ایمیدرو؛ توسعه زیربناها، توانمندسازی و ماموریت‌های جدید

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۱۵

سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدن و صنایع معدنی، علاوه بر ایجاد اشتغال، از یک سو توسعه مناطق کم برخوردار، تقویت زیرساخت‌های کشور و نیز کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را در پی داشته و از دیگر سو، با اجرای برنامه‌های آموزشی و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سبب توانمند شدن بخش خصوصی شده است. این سازمان در عین حال طی سال‌های اخیر ماموریت‌های جدیدی از جمله صنعت گوهرسنگ‌ها، برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی طراحی و اجرایی کرده است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به ویژه در سالی که به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» مزین شده، اهداف فوق را در قالب دو استراتژی کلان «توسعه» و «توانمندسازی »

 شکل می‌دهد. در این میان سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی طرح‌ها، اکتشاف، فعال سازی معادن راکد، تنوع سازی در تامین مالی، بومی سازی، تقویت جایگاه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، توسعه برنامه‌های آموزشی و... ذیل استراتژی‌های فوق انجام می‌شود.

     سرمایه‌گذاری، اشتغال و جذب سرمایه

از بخش خصوصی

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، ارزش سرمایه‌گذاری‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از ابتدای تاسیس تا پایان سال 99 به بیش از 21.5 میلیارد دلار رسید. این میزان سرمایه‌گذاری در راستای سیاست‌های کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت و با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است. در سال جاری نیز با احتساب نزدیک بیش از یک میلیارد و 941 میلیون دلار، از 23.5 میلیارد دلار عبور می‌کند. در همین حال میزان اشتغال ایجاد شده از سال 92 تا پایان سال قبل به 16700 نفر رسید. در سال 99 با تکمیل و افتتاح طرح‌های جدید، بیش از 3.45 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی محقق و برای بیش از 4200 نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد شد.امسال نیز برنامه راه‌اندازی بیش از 1.9 میلیارد دلار پروژه در برنامه قرار دارد که اشتغال مستقیم آن از 5هزار نفر عبور می‌کند. یکی دیگر از اقدامات ایمیدرو طی سال‌های اخیر تنوع بخشی به تامین مالی طرح‌ها بوده به‌طوری که از سال 92 برای چهل و هفت طرح، بیش از 7.2 میلیارد دلار سرمایه از بخش خصوصی تامین شده که 2.5 میلیارد دلار آن محقق شده و برای بیش از هفت هزار نفر شغل ایجاد شده است.

     اکتشاف و احیای 500معدن کوچک

اکتشاف پهنه‌ها در فازهای شناسایی و پی جویی در 30 استان شامل 104 پهنه در بیش از 680 هزارکیلومتر مربع گستره کشور در حال اجراست که 70 درصد آن تکمیل شده است. نکته قابل توجه این است که محدوده‌های معدنی کشور شامل محدوده‌های اکتشافی، گواهی کشف و پروانه‌های اکتشافی کمتر از 5درصد مساحت کشور است. از سوی دیگر طبق برنامه ایمیدرو، تا پایان سال جاری حفاری اکتشافی به مرز یک میلیون متر می‌رسد. طرح فعال سازی معادن کوچک و متوسط در نقاط مختلف کشور، با هدف فعال سازی معادن بخش خصوصی که به دلیل شرایط داخلی یا بین المللی نیمه فعال و یا تعطیل شده‌اند، از آذر ماه سال 97 تعریف و در سال 98 عملیاتی شده است. با اجرای این طرح تا پایان سال 98، تعداد 146معدن در مناطق کمتر توسعه یافته احیا شده و در سال 99، تعداد 253 معدن احیا و 14 کارخانه فرآوری، احداث شد. همچنین از ابتدای امسال تا 23 خرداد ماه سال جاری نیز، 101 معدن کوچک احیا و فعال شده است. بدین ترتیب تعداد کل معادن احیا شده بخش خصوصی از ابتدای اجرای طرح، به 500 واحد معدنی رسیده است.

     راهبری شرکت‌های بزرگ

و شناسایی طرح‌های سرمایه‌گذاری

برنامه افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ در سال 99 با هدف حفظ سرمایه و تکمیل طرح‌های توسعه بیش از 39 هزار میلیارد تومان بود.از سوی دیگر ایمیدرو با هدف تنوع بخشی به تامین مالی طرح‌ها، اقدام به شناسایی 215 هزار میلیارد تومان (10 میلیارد دلار) طرح بزرگ و متوسط مقیاس در حوزه معدن و صنایع معدنی (عموما واحدهای تابعه) کرده است. درمدل یادشده، حداقل 6 شرکت سهامی عام پروژه زیرمجموعه شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ملی صنایع مس ایران، گل گهر، چادرملو و معادن تشکیل شده و طرح‌های مختلف موجود در قالب این شرکت‌ها دسته بندی و سهام شرکت‌های مذکور متناسب با پیشرفت مالی پروژه‌ها، در بورس به مردم عرضه می‌شود. تاکنون نخستین شرکت سهامی عام پروژه با نام «تجلی» در آستانه پذیرش در بورس است. 

     توانمندسازی و طریق هدایت منابع مالی 

به بانک‌های توسعه ای

ایمیدرو در نظر دارد با همکاری بنگاه‌ها و بانک‌ها، بخشی از منابع حاصل از فروش را به سمت بانک‌های توسعه‌ای هدایت و منابع حاصله را صرف تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل طرح‌های نیمه تمام کشور کند.در این باره، نخستین تفاهم نامه بهمن ماه سال گذشته، با بانک صنعت و معدن به ارزش 12 هزار میلیارد تومان (در قالب 3 فاز) منعقد شد و در ادامه طی 22 جلسه با بانک‌ها، 

تفاهم نامه‌های جدیدی در حال تهیه است.  در کنار این موارد در خصوص موضوعاتی چون صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، ارزآوری، بومی سازی، زیربناها (آب، جاده، خط ریلی و برق)، گوهرسنگ‌ها، همکاری با دانشگاه‌ها نیز اقدامات موثری صورت گرفته است.

 

ارسال نظر