کشف ۶۰ هزار دستگاه ماینر قاچاق

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۴۴
کشف ۶۰ هزار دستگاه ماینر قاچاق

تعادل| «حجم سالانه قاچاق کالا در کشور، ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام شد.» براساس اعلام متولیان ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز و طبق بررسی‌های انجام شده، مشخص شده که ذیل گروه‌های کالایی لوازم کامپیوتری در گمرک تعدادی ماینر وارد کشور شده‌اند. اما بر اساس مصوبه جدید قرار بر این شد که واردکنندگان خوداظهاری کنند و عوارض و مالیات را بپردازند. اما به گفته متولیان این ستاد، دیگر هیچ پرونده‌ای که شامل مصوبه گذشته باشد، وجود ندارد و هیچ پرونده جدیدی هم شامل آن مصوبه نمی‌شود و زمان خوداظهاری هم گذشته است. بنابراین اگر فردی بتواند مجوزهای مربوطه را دریافت کند واردات ماینر آن شامل قاچاق نمی‌شود. با این حال، کشفیات ماینر قاچاق ۶۰ هزار ماینر اعلام شده که باید درباره امحا یا استفاده از آن تصمیم‌گیری شود. همچنین در مورد فروش کالای قاچاق در فضای مجازی ۳۰۰ سایت متخلف شناسایی و مسدود شدند که بعد از اصلاحی رویه سایت به برخی از آنها اجازه فعالیت داده شده است. از این رو، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در حال رایزنی با وزارت ارتباطات برای ایجاد ساز و کاری جهت مدیریت این فضا است. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز، همچنین با تشریح وضعیت قاچاق کالا در کشور در اظهاراتی، عدد ۲.۵ میلیاردی برای قاچاق لوازم خانگی که از سوی تولیدکنندگان اعلام می‌شود، را بزرگنمایی دانست و اعلام کرد که حجم قاچاق لوازم خانگی کمی بالاتر از یک میلیارد دلار است که آنهم از طریق تجارت مرزی انجام می‌شود. 

     در زمینه قاچاق لوازم خانگی

 بزرگنمایی می‌کنند

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری به تشریح وضعیت قاچاق در کشور پرداخت. علی مویدی خرم آبادی در ابتدای سخنان گفت: در گذشته سازوکاری برای نظارت در فرآیند تولید تا توزیع سوخت نبود اما با اقداماتی که انجام دادیم فرآیند تولید تا مصرف سوخت را در چرخه سامانه‌ای قرار دادیم تا در مسیر آن کمتر شاهد نشت سوخت باشیم. و افزود: با این اقدامات شاهد صرفه‌جویی ۱۴ میلیارد دلاری در مصرف سوخت بودیم. هر چند هنوز هم به خاطر وضعیت قیمت، میل به قاچاق سوخت زیاد است اما کاهش چشم‌گیری داشته است. به گفته او، امروز با سامانه‌های مختلف از هدررفت سوخت جلوگیری شده و طرح‌هایی مانند طرح «رزاق» به اجرا درآمده که می‌تواند خروج سوخت را کنترل کند. او در اینجا به بررسی‌هایی که یک موسسه مطالعات انرژی درباره مهار خروج سوخت انجام داده، اشاره کرد و گفت: براساس این بررسی‌ها مشخص شد ۳میلیارد دلار کاهش مصرف داشتیم که این رقم معادل هزینه ساخت پالایشگاه با تولید ۱۵۰ هزار بشکه در روز است. او درباره قاچاق در حوزه لوازم خانگی با وجود ممنوعیت واردات توضیح داد: در گذشته واردات رسمی و غیررسمی لوازم خانگی زیاد بود اما از سال ۹۷ واردات این محصول ممنوع شد و تولید داخل نیز رونق گرفت و اکنون سهم تولیدات داخلی از بازار داخلی به ۶۰ درصد رسیده است. مویدی افزود: باقی نیاز جامعه باید از محلی پاسخ داده شود. به لحاظ اینکه معافیت‌هایی برای مرزنشینان در نظر گرفته‌ایم و تجارت مرزنشینی فعال است، نمی‌توانیم به صورت مطلق از آنها این فرصت را بگیریم. مویدی در عین حال تاکید کرد: تولید اگر به صورت باکیفیت افزایش یابد سهم خارجی‌ها از بازار به کمترین حد می‌رسد. او در مورد سهم ۲.۵ میلیارد دلاری لوازم خانگی خارجی در بازار، گفت: حدود ۶ میلیارد دلار معافیت مرزنشینی در کشور داریم اگر ۲ میلیارد برای لوازم خانگی باشد عدد بزرگی نیست. تا زمانی که معافیت و معیشت مرزنشینی را ساماندهی نکنیم این وضعیت جاری و ساری خواهد بود. مویدی همچنین در مورد عدد ۲.۵ میلیاردی که از سوی تولیدکنندگان برای قاچاق لوازم خانگی اعلام می‌شود، گفت: تولیدکنندگان تحمل یک دستگاه غیر داخلی را ندارند که البته ما هم نداریم اما آنها گاهاً بزرگنمایی می‌کنند. حجم قاچاق لوازم خانگی کمی بالاتر از یک میلیارد دلار است و عدد ۲.۵ میلیارد دلار درست نیست. تولیدکننده اگر حمایت ما را نداشته باشد نمی‌تواند موفق باشد از این رو شاید اعداد بالاتری بگویند.

