مطالبه غیردولتی‌ها در اولین میتینگ انتخاباتی

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۳۴
مطالبه غیردولتی‌ها در اولین میتینگ انتخاباتی

تعادل | گروه تجارت |

نخستین میتینگ انتخاباتی بخش غیردولتی با یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری کلید خورد. در این نشست، فعالان اقتصادی، صنفی و تعاونی‌ها به بیان دیدگاه‌ها و مطالبات خود از رییس‌جمهور آینده پرداختند. در لیست بلندبالای مطالبات این بخش از دولت سیزدهم مسائل مهمی چون «کنترل تورم، مدیریت نرخ ارز، رشد اقتصادی، رفاه وتوسعه، مشورت با بخش خصوصی، تعامل با دنیا و حل مسائل مالی وبانکی در سطح بین‌المللی، توسعه صادرات، حل معضل بیکاری، توجه به اشتغال، حل مشکل نقدینگی، اصلاح نظام تولید و قاچاق، مبارزه با فساد و...» به چشم می‌خورد. 

  طبقه متوسط تجزیه شده!

اتاق ایران در طرحی مشترک با اتاق‌های اصناف و تعاون بستری را فراهم کرده تا کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، برنامه‌های اقتصادی خود را در میان فعالان بخش خصوصی تشریح کنند. در این راستا ابراهیم رییسی به عنوان نخستین کاندیدا در جمع فعالان بخش خصوصی کشور حاضر شد. در این نشست، رییس اتاق ایران، رشد اقتصادی در طول ۱۰ سال گذشته را موردتوجه قرار داد و گفت: متأسفانه در این مدت رشد اقتصادی کشور در حدود صفر بوده و به دلیل عدم رشد اقتصادی، نرخ تورم نیز روند صعودی داشته است. غلامحسین شافعی، با بیان اینکه وضعیت رفاهی اقشار جامعه نیز قابل دفاع نیست، گفت: طی چند سال گذشته طبقه متوسط تجزیه و طبقه پایین گسترده شده است؛ همواره در این مدت توجه به دستمزدها شده؛ اما در مقابل افزایش درآمدها، همیشه تورم برنده بوده است. بر اساس اظهارات او، رییس اتاق ایران برای اولین‌بار نرخ استهلاک از میزان سرمایه‌گذاری بالاتر رفته و برای همین کار برای رییس‌جمهور آینده سخت خواهد بود.شافعی عدم نوسازی و بهسازی و عدم استفاده از فناوری‌های جدید را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: از این منظر فاصله ایران با دیگر کشورهای دنیا زیاد بوده و این شکاف برای تولید خطرناک است. شافعی همچنین به کسری بودجه و وضعیت نامناسب نظام بانکی کشور در حال حاضر نسبت به سال ۹۰ اشاره و تصریح کرد: به‌درستی همه از توانمندی‌های کشور سخن می‌گویند اما یک سوال مطرح است که علی‌رغم این‌همه فرصت چرا از آنها بهره نگرفتیم؟ باید ببینیم عیب کجاست.شافعی تنها راه نجات کشور را توسعه تولید عنوان کرد و گفت: اما امروز رویه‌های حمایت از تولید به‌هیچ‌وجه موردنظر رهبری نیست. به نظر مدیران بخش خصوصی آنچه موجب توفیق خواهد شد نوع انتخاب هیات دولت است. متأسفانه در این سال‌ها افراد تصمیم‌ساز اهلیت حرفه‌ای نداشتند و اگر در دولت آینده این نکته موردنظر قرار بگیرد، شرایط بهتر می‌شود و به توفیق خواهیم رسید. امیدواریم آینده بهتری در انتظار این کشور باشد.

