اخبار

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۲۱

ارز واردات مواد اولیه شیرخشک تامین نشد

ایسنا |رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با اشاره به اینکه برای تولید شیرخشک نوزادان در کشور باید مواد اولیه وارد کنیم، گفت: چندین ماه است که ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه شیرخشک تامین نشده است. هانی تحویل‌زاده با بیان اینکه برخی از برندهای شیر خشک نوزادان سهمیه‌بندی شده‌اند و اگر تخصیص ارز صورت نگیرد، تا دو ماه آینده موجودی این برندها به اتمام خواهد رسید، گفت: سال گذشته در دو نوبت تخصیص ارز صورت گرفت ولی کافی نبود و حتی برخی از تولیدکنندگان نتوانستند بدهی‌های ارزی خود را بپردازند. وی ادامه داد: دو کارگروه در بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو وجود دارد؛ وقتی درخواست تخصیص ارز برای واردات داده می‌شود، این درخواست در کارگروه‌ها بررسی می‌شود. یعنی ابتدا کارگروهی در سازمان غذاو دارو درخواست را تایید می‌کند که همین امر چندین ماه طول می‌کشد و سپس از آنجا به کارگروه بانک مرکزی سپرده می‌شود. بانک مرکزی هم اگر این درخواست را تایید کند، به بانک عامل ارسال می‌کند و تخصیص ارز صورت می‌گیرد. این روند ممکن است ماه‌ها طول بکشد و سال گذشته نیز ۹ماه طول کشید تا ارز تخصیص داده شود. رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد تصریح کرد: طولانی بودن این روند باعث شده که بدهی‌های ارزی برخی تولیدکنندگان به تامین‌کنندگان به بیش از ۱۸ ماه برسد. به گفته وی حدود شش ماه است که ارز برای واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد تامین نشده است.

مصوبات تنظیم بازار از عرضه برنج وشکر تا ترخیص گوشت

کارگروه تنظیم بازار در جلسه چهارشنبه خود مصوباتی در مورد ترخیص گوشت گوساله بخش خصوصی، عرضه 100 هزار تن برنج خارجی، عرضه 100 هزار تن شکر و موارد دیگر داشت. طبق مصوبه این جلسه شرکت بازرگانی دولتی ایران موظف به عرضه 100 هزار تن برنج خارجی شد. کارگروه تنظیم بازار در مورد 125 تن گوشت گوساله منجمد بخش خصوصی که در گمرکات غرب تهران و گمرک شهید رجایی مانده تصمیم‌گیری کرده است که گمرک با اخذ تعهد قانونی از صاحبان کالا و تایید پشتیبانی امور دام کشور نسبت به ترخیص 10 درصدی باقیمانده مانده این کالاها اقدام کند. همچنین طبق مصوبه این جلسه شرکت بازرگانی دولتی ایران موظف شد که نسبت به عرضه 100 هزار تن برنج از انواع هندی، تایلندی و پاکستانی و همچنین 100 هزار تن شکر ویژه خانوار، صنف و صنعت با نرخ‌های مصوب و با هماهنگی کارگروه‌های‌ تنظیم بازار و سازمان‌های صمت اقدام کند. تاریخ تحویل این سهمیه حداکثر تا 15 تیر امسال معین شد.در ادامه این کارگروه پیشنهاد آموزش و پرورش مبنی بر کاهش تعرفه گمرکی مقوای مورد نیاز کتاب‌های درسی از 15 درصد به 5 درصد موافقت شد و مقرر شد که مقوای کتاب‌های درسی معاف از مالیات بر ارزش افزوده ترخیص شوند. همچنین شکر مورد نیاز شرکت‌های قندریزی و بسته‌بندی شکر با قیمت 11 هزار و 500 تومان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین می‌شود اما قیمت نهایی با ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها توسط واحدهای تولیدی تعیین می‌شود. همچنین مقرر شد تا بسته‌بندی حبوبات صرفا در بسته‌بندی‌های 500 گرمی و 1 کیلوگرمی خالص باشد.

تراز منفی تجاری بخش کشاورزی به 5 میلیارد دلار رسید

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از اینکه سبد صادرات غیرنفتی کشور محدود به چند بازار همسایه شده و مهم‌ترین کالاهای صادراتی در بخش غیرنفتی را نیز مشتقات نفتی تشکیل می‌دهد، این نگرانی را جدی دانست که با پیشامدهای غیرمترفبه و ناگهانی، صادرات غیرنفتی کشور و درآمدهای ارزی حاصل از این بخش مورد تهدید قرار گیرد. جمشید نفر با بیان اینکه طی سال گذشته نزدیک به 6 میلیارد دلار از کل صادرات غیرنفتی کشور به عراق صورت گرفت، افزود: اگرچه تجارت با کشورهای همسایه همواره یک فرصت و ظرفیت ایده‌آل برای کشور است و بازار این کشورها در هر شرایطی می‌تواند کمک حال رشد تجارت خارجی ایران باشد، اما این وضعیت، خطراتی را نیز به همراه دارد و در صورت وقوع تنش‌های ناگهانی در روابط سیاسی با این کشورها یا چالش‌های متقابل اقتصادی، ممکن است این حجم از بازار صادراتی ایران به کلی حذف شود و جبران آن به راحتی صورت نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه کشور، نیاز به تنوع بازار و کالاهای صادراتی دارد، افزود: اینکه چرا تجارت خارجی ایران طی سال‌های گذشته محدود به چند بازار خاص شده و مشتقات نفتی بیشترین سهم در سبد صادرات غیرنفتی کشور را دارد، عمدتا ناشی از تحریم‌های خارجی و وضعیتی است که بر بخش تجارت کشور تحمیل شده است.وی با اعلام اینکه طی سال گذشته، تراز منفی تجاری در بخش کشاورزی به 5 میلیارد دلار رسید، افزود: این کارنامه برای کشوری پهناور به مانند ایران و دارای چهار فصل آب و هوایی، قابل قبول نیست و نشان‌دهنده این است که در سطح مدیریتی کشور، به مقوله کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش در راستای تحول اقتصادی به خوبی پرداخته نشده است.

به گفته جمشید نفر، چالش خطرناک کنونی در بخش کشاورزی، بحران کمبود آب است که اگر در سطح کلان کشور به رفع آن پرداخته نشود، اقتصاد کشور را با تهدید جدی رو به رو خواهد کرد. وی در عین حال، از تنوع‌بخشی در حوزه محصولات کشاورزی قابل صادرات سخن گفت و یادآور شد که در حال حاضر، حدود 20 درصد از صادرات غیرنفتی کشور، متعلق به محصولات کشاورزی است و با مدیریت به روز و آینده‌نگرانه، می‌توان بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی کشور را با فرآورده‌های متنوع کشاورزی تضمین کرد.

 

ارسال نظر