اخبار

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۸۵

احتمال کمبود برنج خارجی در کشور

ایسنا |دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: ستاد تنظیم بازار در صدو چهل و یکمین جلسه خود حذف دوره ممنوعیت واردات برنج را تصویب کرد. اما وزارت جهاد کشاورزی با آن موافقت نکرد و در نهایت قرار شد اجرا یا عدم اجرای این مصوبه توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شود که این وزارتخانه تاکنون هیچ پاسخی در این خصوص نداده است. مسیح کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا ستاد تنظیم بازار با درخواست حذف یا کاهش دوره ممنوعیت واردات برنج موافقت کرد یا خیر؟ گفت: در صدوچهل و یکمین جلسه کارگروه تنظیم بازار با حضور وزیر صنعت و برخی دیگر از مسوولان، پیشنهاد خود را برای کاهش دوره ممنوعیت واردات برنج ارایه دادیم. به این صورت که این ممنوعیت یک ماه دیرتر شروع شود و یک ما هم زودتر نیز آزاد شود.وی اضافه کرد: علت پیشنهاد کاهش دوره این بود که تجربه سال‌های قبل نشان می‌داد ممکن است برخی از مسوولان با درخواست حذف دوره ممنوعیت مخالفت کنند و این مخالفت‌ها منجر به برقراری مجدد ممنوعیت و رسوب کالا در بنادر شود.دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در حقیقت طرح موضوع کاهش حذف دوره ممنوعیت به این منظور است که تاکنون ۱۵۰ هزارتن برنج وارد کشور شده و انبارهای بخش خصوصی هم ذخیره چندانی ندارد. همچنین واردکنندگان نیز تمایلی به واردات برنج برای دوره ممنوعیت ندارند. بنابراین ممکن است کشور با کمبود برنج خارجی مواجه شود. از آن طرف هم تولیدکنندگان برنج در داخل کشور می‌گویند که شهریورماه برنج ایرانی وارد بازار می‌شود که قطعا این برنج پاسخگوی ماه محرم نخواهد بود.وی در ادامه گفت: اعضای جلسه تنظیم بازار نظر بر حذف دوره ممنوعیت داشتند و این موضوع نیز تصویب شد. ولی وزارت جهاد کشاورزی با آن مخالفت کرد و قرار شد که اجرا یا عدم اجرای این مصوبه توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شود و همچنین تاکید شد که مسوولیت اجرا یا عدم اجرای این مصوبه هم با وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود. با این وجود تاکنون هیچ پاسخی از سوی آنها داده نشده است.

عربستان می‌تواند رقیب بالقوه ایران در عراق شود

ایلنا | رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: چین و ترکیه از سابق در بازار عراق حضور داشتند. رقبای بالقوه‌ای مانند عربستان نیز وجود دارند که بعدا ممکن است برای ما رقیب جدی باشند، البته الان به این شکل نیست. یحیی آل اسحاق در مورد روند تجاری ایران و عراق اظهار کرد: مجموعه روابط تجاری ما با عراق یک پایه اصولی دارد که بر همان پایه در حال پیش رفتن است، ممکن است در مقاطعی زیاد یا کم شود. برای مثال زمانی که صادرات محصولات کشاورزی همزمان با برداشت محصولات کشاورزی عراقی‌ها باشد، آن را وارد نمی‌کنند. همانطور که خود ما همزمان برداشت برنج، واردات آن را ممنوع می‌کنیم. آنها هم واردات محصولات ما را کم می‌کنند. وی افزود: مسائل متعددی در کاهش صادرات به عراق موثر است، برای مثال شیوع کرونا در این مورد اثر داشت یا مشکلات کشور در مورد قطعی برق بر صادرات برق اثرگذار بود. اما به‌طور کلی روند عادی است. آل اسحاق با اشاره به مهم‌ترین موانع تجارت ایران و عراق گفت: شرایط حمل و نقل، مسائل بانکی، عدم ثبات قوانین و مقررات دو کشور و شیوع کرونا از مهم‌ترین مشکلات در راه تجارت ایران و عراق است. ضرباتی هم در حوزه گردشگری وارد شده، به‌طوریکه سالانه 3 میلیون نفر مسافر از ایران به عراق می‌رفت و در همین حدود هم مسافر از عراق به ایران می‌آمد. بنابراین به دلیل شرایط حاصل از کرونا 6 میلیون سفر به حداقل رسیده است. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت رقبای تجاری ایران در عراق بیان کرد: چین و ترکیه از سابق در بازار عراق حضور داشتند. رقبای بالقوه‌ای مانند عربستان نیز وجود دارند که بعدا ممکن است برای ما رقیب جدی باشند البته الان به این شکل نیست. به هر میزان که وضعیت عراق امن‌‌تر شود، کشورهای دیگری هم وارد بازار عراق خواهد شد.

قیمت موز کاهش یافت

ایسنا |مشاهدات میدانی از بازار میوه حاکی از آن است که قیمت موز کاهش یافته است. بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو سیب زمینی ۷۵۰۰ تومان، گوجه فرنگی۸۹۰۰ تومان، خیار۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان، پیاز زرد ۵۵۰۰ تومان، پیاز سفید۶۹۰۰ تومان، شلیل۴۵هزارتومان، هلو ۲۹ هزارتومان، سیب قرمز ۱۳هزار و ۹۰۰ تومان، سیب زرد ۲۳ هزارتومان، سیب گلاب ۳۹ هزارتومان، موز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال ۱۴ هزارتومان، هندوانه ۵۰۰۰ تومان و انواع طالبی ۱۰ تا ۱۳ هزارتومان است. لازم به ذکر است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد. در میادین میوه و تره بار نیز قیمت هر کیلو گوجه فرنگی بوته رس ۶۵۰۰ تومان، سیب زمینی نو ۵۵۰۰تومان، خیار رسمی و رویال ۴۵۰۰ تومان، پیاز زرد ۳۷۰۰تومان، پیاز سفید۵۰۰۰ تومان، خیار کوتاه ۷۲۰۰ تومان، توت فرنگی ۳۱ هزارتومان، پرتقال رسمی شمال و جنوب ۸۵۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال۶۳۰۰ تومان، سیب قرمز۶۵۰۰ تومان، سیب زرد ۱۱ هزارتومان، انواع موز ۲۲ تا ۲۵ هزارتومان، انواع گوجه سبز ۲۵ تا ۴۲ هزارتومان، آلبالو ۲۱ هزارتومان، گیلاس ۴۲هزارتومان، سیب گلاب ۱۹ هزارتومان، هلو ۱۹ هزارتومان، خربزه و ملون ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان و شلیل ۲۱ هزارتومان است.

 

ارسال نظر