  فعالان اقتصادی چه گفتند؟ 

در ادامه نشست فعالان اقتصادی با سیزدهمین کاندیدای ریاست‌جمهوری، محمدرضا انصاری، نایب‌رییس اتاق ایران نیز با اشاره به چالش‌های پیش روی رییس‌جمهور آینده بر ضرورت توجه به علت‌ها و مسائل زیربنایی تأکید کرد. به باور او با اصلاح این موارد شاید بتوان اصلاحاتی انجام داد.این فعال اقتصادی توجه به تجارب کشورهای دیگر در مسیر را خواستار شد وافزود: کشورهایی که در گذشته شرایط ایران را داشتند؛ اما امروز رشد اقتصادی را تجربه می‌کنند به دو موضوع توجه کردند؛ اول بسترسازی برای توسعه صادرات و دیگری مشورت و نظرخواهی از بخش خصوصی.نایب رییس اتاق ایران، الگوبرداری از کشورهای موفق و درعین‌حال مشورت با بخش خصوصی، پیش از تصمیم‌سازی‌ها را خواستار شد. حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق ایران نیز گفت: وضعیت مجوزهای دولتی باید اصلاح شود.این فعال اقتصادی افزود: امروز در اقتصاد ایران دو معضل اصلی داریم: «رفاه» و «رشد اقتصادی». واقعیت این است که در کوتاه‌مدت افزایش رشد اقتصادی و رفاه توأمان ممکن نیست. باید بگویید و توضیح دهید انتخاب شما برای برنامه‌های کوتاه‌مدت ترمیم رفاه است یا افزایش رشد اقتصادی؟ سلاح‌ورزی همچنین سوال دیگری مطرح کرد: شما در صحبت‌های قبلی خود گفته بودید مبارزه با فساد محور اصلی دولت شما خواهد بود. لطفاً به این سوال پاسخ دهید که مبارزه با فساد در اقتصاد ایران، به نظر شما، نیازمند نظارت بیشتر است یا آزادسازی اقتصاد؟ یونس ژائله، رییس اتاق تبریز، شرایط فعلی اقتصاد را دردناک توصیف کرد و از تنش موجود در بخش خصوصی صحبت کرد. او اظهار امیدواری کرد که دولت آینده بر تعامل با دنیا نیز تمرکز کند. این فعال اقتصادی توجه به مسائل مالی مانند اف‌ای تی اف و ... را نیز خواستار شد و افزود: باید بدانیم که رویکرد شما نسبت به جایگاه بخش خصوصی چیست. از طرفی برنامه شما درباره واگذاری‌ها نیز بسیار مهم است. متأسفانه امروز آسیب‌های جدی متوجه شرکت‌های خصوصی شده که در این فرآیند حضور پیدا کردند. رویکرد شما در این رابطه چیست.

  دغدغه اصنافی‌ها چیست؟ 

رییس اتاق اصناف ایران هم که در جمع فعالان بخش خصوصی حضور داشت خطاب به کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در چند سال گذشته، حوزه مختلف اصناف آسیب‌های جدی دیدند. دولت شما باید مشخص کند که برای بهبود حوزه کسب‌وکار چه رویکردی را پیش خواهد گرفت؟سعید ممبینی ادامه داد: دولت آینده باید به تحریم‌های ظالمانه و سوء مدیریت‌های موجود در کشور بپردازد. چراکه نیاز به توجه و مدیریت بیشتر در این حوزه و به همه فعالان اقتصادی حس می‌شود. هم صادرکننده هم واردکننده هم تولیدکننده. رییس اتاق اصناف ایران افزود: آقای رییسی! باید روشن کنید که سیاست شما برای تک‌نرخی کردن ارز چیست و چطور قرار است به هدف نهایی کوچک کردن سهم دولت در اقتصاد برسید؟ چطور قرار است شاهد کاهش حجم دستورالعمل‌ها و بروکراسی‌ها در دولت شما باشیم؟این فعال حوزه اصناف افزود: اگر این اتفاقات بیفتد، اگر زیرساخت‌ها به شکلی که اشاره شد فراهم شود، سرمایه‌گذاری حتماً اتفاق خواهد افتاد و شما مطمئن باشید که بخش خصوصی به عنوان مشاور دولت به رفع این گره‌ها کمک خواهد کرد. جمشید زند، رییس اتاق اصناف اراک هم در ادامه گفت: اصناف ویترین دولت و سفره چین مردم هستند؛ 3 میلیون واحد صنفی در کشور داریم که سهم 17 درصد تولید داخلی دارند؛ 10 میلیون شغل توسط اصناف ایجاد شده است. دغدغه همه مسوولان رده‌بالا از مقام معظم رهبری تا ریاست‌جمهوری مساله بیکاری است. اما مهم‌ترین مساله عدم نیروی ماهر در کشور است که دغدغه اصلی کشور است. در دولت آینده از نیروی ماهر استفاده کنیم. در این مسیر بحث استادشاگردی خیلی مهم است و باید از پتانسیل و نیروی داخلی در این مسیر استفاده کنیم. از طرفی با توجه با سابقه شما در قوه قضاییه که در حوزه مبارزه با فساد فعال بودید در این حوزه هم فعال باشید.

