اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۵۳

اختصاص بخشی از رمزارزها برای واردات

رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران گفت: با رمزارزها می‌توان مشکلات بخشی از واردات را حل کرد و اتاق ایران به دنبال تدوین لایحه‌ای برای این منظور است. به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، علی شمس‌اردکانی تأکید کرد: لازم است بخش خصوصی نگاه جامع و عمیقی نسبت به ویژگی‌های رمز ارزها پیدا کند و پس از شناسایی کارکردهای این حوزه، نشست‌های لازم برای بیان خواسته‌های خود با مسوولان و سیاست‌گذاران داشته باشد. بخش خصوصی معتقد است، ممکن است سیاست‌گذار به دلیل تعجیل یا عدم شناخت در این حوزه به شیوه نادرستی تصمیم‌گیری کند. بنابراین باید در شناساندن بسترهای این صنعت تلاش کنیم.

وی ادامه داد: اهمیت فناوری بلاک‌چین در آن است که لزوم نهاد اعتمادبخش را زیر سوال می‌برد و از آنجا که این نهاد اعتمادبخش در بسیاری از تراکنش‌ها و معاملات، دولت است بلاک‌چین در تضاد با این نقش دولت‌هاست. یعنی اگر رمزارز با استفاده از فناوری بلاک‌چین ایجاد شود دیگر نیازی به بانک مرکزی ندارد که اصالت و اعتبار آن رمز ارز را تصدیق کند. و خیلی‌ها این را تهدیدی علیه بانک مرکزی و نهاد اعتباربخش پول کشور می‌دانند. شمس اردکانی تصریح کرد: وظیفه اقتصاددان‌ها و دولت کاهش ریسک است تا افراد بدون ترس و دودلی تصمیم بگیرند. البته در مورد Cryptocurrency) ارز رمزنگاری شده (تاکید می‌شود افراد بدون محاسبه ریسک وارد این فضا نشوند و از طرفی باید فضایی فراهم شود تا رمزارزها بدون دخالت بروکراسی‌های بزرگ فعالیت کنند. وی درباره دور زدن تحریم‌ها با رمزارزها گفت: بستگی دارد که دولت‌های دیگر یا بنگاه‌های خارجی بپذیرند که با رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین معاملات خود را انجام دهند. اما آنچه عنوان می‌شود این است که با رمزارزها می‌توان مشکلات بخشی از واردات را حل کرد. برای همین ما در اتاق ایران و در کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران به دنبال این هستیم که لایحه‌ای با کمک، همفکری و همراهی ذی‌نفعان تنظیم شود تا مشکلات این حوزه در عمل برطرف شود. رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران ادامه داد: نباید آنچه بر صنعت گاز و برق رفته، در این صنعت هم تکرار شود و باید همه در این حوزه عقلانی رفتار کنند. باید رمزارز، بیت کوین یا زنجیره ارزش این صنعت درست ایجاد شود. برای همین ما تأکید می‌کنیم که این ارز در حوزه صادراتی مصرف شود نه داخلی. باید در این حوزه آیین‌نامه‌هایی تدوین شود که مورد پذیرش قرار گیرد. باید مباحث حقوقی این حوزه کاملاً مشخص شود.

کاهش 800 میلیون دلاری عرضه پوشاک قاچاق

خبرگزاری فارس | سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: عرضه پوشاک قاچاق از 2.6 میلیارد دلار به 1.8 میلیارد دلار تا پایان سال 98 کاهش یافته است.

حمیدرضا دهقانی نیا در مورد اجرای طرح مبارزه با پوشاک قاچاق گفت: در حال حاضر واردات پوشاک ممنوع است و تمامی تولیدات داخلی در این بخش مشمول شناسه‌گذاری است. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: بنابراین با توجه به زیرساخت‌های به وجود آمده با استعلام شناسه کالا، پوشاک قاچاق و غیرقاچاق قابل شناسایی است. 

وی افزود: اجرای طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق از ماه جاری نیز با شدت بیشتری دنبال خواهد شد. دهقانی‌نیا در مورد عرضه پوشاک قاچاق در فضای مجازی، گفت: وقتی سطح عرضه برای کالای قاچاق محدود می‌شود طبیعی است عرضه‌کنندگان کالاهای قاچاق برای ادامه کار به فضای مجازی مهاجرت کنند به همین دلیل معاونت مقابله با ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز طی اقداماتی با کمک کارگروه و قرارگاه مربوطه اقدام به احصا فهرست مراکز و آدرس‌های کالاهای قاچاق (پوشاک، دخانیات، لوازم خانگی) در فضای مجازی کرده است و پس از بررسی‌های لازم در صورت قطعی شدن عرضه کالای قاچاق از سایت‌ها، نسبت به بسته شدن پورتال متخلف اقدام می‌شود.وی بیان داشت: پیرو اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی تاکنون بیش از 300 سایت با هماهنگی ضابطین و قوه قضاییه مسدود شده است. 

دهقانی نیا بیان داشت: البته احصا قاچاق بودن یا قاچاق نبودن پوشاک در فضای مجازی کار ساده‌ای نیست زیرا در حال حاضر بخشی از پوشاک داخلی با کپی از برندهای مطرح بصورت زیرپله‌های عرضه می‌شود و به عنوان پوشاک برند خارجی عرضه می‌شود.سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: براساس آمار تهیه شده عرضه پوشاک قاچاق از 2.6 میلیارد دلار به کمتر از 1.8 میلیارد دلار تا پایان سال 98 رسیده است. وی با اشاره به تبلیغات گسترده پوشاک تولید داخل در رسانه ملی بیان داشت: به اذعان تولید‌کنندگان پوشاک داخلی با محدود شدن فضای عرضه برندهای خارجی فضا برای عرضه پوشاک با برندهای مطرح ایرانی فراهم شده به‌طوری که اکنون شاهد تبلیغات گسترده برخی برند‌ها از رسانه‌های مختلف هستیم در حالی که پیش از این‌چنین فضایی برای عرضه فراهم نبود.

 

ارسال نظر