تشریح دلایل رکود بازار لوازم خانگی

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۸۶

فارس | رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی، گفت: مواد اولیه مورد نیاز تولید لوازم خانگی به قیمت گران عرضه و به دست تولید‌کننده می‌رسد. اکبر پازوکی در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی، گفت: با توجه به افزایش قیمت بی‌رویه و کاهش قدرت خرید مردم بازار لوازم خانگی در رکود کامل به سر می‌برد. 

رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم کاهش قیمت ارز قیمت لوازم خانگی کاهش نیافته است، گفت: 70 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولیدات لوازم خانگی داخلی و 30 درصد آن وارداتی است اما مواد اولیه تولیدات داخلی در بورس عرضه و قیمت‌گذاری می‌شود و به قیمت گران به دست تولید‌کننده می‌رسد لذا بخش قابل توجهی از مشکلات تولید ناشی از تحریم داخلی است. 

پازوکی در مورد کاهش قیمت ارز و علت عدم تاثیر آن بر کاهش قیمت لوازم خانگی، بیان داشت: اگرچه قیمت ارز کاهش یافته است اما با توجه به محدودیت‌های انتقال ارز ناشی از تحریم‌ها، انتقال ارز به کشور مورد نظر برای سفارش خرید کالای وارداتی 15 تا 30 درصد برای واردکنندگان هزینه دارد لذا این قبیل هزینه‌ها در قیمت تمام شده تولیدات داخلی تاثیرگذار است. 

وی با اشاره به سایر هزینه‌های تولید از جمله هزینه‌های گمرکی بیان داشت: برای به نتیجه رسیدن تولید در کشور بایدمواداولیه ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد و پس از آن نیز شرایط صادراتی مهیا شود. 

رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرایط فروشندگان به مراتب از تولیدکنندگان سخت‌تر است، گفت: فروشندگان لوازم خانگی به عنوان حلقه آخر زنجیره تولید و عرضه همواره متهم به گران فروشی، فروش کالای قاچاق یا بعضا احتکار می‌شود در صورتی که فروشندگان تعیین‌کننده قیمت عرضه لوازم خانگی نیستند و براساس قیمت تعیین شده سازمان صنعت، معدن و تجارت کالای مورد نظر خود را از تولید‌کننده لوازم خانگی خریداری می‌کنند و براساس قیمت تعیین شده از سوی سازمان حمایت به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند. پازوکی با اشاره به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی بیان داشت: البته در شرایط فعلی بازار فروش لوازم خانگی با سود تعیین شده از سوی سازمان حمایت امکان‌پذیر نیست و فروشندگان مجبورند با حداقل و ناچیزترین سود که گاهی فقط یک درصد است کالا را به‌فروش برسانند.

 

ارسال نظر