رسول جهانگیری، رییس اصناف اصفهان: گفت: مساله تولید و تورم در این جلسات حل می‌شود. تنها راه علاج مملکت بخش خصوصی است. درد مردم در این جلسه‌ها حل می‌شود. اجازه دهید مشکلات اقتصادی در میان بخش خصوصی حل شود و وزرای نامربوط مسائل را به شما تحمیل نکند. محمود بنانژاد عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران هم در اظهاراتی گفت: کاری که در آستان قدس رضوی انجام شد در مقیاس کوچک اگر در کشور انجام شود، اوضاع بهتر خواهد شد. من در آن دوره ممارست شما را دیدیم. کشور برای پیشرفت به این ممارست نیاز دارد چراکه شرایط کشور شرایط سختی است. بنانژاد تأکید کرد که همه بخش خصوصی با شما همکاری خواهد کرد.

  خواسته تعاونی‌ها؟ 

 بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون گفت: در دولت سیزدهم موضوعاتی مانند بیکاری، مشکل نقدینگی، تورم اصلاح نظام تولید و قاچاق از مشکلات عمده دولت خواهد بود که قطعاً با انتخاب تیم قوی و کارآمد این مشکلات قابل‌حل خواهد بود. با تکیه‌بر توان داخلی و کارآفرین‌های داخلی طی مسیر ممکن است.او ادامه داد: قطعاً این مشکلات با کمک هم و با تکیه‌بر نظر کارشناسی و دوری از تصمیمات هیجانی قابل‌حل است. بر اساس پایش کسب‌وکار که توسط اتاق ایران انجام می‌شود مهم‌ترین مشکل بخش خصوصی در بی‌ثباتی مقررات است. بی‌ثباتی قیمت‌ها و نوسان نرخ ارز قدرت برنامه‌ریزی را می‌گیرد. راه‌حل بیکاری تکیه‌بر افزایش تولید است. ان‌شا‌ءالله در این دولت شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.

او تأکید کرد: برای حوزه تعاون قوانین خوبی در مجلس تصویب شده ولی به دلیل عدم توجه در کشور به مرحله اجرا درنیامد. امیدواریم این سند که 10 سال است مسکوت مانده اجرا شود.

  رانت بیمه، بانک و بورس را بشکنید

داریوش پاک‌بین دبیرکل اتاق تعاون ایران در نشست مشترک ابراهیم رییسی، کاندیدای ریاست‌جمهوری با فعالان بخش خصوصی کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی، رانتِ بیمه، بانک، بورس و صنعت وجود دارد. شما باید بتوانید این رانت را از بین ببرید. وی افزود: افراد متعهد را سرکار بیاورید. 700 هزار میلیارد تومان سهام بورسی عدالت و 500 هزار میلیارد تومان سهام غیر بورسی عدالت در جریان است. 50 میلیون آدم سهامدار داریم. یعنی یک سرمایه 1200 میلیاردی در دست مردم است.پاک‌بین افزود: با فروش این سهام حتی ترکیب هیات‌مدیره بسیاری از بانک‌ها را عوض کردند و کسی جلوی آنها نایستاد. سرمایه‌های مردم را از بین بردند و کسی به آنها تذکری نداد. وی توضیح داد: همه ما به‌خوبی می‌دانیم که رهبری خود به تعاونی اعتقاد دارند چراکه تعاونی‌ها صف‌شکن رانت هستند.

