ روزه در ارسال نهاده 

در همین حال اما نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور با اشاره به افزایش هزینه مولفه‌های تولید از تاخیر در ارسال و بارگیری نهاده‌های دامی خبر می‌دهد. حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه در بازار ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان است، در حالی که بایستی براساس نرخ مصوب یعنی ۴۲۰۰ تومان فروخته شود، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای تیرماه قیمت دان آماده را ۱۰ درصد افزایش داده است. همچنین از ابتدای سال دولت ذرت را ۱۴ درصد و حمل و نقل را ۳۰ درصد گران کرده است و در کنار افزایش قیمت واکسن، دارو و ریزمغذی‌ها، سویا نیز از ۳۲۰۰ تومان به ۳۴۰۰ تومان رسیده است. بنابر آمار اعلامی از سوی او، در حال حاضر قیمت مصوب مرغ زنده ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان است اما با توجه به افزایش هزینه مولفه‌های تولید قیمت تمام شده آن برای مرغداران بیش از ۲۰ هزارتومان است. به همین منظور تشکل‌ها و اتحادیه‌های فعال در این صنعت از دولت درخواست اصلاح قیمت دارند تا حقوق مرغداران نیز ضایع نشود. نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران اضافه کرد: البته موافق افزایش قیمت مرغ در سطح بازار نیستم ولی معتقدم دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا قیمت مولفه‌های تولید تعدیل و به حالت اولیه خود بازگردد. در این صورت استقبال مردم از خرید مرغ بیشتر خواهد شد. مشکلات به گونه‌ای است که نهاده‌هایی که مرغداران در سامانه بازارگاه خریداری می‌کنند گاها ۳۰ تا ۳۵ روز بعد به دستشان می‌رسد. همین قضیه باعث شده تا مرغداران برای تامین نهاده‌های مورد نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کنند. یعنی علاوه بر اینکه مرغداران در تامین نقدینگی خود دچار مشکل هستند مجبورند برای خرید نهاده به بازار آزاد مراجعه کرده و هزینه‌های گزافی را بپردازند. اسدالله نژاد در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در ماه‌های آینده شاهد صف‌های طولانی مرغ خواهیم بود و آیا تولید کاهش یافته است، گفت: در جوجه‌ریزی از سیاست‌گذاری ستاد تنظیم بازار ۷میلیون قطعه عقب هستیم اما اگر بر توزیع مرغ در سطح کشور از کشتارگاه تا بازار مصرف نظارت صورت بگیرد قطعا کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت. از دولت جدید هم انتظار داریم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که موانع تولید برداشته شود و شرایط پایدار و نوسانات به حداقل برسد. این درحالی است که براساس تازه‌ترین اعلام گمرک، ذرت با حدود 1.9 میلیون تن، جو با 885 هزار تن، سویا با 767 هزار تن، دانه‌های روغنی با 470 هزار تن و روغن خام با 392 هزار تن به ترتیب بیشترین سهم را میان کالاهای دپو شده در گمرکات دارند. 

     نگرانی مرغدار تا تولید کننده میوه 

از سوی دیگر، رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر این موضوع که دیپلماسی کشاورزی در کنار دیپلماسی سیاسی و اقتصادی قرار گیرد، اظهار کرد: اگر دیپلماسی کشاورزی قوی داشته باشیم، امکان رسیدن به خوداتکایی وجود دارد که این امر در توسعه اقتصادی، صادراتی و سیاسی نقش مهمی دارد.وی با اشاره به اینکه دیپلماسی کشاورزی مغفول مانده است، افزود: علی رغم پتانسیل بالا در کشور، کم آبی و خشکسالی ما را تهدید می‌کند، اما آنچه حائز اهمیت است اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست همچون صادرات هندوانه آب بر و واردات جو و گندم کم آب است که می‌توان آن را به صورت دیم وارد کرد. نورانی با تاکید بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: در شرایط فعلی مرغدار، دامدار، میوه جات و تولیدکننده پیاز و سیب زمینی ناراحت و نگران هستند که با این وجود جای این سوال مطرح است که مسوولان چرا به مشکلات رسیدگی‌ نمی‌کنند. این مقام مسوول ادامه داد: با وجود پتانسیل بالا در بخش کشاورزی و تولید، نگرانی و مشکلات پیرامون آب را باید مرتفع کرد و تنها نگاه به بارش‌های بهاری و زمستانی نباید باشد. رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: با اتخاذ سیاست مدبرانه الگوی کشت و دیگر برنامه‌ها می‌توان در کنار تحریم ایستادگی کرد و خودکفا بود. به گفته وی، هم اکنون با دیپلماسی قوی باید به سمت و سوی تولید رفت و شرایط به گونه‌ای نباید باشد که بار تولیدکننده در مزرعه باقی بماند.

 

ارسال نظر