اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۱۶

مرغداران با کمبود  نهاده‌های دامی مواجه هستند

خبرگزاری مهر| رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه با کمبود شدید نهاده‌های دامی مواجه هستیم، گفت: ادامه روند فعلی، تولید مرغ را با خطر مواجه می‌کند. محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل اصلی تولید کمبود نهاده‌های دامی است، گفت: متأسفانه از سامانه بازارگاه به اندازه کافی نهاده توزیع نمی‌شود و برخی از تولید‌کنندگان بیش از دو ماه است که پول واریز کرده‌اند اما سهمیه دان آنها هنوز نرسیده است. او با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود و نوسان لحظه‌ای قیمت نهاده‌ها نمی‌توان نرخ تمام شده تولید برای مرغ تعیین و اعلام کرد، افزود: قیمت مصوب مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و قیمت مصوب مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما فقط میادین میوه و تره بار مرغ را به این قیمت عرضه می‌کنند و در فروشگاه‌های سطح شهر، قیمت بالاتر از این میزان و بسته به نقاط مختلف بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است. این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: ما نگران آینده صنعت مرغ داری هستیم به جهت اینکه وضعیت تأمین نهاده‌ها اصلاً خوب نیست.یوسفی درباره اینکه آیا پیش بینی می‌کنید قیمت مرغ با این وضعیت طی هفته‌های آینده افزایش پیدا کند؟ اظهار داشت: در حال حاضر بحث اصلی که مطرح است، مساله بودن و نبودن است. زمانی که دان در اختیار مرغداران قرار نگیرد، جوجه‌ریزی نیست و براساس برنامه‌ریزی و پیش بینی‌های انجام شده، صورت نخواهد گرفت و واحدهای مرغ مادر نیز تولید خود را کاهش می‌دهند. بنابراین این احتمال وجود دارد که با کاهش شدید تولید مواجه شویم. او با اشاره به اینکه کمبود نهاده‌های دامی طی سال‌های اخیر برای صنعت دام و طیور کشور مشکلات اساسی ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر دامداران نیز دام‌های آبستن خود را به کشتارگاه می‌برند که این واقعاً فاجعه است. یوسفی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود از دولتمردان می‌خواهیم که فکری اساسی برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز تولید کنند چرا که ادامه روند فعلی خطرات بسیار زیادی را متوجه تولید و در نتیجه کشور خواهد کرد.

تفاهم نامه توسعه زیرساخت‌ها در مناطق

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و شرکت بورس انرژی ایران به امضا رسید. بهره‌برداری از ظرفیت و فرصت‌های مشترک طرفین از اهداف این تفاهم نامه است. حمیدرضا مومنی مشاور رییس‌جمهور در این مراسم، استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی در زمینه تأمین مالی پروژه‌های انرژی در مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده توسط مناطق آزاد برای گسترش رینگ بین‌المللی بورس انرژی، استفاده از ظرفیت‌های طرفین در توسعه بانکرینگ کشور، بررسی ظرفیت‌های مشترک و توسعه مکانیزم‌های تأمین مالی و ایجاد بازار در حوزه آب را از موضوعات این تفاهم‌نامه برشمرد. مومنی با بیان اینکه باید مذاکرات و همکاری‌هایمان را با چهار بورس افزایش دهیم و جلسات متعدد برای توسعه همکاری‌ها داشته باشیم افزود: امروز فاصله بسیار زیادی با بازارهای تأمین مالی داریم و از آنجایی که با تنگنای مالی مواجه هستیم استفاده از بازارهای تأمین مالی یک اجبار است که می‌تواند مناطق آزاد فعلی و به ویژه مناطق آزاد جدید را نجات دهد. وی ادامه داد: مناطق آزاد جدید هم با مشکلات مالی مواجه هستند، بنابراین باید از بازارهای تأمین مالی از جمله بازار سرمایه برای رفع این مشکلات استفاده کنیم. مشاور رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه برنامه‌های مناطق آزاد جدید باید بر اساس ظرفیت‌ها و چارچوب تخصصی تعریف شده این مناطق تهیه شود گفت: باید برای مناطق آزاد جدید و فعلی بر اساس ظرفیت‌های غالب که فعالیت‌های آن در چارچوب تخصصی تعریف شده از بالا به پایین ورود کنیم. برای مثال ظرفیت گردشگری کیش برجسته است و باید به صورت تخصصی و حرفه‌ای زنجیره تأمین آن را ببینیم و تصویری از پنج سال آینده این ظرفیت در کیش داشته باشیم. مومنی به توسعه مالی در دو ماه گذشته در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در دو ماه گذشته توانستیم اقدامات توسعه مالی ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را به اتمام برسانیم و در این حجم از تأمین مالی موفق شویم. وی تاکید کرد: استفاده از بورس برای تأمین مالی باقیات صالحات است و باید از این ظرفیت در شرایط کنونی استفاده کنیم.

وزیر صمت  با رییسی دیدار کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با رییس‌جمهور منتخب، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه ارایه کرد. علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه (ششم تیرماه)، در دیدار با رییس‌جمهور منتخب، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه ارایه کرد. وزیر صمت در این دیدار گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوعش و چالش‌های حوزه صنعت و تجارت ارایه کرد.رییسی نیز در این دیدار با تشکر از وزیر صمت و گزارشی که از وضعیت این وزارتخانه ارایه کرد، تأکید کرد: دولت مردمی به‌دنبال آن است که با اقدامات فوری به بازار ثبات بخشد تا وضعیت بازار برای همه مردم قابل پیش‌بینی باشد. وی همچنین خاطرنشان کرد که دولت با هدایت، حمایت و نظارت بر چرخه تولید تا توزیع و مصرف کالا، تلاش خواهد کرد آرامش نسبی بر بازار حاکم شود و مردم به‌راحتی بتوانند کالاهای اساسی مورد نیازشان را تأمین کنند. رییس‌جمهور منتخب این نکته را هم متذکر شد که با طراحی برنامه‌های بلندمدت برای جلوگیری از تلاطم و تکانه‌ها در بخش صنعت و تجارت، فعالان این حوزه‌ها می‌توانند در فضایی شفاف، سالم و رقابتی فعالیت نمایند.

 

ارسال نظر