رضا وفایی یگانه، مدیرکل اقتصادی اتاق تعاون هم در اظهارتی گفت: واقعیت این است که فعالان بخش تعاون مهم‌ترین دغدغه و مطالبه خود را بحث ثبات مطالبات اقتصادی می‌دانند. در این سال‌ها نابسامانی در متغیرهای اقتصادی باعث شده که فعالان اقتصادی برنامه میان‌مدت و بلندمدت نداشته باشنداز طرفی بر اساس نرخ تورم که توسط مرکز آمار اعلام شده، شاهد نرخ تورم 41 درصدی بودیم؛ این یعنی اخلال در نظام بانکی و صف گرفتن مردم برای تسهیلات 25 درصد برای کسانی که رانت اطلاعاتی دارند. از طرفی وقتی تولیدکننده‌ها به بانک مراجعه می‌کنند تسهیلات 18 درصدی اگرچه توجیه ندارد، اما همچنان تولید به دنبال تسهیلات 20 درصدی است.نرخ تورم باید کنترل شود وگرنه تثبیت نرخ ارز با تورم ممکن نیست، برنامه‌ریزی برای اموری مانند امنیت غذایی ممکن نیست. علت تورم فشار هزینه و رشد پایین اقتصادی است. در این شرایط نمی‌توان به تولیدکننده گفت قیمت را کاهش دهد.

  نامزد ریاست‌جمهوری چه پاسخی داد؟ 

ابراهیم رییسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که دراین نشست حضور یافته بود، گفت: تیم اقتصادی دولت باید هم قوی و هماهنگ و کارآمد باشد و هر کدام یک آهنگی ساز نکنند.او تجدیدنظر در مجوزها را امر ضروری دانست وگفت: نباید به کند شدن بخش خصوصی بینجامد. رییسی در پاسخ به اینکه کنترل نرخ ارز چگونه ممکن است، نیز در اظهاراتی گفت: یک روز ارز در بازار پاشیدند و روز دیگر اعلام کردند که بازار خالی است، هر دو غلط است. باید به بازار نقش داد که در تصمیم‌گیری و اجرا دخیل باشد. ارتباط بین بازار و نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ضروری است.او در حال حاضر ارتباط موجود بین ایران با همسایگان خود را نیز نامناسب خواند و ادامه داد: ایران با این سطح از ظرفیت‌ها باید روابط خود را با همسایگان توسعه دهد. ارتباط با دنیا برای حل مسائل اقتصادی باور ماست.این کاندیدای ریاست‌جمهوری در ادامه مدیریت بازار را اولویت اقتصادی امروز کشور دانست و ادامه داد: نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که یک روز جوجه را معدوم کنیم و یک روز در صف مرغ بایستیم. نقش مدیریت در اقتصاد بسیار اهمیت دارد. رییسی با بیان اینکه به اصناف در کرونا ظلم شد، نیز گفت: توسعه تعاونی‌ها، اجرای قوانین مربوط به این بخش و استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در روند خصوصی‌سازی، تأمین و عرضه کالا یک ضرورت غیرقابل‌انکار است.

  حواشی اولین میتینگ انتخاباتی 

اما اولین میتینگ انتخاباتی بخش غیردولتی با یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری حواشی نیز به همراه داشت. اولین حاشیه، تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای و برگزاری این نشست تحت تدابیر شدید امنیتی بود. برخورد تند تیم حفاظت رییسی نامزد ریاست‌جمهوری بابرخی از خبرنگاران نیز از دیگر حواشی این مراسم بود. البته به خبرنگاران هم اجازه حضور در محل اصلی برگزاری نشست داده نشد، که این امر اعتراض خبرنگاران را در پی داشت. از حاشیه‌های دیگر این نشست این بود که برنامه مدونی از سوی رییسی نامزد سیزدهمین انتخابات ارایه نشد. همچنین به گفته فعالان اقتصادی به دلیل ضیق وقت سئوالات مطرح شده از سوی هیات رییسه اتاق بازرگانی توسط آقای رییسی پاسخ داده نشد. بنابراین بسیاری از فعالان اقتصادی نسبت به این وضعیت معترض و معتقد بودند که فرصت حضور ایشان در این نشست کم و به بسیاری از سئوالات جواب داده نشده است. اما از دیگر حواشی جالب این نشست، تبریک زودهنگام برخی از اصنافی‌ها به رییسی بود که خطاب به او گفتند: «هر واحد صنفی یک ستاد.!» اتاق‌های تعاونی نیز در حرکتی مشابه ضمن تبریک به رییسی عنوان کردند: «هر خانه یک ستاد برای شما!»

 

ارسال نظر