فاجعه در نقده

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۰۶

راننده به عنوان مقصر اصلی در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران معرفی شد

زهرا سلیمانی| «اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که برای بازدید از دریاچه ارومیه اعزام شده‌ بودند نزدیکی شهرستان نقده دچار سانحه شد.»این خبری بود که حول و حوش عصر دیروز ابتدا در شبکه‌های اجتماعی و بلافاصله پس از آن روی ویترین خبرگزاری‌ها قرار گرفت. در دقایق ابتدایی بعد از انتشار این خبر، فعالان رسانه‌ای پیگیر ابعاد مختلف موضوع بودند تا از ابعاد و زوایای گوناگون این خبر تلخ آگاه شوند. نهایتا خبری که همه از آن می‌ترسیدند، دهان به دهان چرخید و مثل آوار بر سر فعالان رسانه‌ای و افکار عمومی همه ایرانیان آوار شد. مشخص شد از میان 23 خبرنگار حاضر در اتوبوس 2نفر جان باختند و 21 خبرنگار نیز با آسیب‌های جدی مواجه شدند. اخبار تکمیلی حاکی از آن بود که حال برخی از آسیب دیدگاه این حادثه وخیم گزارش شده است. خبرنگاران جانباخته، دو زن خبرنگار به نام‌های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی از دو رسانه ایرنا و ایسنا بودند. بلافاصله پس از انتشار ابعاد مختلف حادثه، ارزیابی‌های تحلیلی در خصوص چرایی وقوع این حادثه آغاز شد. سرهنگ عین‌الله جهانی معاون فرهنگی و اجتماعی ترافیک پلیس راهور کشور ساعاتی پس از وقوع این حادثه در جریان گفت‌وگو با تعادل با اشاره به دلایل بنیادین وقوع یک چنین حوادثی مشکلات نقص فنی وسایل حمل و نقل در کنار عدم توجه به بستن کمربندهای ایمنی را دو دلیل اصلی برای وقوع یک چنین حادثه‌هایی عنوان و اعلام کرد، برای رسیدن به دلیل واقعی بروز این حادثه باید اجازه داده شود، گروه‌های کارشناسی تحقیقات تکمیلی خود را صورت دهند تا مشخص شود چرا یک چنین حادثه‌ای به وقوع پیوسته است. شهریار شمس یکی از خبرنگاران در خصوص علت واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران به این نکته اشاره کرد که: طبق گفته خبرنگاران حاضر در این جمع، ترمز اتوبوس از صبح دچار مشکل بود. راننده اتوبوس در جریان این نقص فنی بوده و در شیب جاده، ترمز نگرفته و اتوبوس از مسیر خارج و واژگون شده است. دقایقی بعد از این حادثه اما سازمان راهداری کشور اعلام کرد، مقصر این حادثه راننده بوده است.

  فاجعه از کجا آغاز شد؟

در شرایطی که بسیاری از فعالان رسانه‌ای به دنبال ابعاد گوناگون ماجرا بودند، پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست روایتی از این بازدید ارایه کرد. در این گزارش آمده است: با دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه از صبح امروز تور رسانه‌ای برای بازدید از پروژه‌های عمرانی این ستاد آغاز شد.در این سفر دو روزه، ۲۰ خبرنگار از رسانه‌های کشور به همراه چهار نفر از کارکنان روابط‌عمومی سازمان محیط زیست و دو نفر از کارکنان ستاد احیای دریاچه ارومیه برای بازدید از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه ساعت ۶: ۳۰ صبح از فرودگاه مهرآباد تهران به ارومیه سفر کردند.گروه اعزامی از تهران پس از رسیدن به ارومیه با اتوبوس تهیه شده توسط اداره‌کل محیط زیست استان آذربایجان غربی برای بازدید از تونل زاب در شهرستان پیرانشهر اعزام شدند. ظهر روز چهارشنبه خبرنگاران از طریق لوکوموتیو وارد تونل شدند و پس از بازدید از تونل زاب حوالی ساعت ۶ بعدازظهر برای استراحت و صرف ناهار به محل سد کانی‌سیب مراجعت می‌کنند که متاسفانه اتوبوس حامل خبرنگاران و تیم اعزامی بر اثر نقص فنی واژگون می‌شود. بعد از این حادثه تلخ بلافاصله نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس به محل حادثه اعزام می‌شوند و مصدومان را به بیمارستان امام‌خمینی شهرستان نقده اعزام می‌کنند. بر اثر این حادثه متاسفانه دو خبرنگار برجسته حوزه محیط‌زیست خانم‌ها ریحانه یاسمنی از خبرگزاری ایرنا و مهشاد کریمی از خبرگزاری ایسنا بر اثر جراحات وارده فوت می‌کنند. در این حادثه ۱۷ نفر دیگر دچار مصدومیت شدند که ۴ نفر از این مصدومان جهت ادامه مداوا به ارومیه اعزام شدند و ۱۳ نفر دیگر به صورت سرپایی در حال مداوا هستند.

