اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۴۹

اعتبار نمونه‌برداری‌ مواد اولیه وارداتی ۶ ماه شد

با ابلاغ بخشنامه گمرک ایران، از این پس مواد اولیه وارداتی واحدهای تولیدی که به دفعات تاییدیه آزمایشگاه را دریافت کرده باشد، تا مدت شش ماه اعتبار صادر خواهد شد و نیازی به ارسال دوباره کالا به آزمایشگاه نیست.گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور، شرایط اعتبارسنجی به نمونه‌برداری‌ها برای تعیین ماهیت کالا تا شش ماه برای واحدهای تولیدی، را اعلام کرد. این بخشنامه به دنبال مصوبه چهل‌و‎‌هشتمین نشست هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌و‌کار، مبنی بر تکلف گمرک ایران به اعتبارسنجی این بخش و در راستای تسهیل در ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی صادر شده است. طبق این بخشنامه که به امضای مهرداد جمال ارونقی معاون امور گمرکی رسیده، «در مواردی که برای کالاهای تولیدی به دفعات در مورد یک ماده خاص (صرفا مواد اولیه مربوط به خط تولید آن واحد تولیدی) توسط آزمایشگاه، اظهارنظر به‌عمل آمده و صحت مندرجات اسناد پیوست اظهارنامه و اظهارکننده با توجه به تشخیص آزمایشگاه تایید شده باشد، با موافقت مدیر گمرک مربوطه، از ارسال مجدد کالا به آزمایشگاه خودداری و وفق سابقه باید اقدام شود. در این بخشنامه همچنین تصریح شده است که این تسهیلات به هیچ‌وجه شامل کالاهای مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود.

افزایش ۳۵ درصدی قیمت روغن صنعتی توسط تولیدکنندگان

ایلنا | رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر و پنچرگیران تهران اظهار داشت: کارخانه‌ها قیمت روغن‌های صنعتی را 35 درصد افزایش داده‌اند، ولی هنوز موافقت سازمان حمایت گرفته نشده است. افزایش قیمت روغن اتومبیل هنوز اعمال نشده اما توزیع آن کاهش پیدا کرده است. داوود سعادتی‌نژاد در مورد افزایش قیمت روغن اتومبیل اظهار کرد: از نظر قانونی هنوز افزایش قیمتی برای روغن ماشین رخ نداده است. کارخانه‌ها قیمت روغن‌های صنعتی را 35 درصد افزایش داده‌اند، ولی هنوز موافقت سازمان حمایت گرفته نشده است. وی افزود: افزایش قیمت روغن اتومبیل هنوز اعمال نشده اما توزیع آن کاهش پیدا کرده است.  وی افزود: عرضه روغن اتومبیل در بازار بسیار کاهش یافته است، وقتی چنین اتفاقی می‌افتد جای خالی آن را روغن‌های تقلبی و دست دوم پر می‌کند به همین دلیل امیدواریم که کارخانه‌ها توزیع بیشتری داشته باشند. کارخانه‌ها به خاطر اینکه قیمت افزایش پیدا کند توزیع را کاهش داده‌اند و می‌گویند که مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد می‌کنند و قیمت‌های فعلی برای آنها به صرفه نیست اما نتوانستند موافقت افزایش قیمت را جذب کنند و به همین علت عرضه را کاهش دادند. سعادتی‌نژاد با اشاره به فروش تحمیلی برخی کارخانه‌ها گفت: قبلا توزیع روغن صنعتی و اتومبیل در بازار به صورت مویرگی بود اما الان بعضی از کارخانه‌ها حتی کالای تحمیلی می‌فروشند. برای مثال می‌گویند 10 کارتن از روغنی که مصرف کمتری دارد بخرید تا 5 کارتن روغن مصرفی بفروشیم و این موضوع در بازار مشکل ایجاد کرده است. وی در ادامه اضافه کرد: موضوع افزایش قیمت روغن اتومبیل و روغن صنعتی باید بررسی و کارشناسی شود. اگر وضعیت فعلی برای کارخانه‌دار صرفه اقتصادی ندارد افزایش قیمت اعمال شود. درخواست کارخانه‌دارها قبلا افزایش 100درصد قیمت بود ولی سال گذشته 40 و 55 درصد افزایش قیمت مورد موافقت قرار گرفت. فکر می‌کنم الان هم 40 درصد افزایش قیمت مدنظر کارخانه‌دارها باشد. سعادتی‌نژاد در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت صادرات روغن اتومبیل گفت: در این حوزه در کشور صادرات نیز داریم و بیشتر مقاصد صادراتی ما کشورهای همسایه هستند.

صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی

ایسنا | در سال جاری حدود ۱.۲ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی صورت گرفته که گرچه از لحاظ وزنی رشد داشته ولی ارزش این صادرات منفی شده است. تازه‌ترین گزارش گمرک از وضعیت صادرات محصولات کشاورزی اعلام شد. براساس این گزارش در سه ماهه اول سال جاری ۲.۴ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش ۱.۲۲ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته حدود دو میلیون تن به ارزش ۱.۲۳ میلیارد دلار صادرات انجام شده بود که نشان می‌دهد از نظر وزنی ۱۷.۳ درصد افزایش و ارزش ۱.۱ درصد کاهش دارد. صادرات محصولات کشاورزی عمدتا به پسته، هندوانه، گوجه فرنگی، سیب، پرتقال، شیرخشک سنتی، خربزه و شیرینی‌های بدون کاکائو اختصاص دارد. در بین این اقلام صادرات هندوانه با ۱۱۱.۹ میلیون دلار در صدر قرار دارد که شامل ۶۷.۸ میلیون دلار به عراق، ۳۰ میلیون دلار امارات و ۱۴.۱ میلیون دلار به روسیه است. وضعیت صادرات پسته نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال دومین محصول کشاورزی صادراتی ایران با حدود ۱۰۳ میلیون دلار مجموع پسته تازه و خشک و همچنین مغز پسته بوده است، این در حالی است که در بین مقاصد صادراتی این محصول، هند با ۳۴ میلیون دلار مجموع پسته تازه و خشک و مغز پسته در صدر قرار دارد. همچنین چین با ۲۷.۴ میلیون دلار، هند ۲۱.۵، عراق ۱۴.۲، روسیه ۱۳.۹ و آلمان ۱۳.۵ دیگر مقاصد صادرات پسته ایران هستند. اما در بین کشورهای طرف صادرات محصولات کشاورزی عراق بیشترین حجم صادرات را با ۲۲۶.۸به خود اختصاص داده است. امارات متحده عربی با ۴۲.۵، افغانستان با ۲۹، هند ۳۴، چین ۲۷.۴، روسیه ۲۸، پاکستان ۱۵.۹ و آلمان با ۱۳.۵ از دیگر مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی ایران هستند.

 

ارسال نظر