موانع جدی فعالیت واحدهای تولیدی

۱۴۰۰/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۶۵
موانع  جدی  فعالیت  واحدهای تولیدی

تعادل |

با توجه به شرایطی از قبیل تحریم، شیوع ویروس کرونا و... که یکی پس از دیگری شاهد بودیم، بسیاری از صنایع و کسب‌وکارهای تولیدی کشور دچار بحران شده و در حال حاضر در یک رکود نسبی به سر می‌برند. بنابر نظر کارشناسان و متخصصان اقتصادی تولید بازوی محرکه اقتصاد کشورها تلقی می‌شود. متاسفانه این حوزه مهم در کشور ما با مشکلات متعددی از قبیل «کمبود نقدینگی، مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه، فرسودگی 

ماشین آلات و تکنولوژی، نوسانات نرخ ارز، افزایش بی‌رویه قاچاق کالا، عدم حمایت دولت از تولید، معوقات بانکی و...» روبرو است. یکی از حوزه‌های تولیدی فعال در کشور که از این امر مستثنی نبوده تولیدات و تجهیزات رادیویی از قبیل ردیاب و تجهیزات شناسایی است که امروزه می‌تواند سهم قابل توجهی از گردش اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص دهد. اما این بخش هم مانند سایر واحدهای تولیدی کشور با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان است. در همین رابطه دبیر سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان یابی رادیویی در گفت‌وگو با «تعادل» یکی از عمده‌ترین مشکلات و چالش‌های موجود بر سر راه فعالیت این واحدهای تولیدی را «بوروکراسی پیچیده اداری در ثبت شرکت و همچنین اخذ مجوزهای لازم جهت انجام فعالیت» می‌داند.

      موانع تولید کجاست؟

 دبیر سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان یابی رادیویی در گفت‌وگو با «تعادل» به شرح مشکلات فعالان این حوزه پرداخته است. سحر بنکدارپور یکی از عمده‌ترین مشکلات و چالش‌های موجود بر سر راه فعالیت این واحدهای تولیدی را بوروکراسی پیچیده اداری در ثبت شرکت و همچنین اخد مجوزهای لازم جهت انجام فعالیت می‌داند. به گفته او، این موضوع بنا بر اظهارات بسیاری از شرکت‌های عضو سندیکا کاری سخت و زمان بر است. وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر شرکت‌های مختلفی بودیم که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری در کشور شروع به فعالیت کرده‌اند. بی‌شک هر کسب‌وکاری برای توسعه و دستیابی به سود و اعتبار بالاتر، همچنین برای ورود به عرصه‌های جدید تجارت داخلی و بین‌المللی نیاز به ثبت شرکت و اخذ مجوزهای مربوطه خواهند داشت. 

وی عنوان کرد: متاسفانه ثبت شرکت و طی کردن مسیر بوروکراسی برای تحقق آن ماه‌ها طول کشیده و روند ثبت شرکت را با مشکلات اساسی روبرو می‌کند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای همسایه ما بر بستر فضای مجازی این کار را پیش برده و زمینه فعالیت شرکت‌ها را تسهیل می‌کنند. بنکدارپور در ادامه صحبت‌هایش به مباحث مالیاتی و قوانین حاکم بر آن اشاره کرده و به «تعادل» گفت: نظام مالیاتی موجود به‌دلیل برخورداری از ضعف‌های ساختاری، استفاده از روش‌های سنتی و عملکرد نامتناسب دریافت مالیات به معضلی جدی برای صاحبان صنایع و تولیدکنندگان تبدیل شده است این ساختار با توجه به شعار سال که بر رفع موانع تولید مبتنی است، باید اصلاح شود.