  مقصر بودن راننده در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران

در شرایطی که هنوز گمانه زنی‌ها در خصوص چرایی وقوع این حادثه ادامه داشت، مدیرکل آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران حوزه محیط زیست، اعلام کرد: راننده بدون صورت وضعیت و به صورت فردی اقدام به مسافرگیری در مسیر کرده و بر اساس آخرین گزارش پلیس راه به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه در بروز این حادثه مقصر بوده است. فرهاد صالحیان که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد درباره جزئیات حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران اظهار کرد: راننده «م.ش» دارای کارت هوشمند فعال و معاینه فنی معتبر از تاریخ ۱۹ اردیبهشت تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ بوده است اما بدون صورت وضعیت (بدون هماهنگی از طریق شرکت حمل و نقل) و خارج از برنامه شرکت حمل و نقل اقدام به مسافرگیری کرده است و احتمالا مسوول این تور، شخصا با راننده تماس گرفته است. وی با بیان اینکه «آخرین تردد این راننده با اتوبوس مذکور، از طریق یک شرکت حمل و نقل در تاریخ دوم اردیبهشت امسال صورت گرفته بود»، افزود: هنگامی که این اتوبوس در منطقه دشت غوره واقع در ۱۸ کیلومتری شهر نقده در حال حرکت بوده است، به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، دچار سانحه می‌شود. مدیرکل آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: گرچه اتوبوس مذکور دارای معاینه فنی معتبر بوده است، اما تخلف و قصور راننده محرز بوده چراکه نه‌تنها بدون صورت وضعیت اقدام به جابه‌جایی مسافر کرده بلکه با وجود آشنایی از مسیر کوهستانی مذکور، سرعت غیرمجاز داشته است و همین مساله سبب شده تا نتواند وسیله نقلیه خود را کنترل کند. مسلما با راننده متخلف برخورد خواهد شد. در همین خصوص اورژانس، اسامی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران حوزه محیط زیست را که برای تهیه گزارش از دریاچه ارومیه عزیمت کرده بودند، اعلام کرد.بر اساس اعلام اورژانس اسامی مصدومان به شرح زیر است: محمدمهدی گوهری، محمد رحیم مقدس، حسن ظهوری، مرتضی محمد صادق، ابراهیم نژادرفیعی، مرتضی محمدزاده، زهرا رفیعی، سهیل فرجی، نیما عبدالله پور، آیسان زرفام، فروغ فکری، رباب باباخانی زهرا کشوری، نگار اکبری، زینب رحیمی، کمال عثمانپور، علی حاجی مرادی، علی شریف زاده، صدرا محقق، آسیه اسحاق، سعید بیداد اسامی خبرنگارانی است که مصدوم شده‌اند و حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

  پیام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران 

اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با اندوه وصف ناشدنی این حادثه تلخ و دردناک را به خانواده، دوستان و همکاران عزیزان درگذشته تسلیت گفته، صبر و شکیبایی برای آنان آرزو می‌کنند. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران درباره سانحه مرگ‌بار اتوبوس خبرنگاران محیط زیست اطلاعیه صادر کرد.در متن این اطلاعیه آمده است: با کمال تاسف و تاثر مطلع شدیم اتوبوس حامل شماری از روزنامه‌نگاران حوزه محیط زیست که به منظور تهیه گزارش تخصصی عازم دریاچه ارومیه بودند دچار سانحه مرگبار شده و تا این لحظه دو تن از همکاران شریف ما بر اثر این حادثه جان خود را از دست داده‌‌اند. در این حادثه همچنین تعداد دیگری از همکاران ما دچار مصدومیت شده‌اند. البته هنوز جزئیات دیگری از این حادثه به دست ما نرسیده است، اما اطلاعات اولیه حاکی از نقص فنی اتوبوس است. اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با اندوه وصف ناشدنی این حادثه تلخ و دردناک را به خانواده، دوستان و همکاران عزیزان درگذشته تسلیت گفته، صبر و شکیبایی برای آنان آرزو می‌کنند. همچنین امیدواریم سایر همکاران صدمه‌دیده هرچه سریع‌تر بهبودی خود را بازیابند. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران جزئیات این حادثه و علل آن را بررسی خواهد کرد و در صورتی که قصوری متوجه نهادهای ذیربط در وقوع این حادثه باشد با قوت و قدرت آن را پیگیری کرده و نتایج را به اطلاع همگان خواهد رساند.


تسلیت و دستور رییس‌جمهور در پی درگذشت خبرنگاران 

در پی واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و جان باختن دو تن از خبرنگاران خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا، رییس‌جمهور ضمن تسلیت این ضایعه، دستور داد ابعاد حادثه پیگیری شود.در پیام حسن روحانی آمده است: «انا لله و انا الیه راجعون»حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران حوزه محیط زیست کشور در استان آذربایجان غربی و جان باختن دو بانوی خبرنگار و مجروح شدن تعدادی از آنان، موجب اندوه و تاثر عمیق گردید. اینجانب ضمن تکریم خدمات ارزشمند این خبرنگاران پرتلاش رسانه‌های کشور که دغدغه‌ای جز خدمت به میهن اسلامی را نداشتند، با خانواده‌های داغدیده و اصحاب رسانه کشور ابراز همدردی می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای جانباختگان حادثه علو درجات و برای مجروحان آرزوی سلامتی و شفای عاجل دارم. لازم است دستگاه‌های مسوول ضمن دلجویی از خانواده‌های این عزیزان سفر کرده، سریعا علل وقوع حادثه را بررسی و نسبت به ارایه گزارش آن اقدام کنند.

«حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران»

 

ارسال نظر