     توزیع پوشاک ایرانی با برند خارجی !

 رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد وضعیت قاچاق پوشاک نیز در اظهاراتی عنوان کرد: ما در سه سال گذشته به دلیل ابلاغیه‌های رهبری، تمام تلاش خود را برای رونق تولید به کار گرفتیم و واردات پوشاک ممنوع اعلام شد. مویدی افزود: آنچه مسلم بوده این است که تولید پوشاک در کشور رونق گرفته و قاچاق نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است. به گفته مویدی اما مشکل اینجاست که برخی از تولیدکنندگان داخلی محصولات خود را با نام برندهای خارجی توزیع می‌کنند.

     میزان قاچاق سیگار، لوازم آرایشی و موبایل 

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روند قاچاق ارز گریزی زدوگفت: در این حوزه بیشترین تمرکز ما بر پیشگیری است. این ارزها معمولاً به صورت مختلف در اختیار تجار قرار می‌گیرد. این موضوع امروز ساماندهی شده و کسانی که تاجر هستند از طریق سامانه ثبت سفارش می‌کنند و دستگاه‌های دیگر مسوول تایید هستند. به گفته او، در گذشته این‌طور نبود و هر کس با رابطه می‌توانست ارز دریافت کند. ما توانستیم فرآیند ارز را تبدیل به یک فرآیند شفاف کنیم البته کشفیاتی داشتیم و با افرادی برخورد و حتی برخی افراد به اعدام محکوم شدند. در ادامه این نشست مویدی در مورد قاچاق سیگار گفت: در مورد سیگارهای قاچاق صحبت زیاد شده و حتی زمانی اعلام شد که سازمان زندان‌ها این سیگارها را برای زندانیان استفاده کند اما ما تأکید کردیم که سیگار قاچاق حتماً باید امحاء شود و یک نخ هم به فروش نرسد. روز گذشته ۱۲ میلیارد نخ سیگار قاچاق در بندرعباس امحاء شد. بنابر آمار اعلامی از سوی مویدی، مصرف سیگار در کشور ۶۵ میلیارد نخ است که ۶۰ میلیارد آن از طریق تولید داخل تأمین می‌شود و ۵ میلیارد نیاز باقی‌مانده با قاچاق تأمین می‌شود، این در حالی است که پنج سال پیش میزان تولید سیگار بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد نخ بود. به گفته رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حدود ۹۰ درصد بازار از تولید داخل و ۱۰ درصد از قاچاق تأمین می‌شود. مویدی درباره قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی نیز گفت: سه سال پیش واردات لوازم آرایشی و بهداشتی را ممنوع اعلام کردیم درحالی که در این بخش تولید خاصی هم صورت نمی‌گیرد و با توجه به نیاز بازار، طبیعی است که لوازم آرایشی از طریق معافیت‌هایی که به مرزنشینان داده‌ایم، وارد کشور شود. مویدی تاکید کرد که حاکمیت یا باید اجازه واردات رسمی یا اینکه تولید را رونق دهد. ما در حد ۲ تا ۳ درصد تولید داریم و مواد اولیه هم به سختی وارد کشور می‌شود. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز البته گفت که با وزارت صمت رایزنی وموافقت شده که فضا برای واردات لوازم آرایشی قدری بازتر شود و ارز نیمایی به واردات مواد اولیه این محصول اختصاص داد. مویدی در مورد قاچاق موبایل نیز در اظهاراتی گفت: رجیستری کردن موبایل موجب شد که حتی یک دستگاه موبایل قاچاق نیز امکان فعال شدن در کشور را نداشته باشد درحالی که در گذشته بیش از ۹۰ درصد موبایل‌های مورد استفاده مردم قاچاق بود. همچنین به گفته او، با رجیستری کردن موبایل ۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی برای دولت انجام شد. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین در مورد مقابله با شبکه‌های مافیایی قاچاق بیان کرد که با تمرکز بر مقابله با باندها و شبکه‌های مافیایی توانستیم ضربه‌های خوبی به آنها بزنیم و به‌طور مثال ۱۶۴ پرونده مهم و ملی را در نهادهای ذیربط همچون ناجا تشکیل دادیم.