تاخیر در تامین مالی قراردادهای دولتی از دیگر مباحثی است که فعالان این حوزه را با مشکلاتی روبرو کرده است. بنکدارپور ضمن اشاره به این مقوله گفت: غالبا تاخیر در تامین مالی قراردهای منعقد شده بین دولت و شرکت‌هایی که سرمایه در گردش قابل توجهی ندارند، از سوی دولت این واحدها را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده و انعقاد قراردادهایی که نتیجه‌اش بدهکاری دولت به واحدهای تولیدی است نه تنها حمایت محسوب نمی‌شود، بلکه مصداق بارز وجود موانع تولید است. وی یکی از دیگر از چالش‌های موجود در این حوزه را ناتوانی در بازاریابی و تجارت بین‌الملل دانسته و گفت: یکی از موضوعات اقتصادی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به این دلیل که می‌تواند به رونق تولید و اشتغال در کشور کمک کند، به آن اشاره شده، حمایت از صادرات کالاهای ایرانی است.  بنکدارپور خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم، عدم تبادلات ارزی و مالی به دلیل وجود تحریم‌ها و عدم پذیرش FATF است که عملا تجارت با سایر کشورها را غیرممکن کرده و واحدهای تولیدی را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.  دبیر سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان یابی رادیویی ادامه داد: این امر سبب شده علیرغم اینکه برخی از شرکت‌های تولیدی فعال در حوزه ردیابی و شناسایی محصولات با کیفیت و از نظر قیمتی با توجه به اختلاف بین دلار و ریال قابل رقابتی هم تولید کرده‌اند، نتوانند محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کنند. وی کاهش قدرت خرید مردم به دلیل تورم را از دیگر معضلات موجود در این حوزه دانسته و گفت: وقتی شرایطی ایجاد شود که بر اثر آن تولید آسیب می‌بیند، در ادامه رشد اقتصادی کشور نیز کاهش یافته و نیاز به واردات بالا می‌رود. در چنین شرایطی تورم و بیکاری افزایش یافته و مردم قدرت خرید خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی تولیدکنندگان کشور بازار داخلی خود را هم از دست داده و دچار رکود شدیدی خواهند شد.

      چه باید کرد؟

بنکدارپور در ادامه صحبت‌هایش به ارایه راهکار پیرامون حل این مشکلات پرداخته و عنوان کرد: در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکل‌های تخصصی فعال هستند که با توجه به ماهیتی که دارند هریک با شرکت‌های مربوط به حوزه خود ارتباطات موثری برقرار کرده‌اند. به‌گونه‌ای که در حال حاضر، هیچ نهادی در ایران وجود ندارد که به اندازه این تشکل‌ها به مشکلات و مسائل شرکت‌های زیرمجموعه خود اشراف داشته باشد. وی ادامه داد: از این رو، بهترین نهاد برای ارزیابی و ایجاد قوانین و سازوکارهای مربوط به صادرات و واردات می‌تواند در همین حوزه انجام گیرد. این در حالی است که وزارت صمت به بهانه حمایت از تولید داخلی راه ورود محصولات ردیاب به کشور را سد کرده و با این توجیه که کالاهای مشابهی در کشور تولید می‌شود جلوی واردات این نوع کالاها را گرفته است. دبیر سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان یابی رادیویی بیان کرد: ارزیابی دستگاه‌های تولید و محصولات باید در هر حوزه توسط سندیکاهای مرتبط با آن حوزه انجام گیرد تا از کیفیت محصولات تولیدی اطمینان حاصل شود. سپس وزارت صمت مجاز باشد بر اساس این تولیدات پیرامون واردات و صادرات تصمیم‌گیری کند. بنکدارپور عنوان کرد: به عنوان مثال وضعیت موجودی که اکنون شاهد آن هستیم این است که محصولات داخلی تولید شده در این حوزه نه از نظر کیفیت و نه از نظر کمیت به‌هیچ‌وجه پاسخگوی نیازهای کشور نبوده و مشکلات عدیده‌ای را نیز برای فعالیت در این حوزه ایجاد کرده است. وی ادامه داد: اگر این موضوع مورد توجه قرار گیرد قطعا با ایجاد بازار رقابتی مناسب بین تولیدات داخلی و خارجی می‌توانیم حمایت بهتری هم از محصولات تولید داخل داشته باشیم. چراکه، این امر زمانی محقق می‌شود که تولیدکننده ایرانی بداند بازاری برای رقابت وجود دارد و سعی کند کیفیت خود را ارتقا داده و قیمت نهایی محصول خود را هم به صورت رقابتی تعیین کند. بنکدارپور ادامه داد: البته من هم مانند سایر فعالان اقتصادی معتقدم که دولت باید ار تولیدکنندگان داخلی حمایت کند، اما این حمایت‌ها می‌تواند شامل بخشودگی مالیاتی، ارایه تسهیلات و... باشد. وگرنه بدون برنامه و با وضع و اجرای قوانین احساسی وضعیت می‌شود مشابه آنچه که در حال حاضر با آن مواجه هستیم.


 

ارسال نظر