   کشف ۶۰ هزار ماینر!

از سوی دیگر، معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این نشست در مورد وضعیت فعالیت دستگاه‌های ماینر در کشور بیان کرد: در حال حاضر هیچ قانونی درباره استفاده از انواع ماینرها نداریم، چند سال گذشته مصوبه‌ای از سوی هیات وزیران ابلاغ شد که استانداردهایی برای مجوز برق، صنعت و … مشخص شد. پس از این مصوبه نکته‌ای به میان آمد که ماینر وارداتی داریم یا تمام ماینرها قاچاق محسوب می‌شوند. مصطفی پورکاظم شایسته افزود: طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد ذیل گروه‌های کالایی لوازم کامپیوتری در گمرک تعدادی ماینر وارد کشور شده و از آنها استفاده می‌شود. به گفته او، مجموعه کشفیات قاچاق ماینر و میزان واردات ماینر و پرونده‌های گذشته بررسی و احصا شد. بر اساس مصوبه جدید قرار بر این شد که واردکنندگان خوداظهاری کنند و عوارض و مالیات را بپردازند. شایسته گفت: تاکید می‌کنم دیگر هیچ پرونده‌ای که شامل مصوبه گذشته باشد، وجود ندارد و هیچ پرونده جدیدی هم شامل آن مصوبه نمی‌شود و زمان خوداظهاری هم گذشته است. اگر فردی بتواند مجوزهای مربوطه را دریافت کند واردات ماینر آن شامل قاچاق نمی‌شود. او در مورد میزان کشفیات ماینر قاچاق گفت: ۶۰ هزار ماینر در کشفیات خود داشته‌ایم که باید درباره امحا یا استفاده از آن تصمیم‌گیری کنیم. شایسته در ادامه در مورد فروش کالای قاچاق در فضای مجازی گفت: ما سایت‌های متخلف را شناسایی کردیم و ۳۰۰ سایت متخلف مسدود که بعد از اصلاحی رویه سایت به برخی از آنها اجازه فعالیت دادیم. او با بیان اینکه بخشی از فروش قاچاق در فضای مجازی انجام می‌شود افزود: ما در حال رایزنی با وزارت ارتباطات برای ایجاد ساز و کاری جهت مدیریت این فضا هستیم. شایسته بیان کرد: در مورد پیامک‌هایی که به صورت انبوه در مورد فروش کالاهای قاچاق می‌شود نیز با وزارت ارتباطات صحبت کرده و به دنبال مسدود کردن این شماره‌ها هستیم. همچنین در رابطه با سایت‌های شبهه‌دار دستورالعملی را تهیه کرده‌ایم که به زودی ابلاغ می‌شود. وی در مورد سایت‌های واسطه فروش نیز گفت: برخی از سایت‌ها کالا را از یک سایت بزرگ خارجی می‌خرند و به صورت واسطه از طریق فضای مجازی می‌فروشد، فرآیند فعالیت این بخش بررسی شده و با توجه به اینکه از طریق درگاه‌های پرداختی فروش انجام می‌شود با بانک مرکزی جهت نظارت و مدیریت این حوزه مذاکره کردیم. البته به این سایت‌های واسطه تذکرهای لازم را داده‌ایم.

 

ارسال نظر